۱۹ شهریور ۱۳۹۶، ۹:۰۱
کد خبر: 82659798
T T
۰ نفر
عضواتاق ایران: افت كیفیت و قیمت بالای كالا عوامل از دست رفتن بازار عراق است

تهران- ایرنا- عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران می گوید، افت كیفی كالا و قیمت تمام شده بالا سبب شده است به مرور بازار كالاهای ایرانی در عراق از دست برود.

«سیدمصطفی موسوی» امروز(یكشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: عراقی ها اگر به كالای باكیفیت ایرانی دسترسی داشته باشند، به سمت كالاهای تولیدی تركیه نمی روند و این مساله بویژه در میان اهالی و مردم جنوب عراق مشهود است.
به گفته وی، این موضوع به قرابت مذهبی و فرهنگی بسیار نزدیك مردم دو كشور باز می گردد و علاوه بر آن مرزنشینان ایرانی و عراقی در طول خط مرزی قرابت خویشاوندی با یكدیگر دارند.
موسوی یادآوری كرد: امروز تازه به فكر بسته بندی محصولات مان در سطح جهانی و حمایت از این صنعت افتاده ایم، اما در عمل تاكنون اتفاق خاصی را در این زمینه شاهد نبوده ایم.
نائب رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر بیان داشت: در صورت بسته بندی مناسب كالاهای ایرانی، هزینه تمام شده با محصولات تولیدی سایر كشورها از جمله سوریه و تركیه قابل مقایسه نخواهد بود؛ زیرا دولت این كشورها بابت صنایع بسته بندی یارانه پرداخت می كنند.
به گفته این فعال اقتصادی، سوریه با وجود درگیر بودن در جنگ، هنوز صادرات محصولات كشاورزی به عراق دارد و این كار را با كامیون ها و وسایل نقلیه یخچال دار انجام می دهد، در حالی كه هنوز سیستم حمل و نقل كشورمان سنتی و با خودروهای روباز انجام می شود.
وی با اشاره به گرمای 40 تا 55 درجه جنوب خوزستان و ایلام كه محصولات فاسد شدنی را با مخاطره مواجه می كند، اظهار داشت: محصولات در این مناطق نباید بیش از چهار ساعت توقف داشته باشد، در حالی كه گاهی اوقات این توقف به 24 ساعت هم می رسد؛ همه این مسائل به كاهش كیفیت محصولات ایرانی خواهد انجامید.
موسوی خاطرنشان كرد: پس از درگیری عراق در جنگ خلیج فارس، مردم این كشور حتی به سیستم بانكی خود اطمینان ندارند و از آن استفاده نمی كنند، چه برسد به سیستم بانكی ایران.
وی ادامه داد: بر این اساس عراقی ها عملیات مالی خود را صورت سنتی انجام می دهند، یعنی از طریق صرافی ها به ارسال حواله پرداخته یا در مرزها داد وستد می كنند و این موضوع برای بازرگانان و تجار ایرانی بسیار گران تمام می شود.
عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران گفت: هركس كه بتواند برای تاجران عراقی تسهیل بیشتری در كار ایجاد كند، می تواند در امر تجارت موفق تر باشد.
وی خاطرنشان كرد: امروز بسیاری كالاها و محصولات ایرانی به صورت حق العمل كاری به عراق وارد می شود، یعنی با هدف فروش در اختیار تجار این كشور قرار می گیرد تا بفروشند و پس از كسر سود قطعی خود، باقی مانده پول را برای طرف ایرانی خود می فرستند كه ممكن است ضرر و زیان نیز در آن باشد.
موسوی ادامه داد: از آنجایی كه سیستم معاملاتی مناسبی با عراق نداریم، در كمتر مواردی است كه عراقی ها كالا یا محصولی را به صورت تضمینی از ایرانی ها بخرند؛ همین مساله جذابیت بازار عراق را برای تجار ایرانی كم كرده و به مرور این بازارها در حال از دست رفتن است.

** تفاوت نرخ های گمركی در استان های مختلف عراق
وی در ادامه با بیان اینكه واردات به عراق مطابق ثبت سفارشات انجام شده در همه جای این كشور یكسان است، تصریح كرد: برخی استانداران عراقی از نفوذ خود برای مسائل حزبی استفاده كرده و به ارائه تخفیفات گمركی می پردازند؛ بطور نمونه سرامیك در استان «العماره» (هم مرز با بستان) نزدیك به 20 درصد نسبت به شلمچه از حق گمركی پایین تری برخوردار است.
نائب رئیس اتاق خرمشهر تاكید كرد: عدم یكسان سازی نرخ ها در مرزها مختلف این كشور سبب به وجود آمدن رقابتی ناسالم بین آنها شده است.
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا صادرات برخی محصولات تنها از مرزی خاص می تواند به كاهش این مشكل منجر شود، یادآور شد: راه های طولانی به كالاها آسیب می رساند و قیمت تمام شده را در برخی استان ها بالا خواهد برد؛ همچنین به دلیل عدم برخورداری سیستم حمل و نقل این كشور از بیمه، در صورت مخدوش شدن كالاها پس گرفتن پول میسر نیست؛ بنابراین ارسال كالاها از مرزهایی كه برای تجار نزدیك تر است، بهتر می باشد.
به گزارش ایرنا، چندی پیش دبیركل اتاق مشترك بازرگانی ایران و عراق گفت: توسعه روابط تجاری ما با عراق از حضور شركت های بزرگ و افراد باتجربه خالی مانده و بیشتر بر تجارت اقوام، عشایر، مرزنشینان و پیله وران مبتنی بوده است.
«سیدحمید حسینی» افزود: بر این اساس بغدادنشینان و ذینفعان شناخته شده و بزرگ از توسعه تجارت با ایران نفعی نداشته اند، در صورتی كه وقتی با تركیه، اردن، عربستان و ... تجارت می كنند حتما از طریق افراد صاحب نفوذ مستقر در بغداد حمایت می شود.
همچنین مدیرعامل شركت صادرات تجهیزات و خدمات آب و برق ایران (صانیر) نیز پیش از این به ایرنا گفت: عراقی ها آنطور كه با بازرگانان و فعالان اقتصادی سایر كشورها از جمله آمریكا، چین، تركیه، كره جنوبی و ... رفتار می كنند، با ایرانیان رفتار نمی كنند و برخورد آنان بسیار طلبكارانه است.
«بهمن صالحی» افزود: عراق بازار مستعدی است و شرایط بسیار خوبی دارد اما ضعف دیپلماسی سبب شده است این عرصه به خارجی ها واگذار شود.
صالحی گفت: با وجود اینكه عراقی ها در حوزه نفوذ سیاسی ایران قرار دارند اما طرح ها به راحتی به شركت های غیرایرانی واگذار می شود.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز ارزش روابط اقتصادی و تجاری ایران و عراق را هشت میلیارد دلار اعلام كرد.
«ایرج مسجدی» نهادینه و محكم كردن روابط سیاسی با زیرساخت های اقتصادی را رمز موفقیت در بازار بزرگ این كشور برشمرد و افزود: اگر بتوانیم جای پای خود را در عراق محكم كنیم، می توانیم در عرصه های مختلف اقتصادی این كشور به فعالیت بپردازیم.
مسجدی، عراق را میدان رقابت بزرگی دانست كه هر كس درآن موفق تر عمل كند، قادر است صحنه را به دست بگیرد اما رقابت به ویژه در میدان اقتصادی دشوار شده است.
وی تصریح كرد: ایران قادر است با وجود مسائل و مشكلات مختلف، در عرصه اقتصاد عراق حرف های جدی برای گفتن داشته باشد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام ** 3065 **1561** خبرنگار: محمد ملك دار ** انتشار:مژگان توانا
۰ نفر

سرخط اخبار جهان