۲۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۴۲
کد خبر: 82664724
T T
۰ نفر
تركیه: اصرار اقلیم كردستان عراق بر برگزاری همه پرسی استقلال عواقبی خواهد داشت

آنكارا- ایرنا- وزارت امور خارجه تركیه با صدور بیانیه ای اعلام كرد: اگر بارزانی و مقامات اقلیم كردستان عراق بر برگزاری همه پرسی استقلال اصرار كنند، بدون تردید عواقبی خواهد داشت و تاوان خواهند داد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، وزارت امور خارجه تركیه در این بیانیه با بیان این كه 'اربیل باید متوجه عواقب برگزاری همه پرسی استقلال باشد'، تاكید كرده است كه اصرار بر برگزاری همه پرسی استقلال به رغم توصیه‌های دوستانه، بدون تردید عواقبی خواهد داشت كه باید مورد توجه قرار گیرد.
وزارت امور خارجه تركیه با ابراز خرسندی آنكارا از تصویب نشدن تصمیم همه پرسی اداره اقلیم كردستان عراق در رأی گیری روز گذشته پارلمان این كشور اعلام كرده است: مقامات تركیه بارها خطرات ناشی از برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم كردستان عراق را بیان كرده و تبعات آن را متوجه مقامات محلی اقلیم كردستان عراق و مردم دوست و برادر عراق عنوان كرده اند.
در این بیانیه تاكید شده است: تركیه مخالفت خود را در خصوص اقدام به برگزاری همه پرسی استقلال به صراحت اعلام كرده است و تصمیم پارلمان عراق در 12 سپتامبر را نشانه اهمیت به تمامیت ارضی و اتحاد سیاسی این كشور دانسته و به طور كامل از آن حمایت می كند.
به گزارش ایرنا، مقامات اقلیم كردستان عراق و احزاب كرد عراقی حدود سه ماه پیش در نشستی با مسعود بارزانی رئیس اقلیم، تصمیم گرفتند كه همه پرسی استقلال اقلیم كردستان عراق را در ماه نهم سال جاری میلادی(25 سپتامبرـ سوم مهرماه 1396) میلادی برگزار كنند.
تصمیم اربیل مبنی بر برگزاری همه پرسی در 25 سپتامبر سالجاری، موجب واكنش ها و مخالفت های جدی در داخل و خارج از عراق شد و تاكنون هیچ مرجعی به جز رژیم اشغالگر اسرائیل از برگزاری این همه پرسی حمایت نكرده است.
این تصمیم اقلیم كردستان عراق موجب واكنش های منفی كشورهای منطقه از جمله ایران و عراق و تركیه را در پی داشت به طوری كه این كشورها مخالفت جدی خود را با هر گونه تغییر در تمامیت ارضی كشورهای منطقه از جمله عراق اعلام كردند.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

سرخط اخبار جهان