۲۱ مهر ۱۳۹۶، ۱۶:۲۰
کد خبر: 82694563
T T
۰ نفر
دفاع وزیر امور خارجه آلمان از برجام در دیدار با هفت سناتور آمریكایی

برلین - ایرنا - زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان روز جمعه با 7 تن از سناتورهای آمریكا دیدار كرد و بار دیگر بر موضع آلمان و اروپا در دفاع از توافق هسته ای با ایران (برجام) تاكید كرد.

به گزارش ایرنا ، گابریل در محل وزارت امور خارجه آلمان در برلین با سناتورها 'ریچارد شلبی' از ایالت آلاباما ، دب فیشر ، پاتریك لیهی ، لامار الكساندر ، جین شاهین از نیوهمپشایر ، پت رابرتس از كانزاس و جان كورنین از تگزاس دیدار و گفتگو كرد. بنا بر اعلام وزارت امور خارجه آلمان ، در این دیدار همچنین مسائل مربوط به روسیه و خاورمیانه نیز مطرح شده است.
دیدار وزیر امور خارجه آلمان با سناتورهای آمریكایی در حالی است كه گابریل در روزهای گذشته بارها بر اهمیت حفظ توافق هسته ای با ایران و پیامدهای خلل وارد شدن به برجام تاكید كرده است. وی روز پنجشنبه تاكید كرد كه مخالفت دولت آمریكا با توافق هسته ای (ایران و گروه 1+5) موجب ایجاد شكاف بین اروپا و آمریكا می شود و اروپایی ها را به سمت موضع مشترك با روسیه و چین سوق می دهد.
گابریل در گفت وگویی با گروه مطبوعاتی RND آلمان گفت: مساله الزامی این است كه اروپا در این موضوع وحدت خود را حفظ كند. وی افزود: ما باید به آمریكا بگوییم كه رفتار آنها در قبال موضوع ایران موجب می شود كه اروپایی ها به سمت موضع مشتركی با روسیه و چین علیه آمریكا سوق پیدا كنند.
مقامات ارشد اتحادیه اروپا و آلمان بارها بر حمایت خود از برجام تاكید كرده و گفته اند كه خروج آمریكا از توافق هسته ای موجب انزوای آمریكا خواهد شد.
این درحالی است كه قرار است دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا امروز جمعه درباره سیاست آمریكا درباره برجام و راهبرد آمریكا در خصوص ایران سخنرانی كند. در این حال كاخ سفید روز جمعه گزارش برگی (فكت شیت) درباره راهبرد آمریكا منتشر كرد كه با انتقادهای زیادی از سوی چهره های سیاسی و دانشگاهی آمریكا مواجه شد.
در این گزارش برگ كه بخش زیادی از آن به مقابله با فعالیتهای باصطلاح بی ثبات كننده ایران و سپاه در منطقه و همچنین برنامه موشكی ایران اختصاص دارد ، در عین حال سخنی از ترك برجام یا عدم تایید آن مطرح نشده و بر لزوم اجرای سخت و دقیق برجام تاكید شده است.
اروپام**1078**1908
خبرنگار: بابك جعفری ** ناشر : افشار دارابی

سرخط اخبار جهان