۲۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۴۲
کد خبر: 82699023
T T
۰ نفر
گزارشی جامع از آخرین وضعیت كركوك تا 12 ظهر روز سه شنبه

بغداد - ایرنا - شهر كركوك بعد از هفته ها تنش های شدید امنیتی ، سرانجام عصر دوشنبه به آرامشی نسبی رسید و تنها درگیری هایی میان نیروهای امنیتی عراق و پیشمرگه های وابسته به پ ك ك در چند محله جریان دارد.

یك منبع محلی در كركوك به خبرنگار ایرنا گفت دوشنبه شب صدای تیراندازی های پراكنده از برخی محلات از جمله رحیم آوه و شورجه شنیده می شد حال آنكه اوضاع در سایر محلات شهر عادی شده است.
این منبع گفت كه بیشترین مقاومت ها از سوی نیروهای حزب كارگران كرد تركیه(پ ك ك) صورت گرفته است و نیروهای اتحادیه میهنی، در اكثر محورها حاضر به مقابله با نیروهای دولتی عراق نشدند.
برخی منابع نیز گفتند كه بسیاری از فرماندهان اتحادیه احساس می كنند كه از سوی مسعود بارزانی مورد خیانت قرار گرفته اند و از همین رو اختلافات شدیدی در صفوف نیروهای كرد ایجاد شده است.
فرماندهان حزب دمكرات كردستان عراق نیز نیروهای اتحادیه میهنی را به خیانت متهم كرده و گفته اند كه آنها شهر را در یك معامله پنهانی تحویل نیروهای دولتی داده اند.
این اختلافات حتی در بدنه اتحادیه میهنی هم تشدید شده است، بطوری كه نیروهای شاخه كركوك اتحادیه میهنی تا آخرین ساعات روز دوم مهر ماه تلاش داشتند از برگزاری همه پرسی در این استان جلوگیری كنند كه گفته می شود موفق نشدند.
آخرین گزارش ها حاكی است كه فعلا بالغ بر هزار تن از نیروهای پ ك ك در محاصره نیروهای دولتی عراق قرار دارند و راه خروجشان از منطقه بسته شده است.
همچنین گفته شده كه میان نیروهای پ ك ك و اتحادیه میهنی در چمچمال واقع در مرز كركوك - سلیمانیه یك درگیری سنگین رخ داده است. این درگیری ها زمانی شروع شد كه نیروهای پ ك ك قصد داشتند از كركوك وارد سلیمانیه شوند.
در این درگیری ها تعدادی غیر نظامی هم زخمی شده است.
در همین حال اوضاع ادارات و سازمان های دولتی در استان كركوك ، با توجه به اینكه حدود 90 درصد مدیران استان كرد هستند و با شروع تنش ها مركز استان را به مقصد اربیل یا سلیمانیه ترك كرده اند، همچنان مبهم است.
منابع محلی گفته اند كه كارمندان محلی نیز در ارتباط با كار در روز سه شنبه بلاتكلیف هستند.
همچنین اهالی مناطق تركمن، عرب و حتی برخی محلات كردنشین روز دوشنبه از نیروهای پلیس فدرال استقبال كردند و عمدتا در محلات تركمن نشین استیلای دولت مركزی بر كركوك را جشن گرفتند.
براساس گفته همین منابع ، پلیس فدرال پس از ورود به كركوك با نیروهای پیشمرگه مواجه شد كه با شدت عمل برخورد كرد، بطوری كه دستكم 14 خودرو متعلق به پیشمرگه را منهدم كردند.
یكشنبه شب و بامداد دوشنبه نیروهای پیشمرگه از سه محور به شهرهای تازه و طوز خورماتو حمله كرده بودند كه به درگیری های شدیدی منجر شد.
گزارش ها حاكی است كه با كنترل نیروهای دولتی بر مركز شهر و بویژه منطقه ساختمان های دولتی و در راس آن ساختمان استانداری در حوالی ظهر دوشنبه، هم اكنون بخش اعظم كركوك به كنترل نیروهای عراقی درآمده است.

مواضع خارجی و بین المللی
در پی پیشروی سریع و تقریبا بدون مقاومت نیروهای عراقی در كركوك و سیطره بر اغلب مراكز دولتی و حساس این استان، شاهد آغاز موضعگیری های از سوی برخی كشورها بودیم.
در نخستین واكنش ، سفارت آمریكا در بغداد بیانیه ای صادر كرد و پایان فوری آنچه را 'اقدام نظامی' و 'خشونت و درگیری' در شمال عراق نامید، خواستار شد.
سفارت آمریكا همچنین گفت كه از اداره مشترك همه مناطق مورد منازعه بین اربیل و كركوك (موضوع اصل 140 قانون اساسی عراق) مطابق با قانون اساسی عراق حمایت می كند.
در ادامه موفقیت های ارتش عراق ، واشنگتن به بیانیه سفارت خود در بغداد اكتفا نكرد و درهمین راستا هیتر نوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریكا روز دوشنبه در بیانیه ای ضثمن ابراز نگرانی از تحولات كركوك عراق گفت: ما اوضاع را از نزدیك رصد می كنیم و از همه طرف های می خواهیم تا فعالیت های نظامی را هماهنگ كرده و آرامش را بازگردانند.
در ادامه دونالد ترامپ هم دراین باره سخن گفت و مدعی شد سیاست واشنگتن در خصوص درگیری میان بغداد و كردها بی طرفانه است.
همزمان با موفقیت های سریع و چشمگیر نیروهای عراقی در كركوك سازمان ملل نیز به این موضوع واكنش نشان داد.
«استفان دوجاریك» سخنگوی آنتونیو گوترش دبیركل سازمان ملل دوشنبه در كنفرانسی خبری گفت: دبیركل از همه طرف ها می خواهد مشتركا اوضاع را مدیریت كنند و از طریق گفت و گو و روشی كه مطابق با قانون اساسی عراق است، همه مشكلات را حل كنند.
دریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه دوشنبه در گفت وگوی تلفنی با حیدر العبادی نخست وزیر عراق، خواستار مذاكره برای حل اختلافات موجود میان بغداد و اقلیم كردستان عراق شد.
دریكا موگرینی در تماس تلفنی با حیدر العبادی در خصوص درگیری های نظامی میان نیروهای عراقی و نیروهای كرد ابراز نگرانی كرد.
ملك سلمان پادشاه عربستان نیز در گفتگوی تلفنی با نخست وزیر عراق بالاخره بر حمایت خود از یكپارچگی عراق و نیز رد نتایج همه پرسی اخیر اقللیم كردستان عراق تاكید كرد. وزارت خارجه مصر نیز از دولت عراق و مقامات اربیل خواست تا با حفظ خویشتن داری از درگیری نظامی كه بر پیچیدگی اوضاع می افزاید،
خودداری كنند.
به نظر می رسد واكنش های بین المللی به این موفقیت جدید دولت عراق با مدیریت حیدرالعبادی از امروز تازه آغاز شود.

حال و هوای پیش از آغاز عملیات ارتش در كركوك
روز یكشنبه ویك روز پیش آغاز عملیات نیروهای مشترك عراق در كركوك، اقلیم كردستان شاهد تحولات سریع و مهم سیاسی بود، نشست سران دو حزب عمده كردستان عراق با حضور فواد معصوم رئیس جمهوری این كشور از مهمترین این تحولات بود .
در این جلسه در خصوص پیامدهای برگزاری همه پرسی سوم مهرماه امسال (25 سپتامبر 2017) و راه های حل بحران جاری بحث و تبادل نظر شد
نشست سران دو حزب كرد عراقی با حضور فواد معصوم رئیس جمهور عراق و مسعود بارزانی رهبر حزب دمكرات كردستان عراق، با صدور بیانیه ای پایان یافت و در مهمترین بند بر انجام مذاكرات بدون پیش شرط، بنیادی براساس منافع اربیل و بغداد و براساس قانون اساسی عراق تاكید شده است.
سخنگوی دولت عراق یكی از شروط آغاز گفت وگوها با اقلیم كردستان عراق را تضمین های لازم از اربیل برای ممانعت از تكرار گرایش های جدایی طلبانه ذكر كرد.
'سعد الحدیثی' در اظهاراتی كه به نظر می رسید در واكنش به نشست سران كرد باشد گفت كه همه پرسی نشان داد كه یك گرایش جدایی طلبانه در اقلیم كردستان عراق وجود دارد و باید اربیل قبل از شروع هرگونه گفت وگویی تضمین های لازم را برای ممانعت از تكرار این گرایش های جدایی طلبانه بدهد.
ساعاتی از پایان این نشست میان سران كرد با حضور رئیس جمهوری عراق نگذشته بود كه منابع خبری از آغاز حركت نیروهای مشترك عراق و سپس آغاز عملیات بازپس گیری كنترل مناطق مورد منازعه در استان كركوك خبر دادند.

نگاهی به سرخط خبرهای مربوط به عملیات كركوك

تهران – ایرنا – شبكه خبری سومریه نیوز یكشنبه شب گزارش كرد: نیروهای مشترك عراق برای بازگرداندن كنترل فرودگاه و تاسیسات نفتی كركوك هم اكنون عملیات خود را از سه محور آغاز كردند.
كركوك - ایرنا- منابع محلی به ایرنا گفتند: نیروهای عراقی شامگاه یكشنبه حركت به سمت شهر كركوك و مراكز راهبردی استان، شامل پایگاه نظامی 'كیوان' و چاه های نفتی را آغاز كردند.
كركوك - ایرنا - نیروهای مشترك عراق كنترل بخش بزرگی از كركوك در شمال این كشور را بدست گرفتند.
بغداد - ایرنا - حیدرالعبادی نخست وزیر و فرمانده نیروهای مسلح عراق با یك پیام توئیتری از نیروهای عمل كننده در كركوك خواست: امنیت شهر كركوك را با كمك مردم شهر و نیروهای پیشمرگه كرد تامین كنند.
اربیل-ایرنا- به دنبال اعلام خبر بسته شدن مرزهای ایران با اقلیم كردستان عراق، نگرانی های جدی مقام های كرد عراقی را به دنبال داشته است، بطوری كه در واكنش های یكشنبه خود ابراز امیدواری كرده اند كه این اقدامات، موقتی باشد.
كركوك - ایرنا- در حالی رئیس كمیسیون امنیت ملی پارلمان عراق به نیروهای پ ك ك حاضر در كركوك هشدار داد كه گزارش ها در بامداد دوشنبه حاكی است نیروهای عراقی از برخی محورها وارد شهر كركوك شدند تا كنترل كامل آن را بدست بگیرند.
بغداد-ایرنا- همزمان با حركت ستون های بزرگ نیروهای مسلح عراق به سمت كركوك ، استاندار بركنار شده این استان، در اظهاراتی تحریك آمیز، از اهالی منطقه خواست برای رویارویی با نیروهای دولتی عراق سلاح بدست بگیرند.
تهران- ایرنا- پایگاه خبری بلومبرگ آمریكا اعلام كرد، قیمت نفت در بازارهای جهانی كه جمعه گذشته به بالاترین سطح در 2 هفته گذشته رسیده بود، صبح روز دوشنبه به دلیل احتمال اختلال در تولید نفت عراق تحت تاثیر تنش اقلیم كردستان با دولت مركزی، باز هم بالا رفت.
تهران-ایرنا- مشرق در گزارشی آورده است:گرچه افق تحولات مربوط به مناقشه امنیتی بین كردستان عراق و دولت مركزی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، اما در فضای غبار آلود نیز می‌توان رد پای برنامه‌های خارجی برای تنش‌آفرینی در را مشاهده كرد.
اربیل- ایرنا -آلا طالبانی عضو كرد پارلمان عراق تاكید كرد آنچه امروز اتفاق می افتد نتیجه برگزاری همه پرسی اقلیم كردستان عراق است.
بغداد-ایرنا- فرماندهی عملیات مشترك نظامی عراق در بیانیه ای اعلام كرد كه عملیات پیشروی نیروهای عراق به سمت اهداف پیش بینی شده همچنان ادامه دارد.
بغداد- ایرنا- 'حنان الفتلاوی' نماینده شاخص زن پارلمان عراق، در پاسخ به اظهارات 'زلمای خلیل زاد' سفیر پیشین آمریكا در عراق كه خواستار دخالت نظامی واشنگتن به نفع كردهای عراق شده است، گفت: پیشروی نیروهای عراقی در كركوك خلیل زاد را به 'ضجه ومویه'واداشت.
بغداد-ایرنا- به دنبال سیطره برق آسای نیروهای عراق بر كركوك و چاه های نفت، تاسیسات مهم دولتی، پالایشگاه، نیروگاه های برق و پایگاه نظامی 'كی وان'، حزب دموكرات كردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی، حزب اتحادیه میهنی كردستان عراق را متهم به تبانی و خیانت كرد.
بغداد - ایرنا - منطقه لیلان و چاه های نفت باباگُرگُر و شركت نفت شمال در استان كركوك عراق تحت كنترل ارتش فدرال عراق درآمد.
اربیل - ایرنا - پیش روی نیروهای ارتش عراق در استان كركوك موجب حمله رسانه ای اتحادیه میهنی كردستان عراق و حزب دموكرات كردستان عراق به همدیگر شد. –
بغداد-ایرنا- رسانه های عراق روز دوشنبه مدعی وقوع درگیری تازه مسلحانه بین نیروهای عراق از یكسو و نیروهای پیشمرگه كرد در كركوك از سوی دیگر شدند.
بغداد-ایرنا- نخست وزیر و فرمانده كل قوای مسلح عراق از نیروهای پیشمرگه كرد خواست كه با نیروهای عراق همكاری كنند از طرفی گزارش ها حاكیست كه حیدر العبادی درصدد معرفی یك استاندار جدید برای كركوك است.
اربیل - ایرنا - دولت مركزی عراق راكان علی الجبوری را جایگزین استاندار بركنار شده شهر كركوك كرد و از وی خواست مدیریت امور استان را برعهده گیرد.
تهران- ایرنا- روزنامه مصری 'الدستور' روز دوشنبه نوشت: وزارت خارجه این كشور از دولت عراق و مقامات اربیل خواست تا با حفظ خویشتن داری از درگیری نظامی كه بر پیچیدگی اوضاع می افزاید، خودداری كنند.
اربیل - ایرنا - در ادامه شكاف های میان دو حزب عمده كرد در اقلیم كردستان عراق و در پاسخ به ایراد اتهام خیانت از سوی حزب دموكرات به اتحادیه میهنی، هیرو ابراهیم احمد همسر جلال طالبی، متقابلا حزب دموكرات به رهبری مسعود بارزانی را به اجرای توطئه (علیه خود) متهم كرد.
بغداد - ایرنا - سفارت آمریكا در بغداد با صدور بیانیه ای پایان فوری آنچه را 'اقدام نظامی' و 'خشونت و درگیری' در شمال عراق نامید، خواستار شد.
تهران - ایرنا - سرفرماندهی نیروهای بین المللی ضد داعش در عراق روز دوشنبه برای انجام عملیات نظامی ارتش عراق در كركوك بیانیه ای صادر كرد.
اربیل- ایرنا- یكی از مسئولان حزبی اتحادیە میهنی در كركوك در سخنانی گفت: اتحادیە میهنی اقلیم كردستان عصر امروز دربارە اعلام ادارە مشترك كركوك با بغداد و عادی سازی وضعیت این شهر در سطوح بالا، تشكیل جلسە خواهد داد.
اربیل- ایرنا- جنبش تغییر روز دوشنبه با صدور بیانیه ای در واكنش به تحولات كركوك خواهان انحلال تمامی ارگان های رسمی اقلیم و كناره گیری مسببان بحران اخیر شد و همزمان پیشنهاد كرد تا زمان برگزاری انتخابات، یك دولت موقت محلی با عنوان 'دولت رهایی ملی' تشكیل شود. تهران - ایرنا - چاه های نفت كركوك در كنترل ارتش عراق؛ بیانیه نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش برای عملیات نیروهای عراقی در كركوك؛ آمریكا خواستار پایان فوری درگیری در شمال عراق؛ بارزانی متهم به توطئه علیه اتحادیه میهنی؛ درخواست همكاری نیروهای پیشمرگه با نیروهای عراق از سوی العبادی؛ درگیری میان نیروهای عراق با پیشمرگه های كرد در كركوك؛ پنتاگون خواستار خودداری نیروهای عراقی و كرد از اقدامات تنش زا؛ و استاندار بركنار شده كركوك درصدد تحریك مردم استان؛ از خبرهای مهم روز دوشنبه عراق است.
اربیل -ایرنا - شیركو میرویس مسئول مركز اتحادیه میهنی كردستان عراق در خانقین با صدور بیانیه ای اعلام كرد در پی برگزاری جلسه ای با رئیس ستاد ارتش عراق هیچ تحرك نظامی در منطقه خانقین رخ نخواهد داد و وضعیت این منطقه بسان سابق باقی خواهد ماند.
بغداد - ایرنا - رسانه های عراقی از كشف یك كارگاه كامل ساخت بمب های دستی در مقر پیشمرگه ها در كركوك در شمال عراق خبر می دهند.
بغداد - ایرنا - در پی عملیات ارتش عراق در كركوك و بدست گرفتن كنترل بخش ها و مراكز مهم آن، پرچم ملی عراق دوباره بر فراز مراكز مهم دولتی به اهتزار درآمد.
اربیل-ایرنا- سخنگوی پلیس تحت اداره كردها در كركوك عصر دوشنبه از شهروندان ساكن كركوك خواست به خانه هایشان بازگردند و وعده كرد مقررات منع تردد فقط امشب دراین شهر برقرارخواهد بود و از طرفی استاندار جدید كركوك نیزكه از سوی دولت مركزی به این سمت منصوب شده از اهالی منطقه خواست به خانه هایشان بازگردند.
تهران – ایرنا – سازمان ملل خواستار برداشتن «گام های هماهنگ» برای برقراری آرامش در استان كركوك و گفت و گو میان طرف های عراقی به منظور «مدیریت اوضاع» شد.
بغداد - ایرنا -نوری المالكی معاون رئیس جمهوری عراق تاكید كرد: هدف از عملیات سیطره مجدد دولت مركزی بر كركوك علیه شهروندان كرد نیست بلكه بر ضد قانون شكنان است
تهران – ایرنا – منابع عراقی شامگاه دوشنبه گزارش دادند كه نیروهای عراقی با ورود تجهیزات كمكی آماده آغاز عملیات آزادسازی شهرستان قائم و راوه واقع در غرب استان الانبار از اشغال داعش شدند.
دولت عراق با فراغت از تداوم نسبی عملیات پاكسازی و آزادسازی مناطق اشغال شده توسط گروه‌ تروریستی و تكفیری داعش، عملیات تازه خود را متوجه بازپس‌گیری مناطقی كرد كه پس از خروج داعش تحت كنترل پیشمرگ‌های كرد قرار گرفته بود.
اربیل-ایرنا - ارتش عراق سپیده دم روز سه شنبه موفق شد شهر سنجار در غرب موصل را در استان نینوی بدون هیچ گونه درگیری به كنترل خود دربیاورد.
تهران- ایرنا- پس از پایان ضرب الاجل دولت بغداد به اقلیم كردستان برای لغو نتایج همه پرسی جدائی اقلیم از عراق، ارتش و نیروهای مردمی عراق موسوم به حشدالشعبی برای در اختیار گرفتن فرودگاه كركوك و سایر نقاط استراتژیك منطقه وارد عمل شدند.
تهران- ایرنا- روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: ارتش عراق در كمتر از 24 ساعت توانست بر بخش بزرگی از كركوك مسلط شود. آخرین خبرها حاكی از آن است كه دولت عراق توانسته است حاكمیت خود را بر فرودگاه، ساختمان فرمانداری، میادین نفتی و مهم‌ترین پایگاه نظامی كركوك اعاده كند.
اربیل - ایرنا - ارتش عراق سپیده دم روز سه شنبه موفق شد شهر سنجار در غرب موصل را در استان نینوی بدون هیچ گونه درگیری به كنترل خود دربیاورد.
بغداد - ایرنا - پایگاه خبری 'المعلومه' عراق گزارش داد: با عقب نشینی نیروهای پیشمرگه از سه منطقه در استان دیالی در شرق بغداد، پلیس فدرال در این مناطق مستقر شد.
خاورم**380**1770

سرخط اخبار جهان