۳۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۵۸
کد خبر: 82673048
T T
۰ نفر

حمایت رئیس جمهوری لبنان از سلاح حزب الله

۳۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۵۸
کد خبر: 82673048
حمایت رئیس جمهوری لبنان از سلاح حزب الله

بیروت-ایرنا-«میشل عون» رئیس جمهوری لبنان در گفت و گو با «المانیتور» با حمایت از سلاح حزب الله گفت: نقش آفرینی حزب الله تا زمانی كه تهدیدات علیه لبنان وجود دارد، ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، عون در این گفت و گو كه روز جمعه در این تارنمای آمریكایی منتشر شد با بیان این مطلب افزود: تا زمانی كه اسرائیل لبنان را تهدید و به آن تجاوز می كند نمی توانیم خواستار انحلال حزب الله شویم.
وی تاكید كرد كه هر راه حلی در مساله (سلاح) حزب الله باید در چارچوب یك راه حل فراگیر برای بحران های منطقه ای ارائه شود.
رئیس جمهوری لبنان یادآور شد: حزب الله یك سازمان لبنانی است كه برای آزادسازی لبنان از اشغال اسرائیل تاسیس شد. پس از آنكه اسرائیل در سال 200 از لبنان عقب نشینی كرد ما فكر كردیم كه نقش حزب الله به اتمام رسیده است اما وقتی اسرائیل در سال 2006 بار دیگر به لبنان حمله كرد وضعیت پیچیده شد.
وی با اشاره به تازه ترین اقدامات تجاوزكارانه رژیم صهیونستی علیه لبنان گفت: هفته قبل یك بار اسرائیل از حریم هوایی لبنان برای حمله به سوریه استفاده كرد و بعد از آن نیز به حریم هوایی شهر صیدا تجاوز كرد و دیوار صوتی را شكست كه باعث شكسته شدن پنجره خانه ها شد.
عون نتیجه گرفت كه در سایه تهدیدات دامنه دار رژیم صهیونیستی علیه لبنان نمی توان صحبت از خلع سلاح حزب الله كرد.
این گفت و گو در حاشیه هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورك انجام شد.
میشل عون سال گذشته نیز در مصاحبه ای گفته بود كه سلاح حزب الله مكمل ارتش لبنان است.
ارتش و حزب الله توانستند حدود یك ماه پیش پس از نبرد با جبهه النصره و داعش این دو گروه تروریستی تكفیری را پس از سه سال از مناطق شرقی لبنان بیرون كنند و این مناطق را آزادكنند.
حزب الله لبنان همچنین نقش محوری در آزادسازی مناطق جنوبی این كشور از اشغال رژیم صهیونیستی در سال 2000 میلادی داشت.

**ماموریت نیروهای یونیفل و وضعیت آوارگان
رئیس جمهوری لبنان در بخش دیگری از این مصاحبه درخواست های اخیر درباره افزایش ماموریت نیروهای یونیفل در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی را رد و تاكید كرد كه آنها نیروی نظامی نیستند و لبنان نمی تواند به آنها مجوز تفتیش منازل لبنانی ها را بدهد كه ببینند آیا در آنجا سلاح وجود دارد یا نه.
عون در خصوص پرونده پناهجویان سوری در لبنان كه تعدادشان حدود یك و نیم میلیون نفر برآورد می شود گفت كه دولت لبنان در شرایطی كه با بحران های اقتصادی و امنیتی روبروست اما بیشتر از جامعه جهانی به پناهجویان كمك می كند و در این زمینه از حمایت كافی برخوردار نیست.
وی تاكید كرد كه طرف های بین المللی باید به جای اینكه تنها كمك های خود را به آوارگان ارائه دهند، زمینه بازگشت آنها را به كشورشان فراهم كنند.

**اطلاعیه دفتر ریاست جمهوری لبنان: ترجمه برخی جملات از سوی المانیتور غیردقیق بوده است
به دنبال انتشار مصاحبه المانیتور با عون، دفتر اطلاع رسانی ریاست جمهوری لبنان با صدور اطلاعیه ای اعلام كرد كه المانیتور ترجمه دقیقی از سخنان او ارائه نكرده است.
ریاست جمهوری لبنان تاكید كرد كه مواضع عون در این مصاحبه با سخنانی كه او در مجمع عمومی سازمان ملل متحد یا در دیدار با مقام های عربی و خارجی و دبیركل سازمان ملل مطرح كرده فرقی نداشته اما به طور «غیردقیق» ترجمه شده است.
«رفیق شلالا» مشاور رسانه ای ریاست جمهوری لبنان به تارنمای لبنانی «المیادین» گفت كه ترجمه برخی از اصطلاحات به زبان انگلیسی دقیق انجام نشده و مواضع رئیس جمهوری لبنان در سازمان ملل بسیار روشن بوده است.
دفتر ریاست جمهوری لبنان در جوابیه اش مشخص نكرده كه كدام بخش از سخنان عون در این مصاحبه «غیردقیق» ترجمه شده است.
اما از آنجایی كه در این اطلاعیه به سخنان عون در سازمان ملل ارجاع شده است، به نظر می رسد آن بخش از سخنانی كه «ترجمه غیردقیق» داشته مربوط به مواضع او درباره آوارگان یا نیروهای یونیفل باشد كه در سخنرانی یا دیدارهای دیگر عون نیز به آنها پرداخته شده است.
خاورم**2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی

سرخط اخبار جهان