عراق تنها كشوری است كه می تواند به موازنه تجاری ایران كمك كند/صادرات روزانه 20میلیون دلار

تهران - ایرنا - دبیر كل اتاق مشترك بازرگانی ایران و عراق با بیان اینكه موازنه تجاری ایران و عراق 98 درصد است و تنها 2 درصد واردات داریم، گفت: عراق دومین مقصد صادراتی كشور است و تنها كشوری است كه می تواند به موازنه تجاری ایران كمك كند.

«حمید حسینی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: روزانه 20 میلیون دلار كالا به عراق صادر می شود این در حالی است كه این میزان صادرات كالا را نمی توان به كشور دیگری داشت.
وی درباره صادرات به عراق در سال 1396 گفت: در چهار ماهه نخست امسال از 12 میلیارد دلار صادرات ایران 2 میلیارد دلار آن به عراق بوده است و همچنین در پنج ماهه امسال نیز 2 میلیارد و 600 میلیون دلار صادرات به این كشور داشته ایم.
دبیر كل اتاق بازرگانی ایران و عراق بالاترین اقلام صادراتی ایران به عراق را مصالح ساختمانی، فرآورده های پالایشگاهی و نفتی، روغن های معدنی و در آخر مواد غذایی عنوان كرد.
وی تاكید كرد: اگر به دنبال اقتصاد همسایه هستیم نمونه بارز آن كشور عراق است و هیچ بازار با اهمیتی همچون این كشور نداریم.
حسینی بیان كرد: دیپلماسی اقتصادی كه در دولت دوازدهم مطرح شده است با حرف میسر نمی شود و باید مسئولان و دست اندركاران نگاه ویژه ای به كشور عراق داشته باشند و بسترهای لازم را برای فعالیت بازرگانان فراهم كنند.
وی بر برگزاری اجلاس سالیانه مشترك با عراق ، امضای پروتكل و حل مشكلات بانكی و گمركی دو كشور تاكید كرد.
دبیر كل اتاق مشترك ایران و عراق افزود: عراق درگیر جنگ های داخلی است و قوانین باثباتی ندارد و نمی توانیم از طرف های عراقی انتظار كمك داشته باشیم بلكه با برنامه ریزی و حضور پرقدرت است كه می توانیم مشكلات صادرات به این كشور را حل كنیم و حضور پررنگی در بازار آن داشته باشیم.
به گفته حسینی، رقابت مخرب ایرانیان با یكدیگر به نفع رقیبان ما در كشورهای دیگر خواهد بود.
«صابر راحج الموسوی» سفیر جمهوری عراق در ایران در چهارمین نشست از سلسله نشست های ماهانه اتاق ایران و عراق كه هفته گذشته برگزار شد با اشاره به اشتراكات ایران و عراق در زمینه های دیپلماتیك، جغرافیایی و دینی گفت: عراق نخستین كشوری است كه می تواند كار تجاری با ایران انجام دهد و معتقدم ایران باید یك نمایشگاه دائمی در عراق و شهر بصره برگزار كند تا تاجران عراقی دیگر برای پیدا كردن كالای مورد نیاز خود به سایر كشورها و یا حتی خود ایران سفر نكنند و با مراجعه به این نمایشگاه و ارتباط مستقیم با تولید كننده كالای خود را خریداری كنند.
به گزارش ایرنا از سازمان توسعه و تجارت، میزان صادرات كالا با احتساب میعانات گازی كشور در چهار ماه نخست سال جاری 37 میلیون و 637 هزار تن به ارزش 13 میلیارد و 459 میلیون دلار بود كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 11.5 درصد از لحاظ وزن و 9.5 درصد از نظر ارزشی كاهش داشت كه سهم عراق از این میزان صادرات 2 میلیارد و 52 میلیون دلار است و 15.2 درصد سهم ارزشی از كل صادرات كشور را به خود اختصاص داده و در رتبه دوم صادرات بعد از چین قرار دارد.

برای آگاهی از اخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
‏IRNAeco@
اقتصام**9132**1561**خبرنگار: فرزانه سلامت بخش**انتشار:مژگان توانا
۰ نفر