۲۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۵:۲۴
کد خبر: 82695642
T T
۰ نفر
آیت الله هاشمی شاهرودی: عصبانیت ترامپ ناشی از ایستادگی ایران در برابر سیاست های قلدرمآبانه آمریكاست

تهران- ایرنا- رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سخنان رییس جمهوری آمریكا را ناشی از شكست سیاست‌های این كشور در منطقه دانست و گفت: آمریكا كه خود داعش را در منطقه ایجاد كرده اكنون پس از شكست سیاست‌هایش، دنبال فتنه‌های دیگر مانند تجزیه كشورهاست و همیشه ایران را مانع اجرای سیاست‌های قلدرمآبانه خویش می‌بیند و به همین دلیل خشمگین است.

به گزارش ایرنا از اداره كل روابط عمومی و تبلیغات دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی روز شنبه در آغاز جلسه كمیسیون موارد خاص مجمع به سخنان ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی اشاره كرد و افزود: صراحتاً به رقبای انتخاباتی كه مسئولان دولت وقت آمریكا بودند، یادآوری و آنان را متهم می‌كرد كه شما داعش را ایجاد كردید و البته برای همه دنیا روشن است كه داعش چگونه به وجود آمد و این نعل‌های وارونه، حقیقت ماجرا را نمی‌پوشاند.
وی اتهامات بی‌ادبانه ترامپ نسبت به سپاه پاسداران و ایران اسلامی را ناشی از خشم سیاسی سردمداران استكبار جهانی دانست و یادآور شد: این را همه می‌دانند كه ایران و سپاه پاسداران از عوامل اصلی انحلال تشكیلاتی داعش در كشورهای منطقه است.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خدمت به ملت‌های مظلوم از سوی ایران را خواستِ دولت‌های قانونی كشورهای منطقه عنوان كرد و گفت: كسانی كه اهل سیاست هستند، این مسائل را خوب می‌دانند، لذا تلاش برای مقلوب جلوه دادن مسائل، بی‌ثمر و مایه‌ی آبروریزی بیشتر خودشان خواهد بود.
عضو فقهای شورای نگهبان با تأكید بر وجود اسناد متقن و روشن تاریخی در مورد «خلیج ‌فارس» در همه منابع رسمی، علمی و سیاسی و جغرافیایی، یادآور شد: طنز تاریخی و سیاسی است كه رییس جمهوری یك كشور مدعی جهان داری، با نگاه بازاریابی و ترغیب برخی كشورهای عربی برای كمك‌های مالی و پولی، یك حقیقت تاریخی را مخدوش كند.
آیت الله هاشمی شاهرودی جذب رضایت رژیم صهیونیستی و لابی‌های صهیونیست‌ها را هدف دوم ترامپ از جعل مسلّمات تاریخی و جغرافیایی ذكر كرد و افزود: خروج هر دو دولت از یونسكو، نشان‌دهنده‌ این حقیقت تلخ در دنیای سیاست است كه یك ابرقدرت تابع یك دولت جعلی و نامشروع شده است.
وی مجموعه موضع‌گیری‌های خصمانه رییس جمهوری آمریكا را تكرار بحث‌های زمان تبلیغات انتخابات دانست و گفت: هنوز دنبال فشار به ایران و طرف‌‌های مذاكرات هسته‌ای برای گرفتن امتیازات بیشتر در برجام است و گویا نمی‌داند كه تصویب معاهدات بین‌المللی زمان خاص دارند و پس از آن نوبت اجراست.
وی تلاش برای ربط موضوعات نامربوط به مذاكرات هسته‌ای و برجام را یكی از اهداف آمریكا و برخی طرف‌ها برای توسعه‌ی مذاكرات بیان كرد و یادآور شد: الحمدالله با تدبیر رهبر معظم انقلاب و هوشمندی مسئولین، موضوع برجام منحصر به مسائل هسته‌ای شد ولاغیر.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، فشار برای محدود كردن توانایی‌‌های نظامی و دفاعی ایران را غیرقابل قبول توصیف كرد و ادامه داد: همه مسئولان ایران در همه بخش‌‌ها، بارها اعلام كرده‌اند كه نمی‌ گذاریم بازوان دفاعی كشور تضعیف شوند.
آیت الله هاشمی شاهرودی افزود: این تلاش‌های مذبوحانه كه نتیجه‌ای جز عدم اعتماد جهانیان به آمریكا در پایبندی به تعهدات بین‌المللی ندارد، عمدتاً باعث رسوایی سردمداران كاخ سفید شده است.
وی مخالفت كشورهای اروپایی و دیگر طرف‌های مذاكره در 1+5 را دلیل انزوای سیاسی آمریكا در این مسئله خواند و گفت: ایران بارها اعلام كرده كه به ‌رغم پایبندی به تعهدات جهانی، بر سر مسائل دفاعی خویش با هیچ كشوری معامله نمی‌كند كه این مهم، حق تاریخی ملت ایران برای نسل‌های فعلی و آینده است.
وی سیاست‌های ایران در واكنش به اقدامات فعلی و آینده آمریكا را برخاسته از هوشمندی انقلابی و براساس منافع ملی و اسلامی دانست و خاطرنشان كرد: همه مسئولان با پیروی از منویات رهبری و وحدت همه گروه‌ها و آحاد ملت، برای سربلندی ایران می ‌كوشند و خواهند كوشید.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأكید بر این نكته كه «نباید بهانه دست رییس جمهوری غیرمتعادل و غیرمتوازن آمریكا داد»، گفت: الحمدلله ملت ایران زیر چتر ولی فقیه در نظام ولایی، وحدت خوبی دارند و نمی ‌گذارند دیگران با یاوه ‌گویی‌ها و اتهامات واهی در مسائل داخلی ایران اسلامی، دخالت كنند.
وی سپاه پاسداران را نیروی نظامی و انقلابی وفادار به مردم ایران و نظام اسلامی بیان كرد و گفت: سپاه پاسداران همیشه ثابت كرده است كه علاوه بر دفاع از كیان ایران و انقلاب اسلامی، حامی مظلومان و مستضعفان خواهد بود.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خویش به حكم جدید رهبری برای رییس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره كرد و موضوعات مطرح شده در حكم معظم‌له را شامل انقلابی بودن، سیاست‌های كلی و الویت‌بندی برای كارآمدی آنها، نظارت مجمع بر حُسن اجرای سیاست‌ها و چابك‌سازی اداری و تشكیلاتی دانست و گفت: هر كدام این چهار عنوان، زیرمجموعه‌هایی دارند كه باید در كمیسیون موارد خاص به آنها بپردازیم و برای اجرای درست منویات مقام معظم رهبری بكوشیم و راهكار بجوییم.
وی نگاه كارشناسی به مسائل در كارگرو‌ه‌ها را مهم خواند و گفت: پس از بررسی در این كمیسیون برای تصویب نهایی به صحن اصلی مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد رفت.
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این جلسه با تشریح اهداف تشكیل جلسات كمیسیون موارد خاص، اظهاركرد: موضوع مباحث جلسات این كمیسیون فرق می‌كند، اما نحوه‌ اداره آن تفاوت نمی‌ كند.
رضایی موضوع این جلسه را تشریح تدابیر رهبری در حكم جدید و دیدار اعضای جدید خواند و گفت: وظیفه ملی و اسلامی ما است كه برای اجرای تدابیر رهبر معظم انقلاب تلاش كنیم.
همچنین برخی دیگر از اعضای مجمع در این جلسه در خصوص مسائل جاری داخلی و خارجی به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.
به گزارش ایرنا، عصر جمعه دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا از سیاست جدید خود در قبال جمهوی اسلامی ایران رونمایی كرد.
تحلیل محتوای اظهارات ترامپ حاكی از این است علیرغم لفاظی ها و اظهارات خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران وی قادر نیست خللی در توافق هسته ای بردارد كما اینكه در نهایت وی بررسی درخصوص توافق هسته ای را به كنگره احاله كرد تا ظرف بازه زمانی 60 روز درباره آن تصمیم گیری كنند. این در حالی است كه حتی جمهوری خواهان حاكم بر كنگره توافق هسته ای را توافقی كارآمد تلقی می كنند و بر این باورند كنار كشیدن از این توافق زمینه ساز انزوای جهانی آمریكا خواهد بود.
عمده اظهارات شب گذشته ترامپ متوجه روح برجام و سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران است كه به اذعان شركای برجام و جامعه جهانی جزو برجام و تعهدات جمهوری اسلامی ایران نبوده است. اظهارات ترامپ در قبال برجام و توافق هسته ای با واكنش های منفی گسترده در داخل جامعه سیاسی آمریكا و جامعه جهانی مواجه شده است.كما اینكه سران شركای برجام نسبت به اظهارات وی واكنش نشان دادند.
رییس جمهوری همچنین شب گذشته با تبیین مواضع و دیدگاه های جمهوری اسلامی در قبال توافق هسته ای رفتارها و سیاست های آمریكا در چهار دهه گذشته در قبال جمهوری اسلامی را متذكر شد. امشب نیز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با حضور در برنامه ای تلویزیونی به تشریح دیدگاه ها و مواضع جمهوی اسلامی در این زمینه خواهد پرداخت.
سیام**9103**1336
خبرنگار: حمید شهریاری**انتشار:مهرنوش خانزائی
۰ نفر