۲۵ مهر ۱۳۹۶، ۶:۳۲
کد خبر: 82698563
T T
۰ نفر

امیر قطر از مالزی به سنگاپور رفت

۲۵ مهر ۱۳۹۶، ۶:۳۲
کد خبر: 82698563
امیر قطر از مالزی به سنگاپور رفت

كوالالامپور- ایرنا- شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر شب گذشته در پی یك دیدار دو روزه از مالزی، شب گذشته این كشور را به مقصد سنگاپور ترك كرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا ، این سفر نخستین سفر امیر قطر به جنوب شرق آسیا پس از بحران تیرگی روابط سیاسی با عربستان و سه كشور دیگر عربی در چهار ماه گذشته انجام شد.
وی شامگاه یكشنبه وارد كوالالامپور شده بود و در مجلس این كشور مورد استقبال رسمی قرار گرفت كه با حضور سلطان محمد پنجم پادشاه ، نجیب تون رزاق نخست وزیر و اعضای كابینه دولت مالزی برگزار شد.
وزیران همراه امیر قطر در جریان دیدار وی با نخست وزیر مالزی چهار یادداشت تفاهم در زمینه همكاری های حقوقی – قضایی و آموزش دیپلماتیك امضا كردند.
شیخ تمیم در سفرش به مالزی با سلطان محمد پنجم نیز دیدار كرد و پس از ان درضیافت رسمی وی نیز قبل از ترك مالزی شركت كرد.
عربستان، امارات ،بحرین و مصر روز 5 ژوئن سال جاری به واردكردن اتهاماتی مانند حمایت قطر از گروه های افراطی ، روابط خود را با این كشور قطع كردند. اتهاماتی كه دولت قطر كاملا آنها را رد كرد و عربستان را به عنوان مهمترین عامل ایجاد و توسعه افراط گرایی در منطقه خواند.
این كشورها همچنین قطر را تحریم اقتصادی كردند به ویژه اینكه آسمان خود را به روی پروازهای قطر ایرلاینز بستند. علاوه بر این عربستان مرزهای خود را با این كشور بست كه قطر در پاسخ به این اقدامات مسیر خطوط هوایی هواپیماهای خود را تغییر داد.
سفر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی به مالزی هشت ماه پس از بازدید ملك سلمان پادشاه سلطنتی عربستان سعودی انجام شده است. سفر ملك سلمان هم به مالزی اولین سفر پادشاه این كشور در یك دهه اخیر بود.
مسئولان مالزی كه میزبان امیر قطر در روز گذشته بودند اعلام كردند كه بحران ایجاد شده در روابط خارجی قطر تاثیری در روابط دوجانبه كوالالامپور- دوحه نخواهد گذاشت.
نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی پیش تر گفته بود: ما دعا می كنیم كه اختلاف ها بین برادران عرب ما حل و فصل شود.
وزارت خارجه مالزی در بیانیه ای اعلام كرد كه مالزی میزبان پدر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی در سال 2009 بود . دیدار با مقام های قطری فرصتی را برای رهبران فراهم كرد تا در مورد مسائل دوجانبه و تبادل نظر در مورد مسائل مورد علاقه مشترك گفت وگو كنند.
قطر چهل امین شریك تجاری در مالزی است كه ارزش روابط تجاری دو كشور در سال 2016 به میزان 566 میلیون دلار بود كه براساس برخی آمارها به بیش از یك میلیارد دلار رسیده است.
امیر قطر شب گذشته به سنگاپور سفر كرد تا دیدار دو روزه ای از این كشور داشته باشد.
شیخ تمیم بن حمد آل ثانی قرار است در سفر دوره ای خود پس از سنگاپور نیز به اندونزی سفر كند.
وی در ماه سپتامبر سال جاری میلادی نیز در یك سفر دوره ای به كشورهای تركیه، آلمان، فرانسه و آمریكا رفت و با مسئولان این كشورها نیز دیدار و گفت وگو داشت.
شبك**آساق **مریم شفیعی**1392**انتشار: ابوالفضل بابایی

سرخط اخبار جهان