۳ مهر ۱۳۹۶، ۳:۴۴
کد خبر: 82676090
T T
۰ نفر
ترامپ فهرست كشورهای مشمول ممنوعیت سفر به آمریكا را گسترش داد

تهران – ایرنا - «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا روز یكشنبه با صدور یك اعلانیه، از اعمال محدودیت‌های مسافرتی برای اتباع كشورهای ایران، چاد، لیبی، سوریه، كره شمالی، ونزوئلا، سومالی و یمن خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری سی‌بی‌اس‌نیوز، پیش از این كشور سودان هم در این فهرست قرار داشت كه اكنون از آن حذف شده است.
در بخشی از اعلانیه رئیس جمهوری آمریكا كه همزمان با اتمام بازه 90 روزه تعیین شده در فرمان مهاجرتی او صادر شد، آمده است كه محدودیت‌های مسافرتی با هدف نظارت بهتر بر اتباع خارجی اعمال می‌شود.
در این اعلانیه تاكید شده است كه وزارت امنیت داخلی آمریكا در وهله نخست 16 كشور را در فهرست 'فاقد صلاحیت' قرار و مطابق با فرمان اجرایی پیشین به آن‌ها 50 روز مهلت داده بود تا همكاری‌های لازم را با دولت این كشور صورت دهند. در انتها فهرست كشورها به هشت مورد نام برده تقلیل یافت.
در این اعلانیه همچنین تصریح شده است كه عراق هم از حداقل شرایط لازم برخوردار نبوده، اما از محدودیت‌های مسافرتی معاف شده است.
این محدودیت‌ها كه به جزئیات آن‌ها اشاره‌ای نشده، قرار است از 18 اكتبر (26 مهر) اجرایی شوند.
سی‌بی‌اس‌نیوز اما به نقل از مقام‌های ارشد دولت آمریكا مدعی است آن دسته از افرادی كه مشمول فرمان اجرایی پیشین قرار گرفته و با حكم دادگاه از آن مستثنی نشده بودند، از هم‌اكنون مشمول این ممنوعیت می‌‌باشند.
این رسانه همچنین تاكید می‌كند كه ممنوعیت ورود این بار به صورت زمان‌محور نبوده و فهرست كشورها به تدریج اصلاح و دستخوش تغییر خواهد شد.
فرمان مهاجرتی پیشین رئیس جمهوری آمریكا تنها برای اتباع كشورهای ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن صادر شده و آن ها را به مدت 90 روز از ورود به آمریكا منع كرده بود.
این فرمان نخست قرار بود از 16 مارس گذشته (26 اسفند 95) اجرایی شود؛ اما با حكم دو دادگاه در ایالت‌های مریلند و هاوایی و تا زمان ورود دیوان عالی به این پرونده، متوقف ماند.
پس از ارجاع پرونده به دیوان عالی كه متشكل از چهار قاضی دمكرات و پنج قاضی جمهوریخواه است، این نهاد دستور به اجرای موقت محدودیت‌ها با اعمال برخی موارد استثنا از جمله برای دانشجوها و بستگان اتباع آمریكایی داد.
دیوان عالی آمریكا قرار است بزودی در رابطه با این پرونده تصمیم گیری كند.
شبس ** 9386 ** مترجم: مهران معینی جم××انتشاردهنده: عزیز موسوی
۰ نفر

سرخط اخبار جهان