۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۰۹
کد خبر: 82667216
T T
۰ نفر
نشانه های شكست تروریست ها /اعلام آمادگی قزاقستان برای اعزام صلحبان به سوریه

تهران - ایرنا - رئیس جمهوری قزاقستان برای اعزام نیروهای حافظ صلح به سوریه در صورت تصمیم شورای امنیت سازمان ملل اعلام آمادگی كرد.

به گزارش روز یكشنبه خبرگزاری اكی پرس كه اخبار آسیای مركزی را پوشش می دهد نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری قزاقستان گفت: «اگر سازمان ملل متحد تصمیم بگیرد چنین نیرویی را اعزام كند، ما به عنوان عضو این سازمان می توانیم نیروهای نظامی مان را به آنجا بفرستیم».
نظربایف گفت كه سوریه موفق به متوقف كردن جنگ در برخی از مناطق این كشور شده و سه ناحیه انحرافی را برای توقف جنگ ایجاد كرده است. به گفته نظربایف، این درگیری ها در سوریه بزودی حل نخواهد شد، اما قزاقستان همچنان به مشاركت در حل و فصل صلح آمیز خود ادامه خواهد داد.
مذاكرات در مورد اعزام نیروهای نظامی از قزاقستان و قرقیزستان به سوریه در ماه ژوئن برگزار شد.
در نشست عمومی دور ششم گفت وگوهای سوری آستانه كه هفته گذشته برگزار شد هیات های ایران، روسیه و تركیه بانیان این روند مذاكرات، توافق خود را برای ایجاد منطقه امن چهارم در ادلب سوریه اعلام كردند.
به گزارش ایرنا، هیات های ایران، روسیه و تركیه روز جمعه هفته گذشته با صدور بیانیه ای در نشست عمومی مذاكرات آستانه خاطرنشان كردند كه مناطق چهارگانه امن در سوریه مطابق تفاهم نامه چهارم ماه مه 2017 (14 اردیبهشت 96) ایجاد می شود و سه كشور حامی این روند، نظام آتش بس را تضمین و بر ادامه مبارزه با تروریسم بین المللی تاكید دارند.
در نشست هیات های مذاكره كننده ایران، روسیه و تركیه در آستانه پایتخت قزاقستان، دهه اول آبان ماه زمان برگزاری دور هفتم این اجلاس اعلام شد.
مذاكرات آستانه كه راهبرد آن پاییز سال گذشته در نشست مشترك وزیران امور خارجه ایران، روسیه و تركیه در مسكو اعلام شد، تصمیم همگرایی سه كشور را برای كاهش دامنه درگیری ها، توافق جمعی مبارزه با تروریسم و همچنین برقراری آتش بس فراگیر در سوریه (از 10 دی ماه 95) در پی داشت كه در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز تائید شده است.
ایران، روسیه و تركیه 14 اردیبهشت در چهارمین دور مذاكرات آستانه، تفاهم نامه ایجاد مناطق امن را در سوریه امضا كردند كه در برگیرنده مناطقی در استان های ادلب، بخش هایی از حمص، غوطه شرقی، درعا و قنیطره با هدف كاهش خشونت ها است.
توقف همه اقدام های جنگی بین طرف های مناقشه شامل نیروهای دولتی و معارضان پیوسته به آتش بس، تسهیل دسترسی ساكنان به كمك های انسانی، بازسازی زیرساخت ها، تامین شرایط ارائه كمك های پزشكی و بازگشت آوارگان نیز در این تفاهمنامه مورد تاكید قرار گرفته است.
گروه كشورهای غربی-عربی ضدسوری به پیشگامی آمریكا از شش سال پیش با راهبرد سرنگونی حكومت سوریه سبب شدند، دهها هزار تروریست افراطی از كشورهای مختلف جهان به سوریه گسیل و از جنگ افزارهای پیشرفته، پول و حمایت های اطلاعاتی مخالفان حكومت این كشور برخوردار شوند.
این اقدام های ضدسوری سبب تشكیل دهها گروه تروریستی شد كه افزون بر قتل عام و كشتار صدها هزار نفر در سوریه و عراق و همچنین ویرانی دو كشور، آوارگی میلیون ها عراقی و سوری را در پی داشته است، ولی گروه كشورهای غربی-عربی هنوز هم به حمایت از گروههای مسلح و تروریستی ادامه می دهند.
آساق**1663**ترجمه و گزارش: خسرو حسینی**انتشاردهنده: 1577**حسن حسین زاده
۰ نفر