۲۵ شهریور ۱۳۹۶، ۲:۵۶
کد خبر: 82665861
T T
۰ نفر
كاخ سفید خواستار لغو همه پرسی استقلال اقلیم كردستان عراق شد

تهران – ایرنا – كاخ سفید روز جمعه با صدور یك بیانیه، خواستار لغو همه پرسی استقلال اقلیم كردستان عراق شد و آن را باعث انحراف توجه‌ها از نبرد با داعش دانست.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری آمریكا، در این بیانیه آمده است: ایالات متحده از قصد دولت محلی كردستان عراق برای برگزاری همه پرسی حمایت نمی‌كند.
بیانیه می‌افزاید: آمریكا بارها به سران دولت محلی كردستان تاكید كرده است كه این همه پرسی موجب انحراف تلاش‌ها برای شكست داعش و ایجاد ثبات در منطقه‌های آزاد شده خواهد شد. برگزاری این همه پرسی به ویژه در منطقه‌های مورد اختلاف، تحریك‌آمیز و ثبات زدا است.
در ادامه بیانیه كاخ سفید آمده است: به همین جهت از دولت محلی اقلیم كردستان می‌خواهیم كه این همه پرسی را لغو و با بغداد وارد گفت‌وگوهای جدی و مداومی شوند كه آمریكا بارها برای تسهیل آن اعلام آمادگی كرده است.
«مسعود بارزانی» رئیس اقلیم كردستان عراق شامگاه جمعه در یك سخنرانی در شهر دهوك گفته بود كه با توجه خلف مكرر وعده‌ها (از جانب دولت مركزی) همه پرسی استقلال را به تعویق نخواهد انداخت.
پارلمان این منطقه نیز چند ساعت بعد از سخنان بارزانی، با برگزاری همه پرسی موافقت كرد.
مقام‌های اقلیم كردستان عراق و احزاب كرد عراقی حدود سه ماه پیش تصمیم به برگزاری همه پرسی استقلال در تاریخ 25 سپتامبر (سوم مهرماه 1396) گرفتند.
این تصمیم، موجب واكنش ها و مخالفت های جدی در داخل و خارج از عراق از جمله ایران و تركیه شده است و این كشورها مخالفت جدی خود را با هر گونه تغییر در تمامیت ارضی كشورهای منطقه اعلام كرده اند.
شبس ** 9386 *1488* مترجم: مهران معینی جم* انتشار دهنده: بهمن بامداد**
۰ نفر

سرخط اخبار جهان