۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۲:۵۶
کد خبر: 82651773
T T
۰ نفر
سعد الحریری در واكنش به ادعای نتانیاهو: در لبنان كارخانه موشك سازی وجود ندارد

بیروت-ایرنا-«سعد الحریری» نخست وزیر لبنان در گفت و گو با نشریه «لوموند» فرانسه در پاسخ به ادعای «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیلی ها خوب می دانند كه در لبنان كارگاه ساخت موشك وجود ندارد. آنها همیشه دست به این گونه تبلیغات گمراه كننده می زنند.

به گزارش ایرنا، نتانیاهو به تازگی در نشست خبری مشترك با دبیركل سازمان ملل مدعی شد كه ایران در حال ساخت كارخانه تولید موشك در سوریه و لبنان است؛ ادعایی كه نخست وزیر لبنان صراحتا آن را رد كرد.
الحریری این سخنان را در گفت و گوی تفصیلی با لوموند طی سفر دو روزه اش به فرانسه مطرح كرد.
وی در این سفر با مقام های ارشد فرانسه از جمله «امانوئل مكرون» رئیس جمهوری دیدار و گفت و گو كرد.
نخست وزیر لبنان در گفت و گو با لوموند به موضوعات مختلفی اشاره كرد. جنگ اخیر ارتش این كشور با داعش در ارتفاعات شرقی لبنان و حواشی آن، وضعیت داخلی لبنان بویژه پیامدهای حضور پناهجویان سوری و تحولات سوریه موضوعات اصلی گفت و گوی الحریری با این نشریه فرانسوی بود.

متن كامل این گفت و گو در ادامه آمده است:
**لوموند: چطور 300 نیروی داعش توانستند منطقه قلمون را در امنیت كامل ترك كنند؟
*الحریری: برای ما سلامت سربازانمان مهمتر از هر چیز دیگری بود. در سال 2014 نبرد بزرگی علیه داعش روی داد و تعدادی از سربازان ما بوسیله داعش ربوده شدند و به قتل رسیدند. نمی دانستیم آنها كجا دفن شده اند و نمی خواستیم فرد دیگری كشته شود. برای همین محاصره را تشدید كردیم. پیشنهاد مذاكره مطرح شد. اطلاعاتی درباره مكان دفن جسدها دادند و در مقابل توانستند به همراه خانواده هایشان خاك لبنان را بدون جنگ ترك كنند.

**لوموند: چه كسی این تصمیم را گرفت؟
*الحریری: من و «میشل عون» رئیس جمهوری. اجازه عبور آنها از مرزها را دادیم. اما انتقال آنها با اتوبوس به منطقه شرق سوریه تصمیم حزب الله و سوری ها بود.

**لوموند: حزب الله در نبرد عرسال در ماه جولای و در جنگ منطقه القلمون در ماه اوت نقش مهمتری از ارتش داشت. آیا این مساله عادی است؟
*الحریری: این حرفی است كه حزب الله مطرح كرده است. اما حقیقت آن است كه ارتش لبنان نقش بیشتری ایفا كرد و همه كار را بر عهده گرفت. من می دانم ارتش چطور دست به حمله زد. اقدام ما كاملا حساب شده بود و زمان كافی برای ورود در جنگ صرف كردیم. برای همین نیز فقط پنج نفر از سربازان كشته شدند. چیزی كه برای ما اهمیت دارد این است كه دیگر داعش در لبنان حضور ندارد.
درباره حزب الله و نقش آن در لبنان نظرات گوناگونی مطرح می شود. اما ما توافق كرده ایم نگذاریم مسائل منطقه ای مورد اختلاف تاثیر ریشه ای بر روی عملكرد دولت و اوضاع اقتصادی كشور داشته باشد. انتخاب میشل عون به ریاست جمهوری بعد از خالی ماندن بیش از دو ساله منصب ریاست جمهوری و تشكیل دولتی با حضور همه احزاب سیاسی (تقریبا) چنین فضایی را ایجاد كرد. ما توانستیم قانون انتخابات را بعد از راكد ماندن هفت ساله این موضوع به تصویب برسانیم و بعد از 12 سال بودجه سالانه ارائه دادیم.
در طول 7 سال گذشته تلاش كرده بودیم قانونی درباره شركت های بخش خصوصی و بخش دولتی به تصویب برسانیم كه سرانجام این مساله تحقق پیدا كرد. در برخی مراحل 310 طرح و پیشنهاد قانونی به انتظار تصویب در پارلمان به سر می برد. توافق ایجاد شده اخیر كشور را از تعطیلی نجات داد.

**لوموند: دادگاه بین المللی ویژه رسیدگی به ترور پدرتان رفیق الحریری این هفته به شهادت قربانیان انفجار تاریخ 14 فوریه 2005 گوش داد. آیا نسبت به عدم حضور متهمان پرونده از حزب الله در این دادگاه متاسفید؟
*الحریری: مایلم آنها را در دادگاه ببینم. این دادگاه به معنی تحقق عدالت است حتی اگر بعضی ها از آن خوششان نیاید. ما از ابتدا به دنبال عدالت و حقیقت بوده ایم. می خواهیم بدانیم چه كسی رفیق الحریری و دیگر شهدای 14 مارس را كشته است. ما از این مساله كوتاه نخواهیم آمد. حتی در صورت طولانی شدن روند رسیدگی به این پرونده دادگاه به كار خود ادامه خواهد داد.

**لوموند: اسرائیل ایران را متهم به ایجاد كارگاه مخفی برای حزب الله جهت ساخت موشك در لبنان كرده است.
*الحریری: اسرائیلی ها خوب می دانند كه در لبنان كارگاه ساخت موشك وجود ندارد. آنها همیشه دست به این گونه تبلیغات گمراه كننده می زنند. می گویند حزب الله بر لبنان سیطره پیدا كرده در حالی كه این حرف درست نیست. حزب الله در لبنان و در دولت حضور دارد و حامیانی در كشور دارد اما این به معنی سیطره حزب الله بر همه لبنان نیست. مشكل ما با اسرائیل این است كه رهبران آن همیشه از جنگ و مسائل امنیتی حرف می زنند نه از صلح. این در حالی است كه ملك عبدالله در سال 2002 ابتكار صلح عربی را از لبنان مطرح كرد. اسرائیل در قبال این طرح چه كرد؟ هیچ!

**لوموند: آمریكا به دنبال افزایش قدرت یونیفل در لبنان است تا با این كار حزب الله را تحت فشار بگذارد. ارتش را تهدید به توقف كمك ها می كند چون فكر می كند ارتش تسلیم حرف حزب الله است. آیا این روند منجر به تشدید تنش ها در لبنان خواهد شد؟
*الحریری: من بهار امسال در واشنگتن بودم و با ترامپ رئیس جمهوری و كنگره دیدار كردم. از نظر آنها حزب الله واقعا به عنوان یك نگرانی مطرح است. از آنها پرسیدم آیا شما با حزب الله مشكل دارید یا با مردم لبنان؟ جنگ با داعش قدرت ارتش لبنان را برای همه روشن كرد. بعد از سفرم به واشنگتن، دولت آمریكا بهتر از گذشته اقدامات ما برای تقویت نهادهای رسمی لبنان مانند ارتش را درك می كند و كمك های خود را به ارتش ادامه خواهد داد.

**لوموند: از فرانسه چه انتظاری دارید؟
*الحریری: دو كشور لبنان و فرانسه روابط دوستانه تاریخی با هم دارند و ما اصرار زیادی نسبت به حفظ این روابط داریم. ما درصدد تهیه یك طرح سرمایه گذاری بزرگ هستیم كه زیرساخت های ما را تقویت كرده و باعث رشد اقتصادمان می شود. می خواهیم شركت های فرانسوی در لبنان در حوزه های برق و گاز و نفت سرمایه گذاری كنند اما پیش از هر چیزی فرانسه باید به ما در زمینه جلب كمك های مالی بین المللی كمك كند. فرانسه همیشه در مسائل سیاسی و اقتصادی و انسانی همواره از ما حمایت كرده است.

**لوموند: آیا پناهجویان سوری باید به كشورشان برگردند؟
*الحریری: در لبنان بعضی ها می گویند باید برای بازگشت پناهجویان، با نظام بشار اسد رابطه برقرار كنیم. شما به عراق و اردن و مصر نگاه كنید! این كشورها با نظام سوریه رابطه دارند اما پناهجویان به سوریه بازگشته اند؟ آنها تا زمانی كه نظام بر سر كار است به سوریه بازنخواهند گشت. تا زمانی كه سازمان ملل نسبت به امنیت بازگشت پناهجویان به ما چراغ سبز ندهد من هیچ اقدامی انجام نخواهم داد.

**لوموند: راه حل در سوریه چیست؟ كشوری كه به مناطق نفوذ طرف های خارجی تقسیم شده است؛ انتقال سیاسی با وجود بشار اسد یا بدون وجود او؟
*الحریری: عراق را ببینید! در سال 2007 – 2008 دولت مالكی با گروهك های قبیله ای سنی و نیز امریكایی ها برای جنگ با القاعده به توافق رسید. این گروهك ها پیروز شدند اما توافق بین شیعیان و اهل سنت و كرد نیز برقرار شد. بعد از پیروزی در جنگ، المالكی با كروهگ ها وارد جنگ شد. نتیجه این شد كه داعش در عراق به وجود آمد. ترس من این نیست كه در سوریه نتوانیم بر داعش پیروزی شویم بلكه نگرانی این است كه در نبود راه حل سیاسی قانع كننده شاهد اتفاقات بدتری در آینده باشیم.

**لوموند: وقتی نظام در جایگاه برتر قرار داشته باشد و از سوی روسیه و ایران حمایت شود چطور ممكن است قدرت را واگذار كند؟
*الحریری: طبیعی است كه باید قدرت را واگذار كند. راه دیگری وجود ندارد. جامعه جهانی اگر به دنبال راه حل دیرپا در سوریه است این تنها راه موجود است. اگر نظام باقی بماند ثباتی در كار نخواهد بود. این نظام تسلطی بر خاك خود ندارد بلكه این روسیه و ایران هستند كه بر مناطق مسلط شده اند و نظام نقش حاشیه ای دارد.

**لوموند: اوضاع مالی در لبنان به چه صورت است؟ آیا نگرانی هایی درباره نظام بانكی وجود دارد؟
*الحریری: هیچ گونه نگرانی درباره بانك ها یا لیره لبنان وجود ندارد. بدهی ما حدود 110 تا 120 درصد از تولید داخلی است كه در سال 2017 از طریق افزایش مالیات ها ثابت باقی ماند. اما با حضور یك و نیم میلیون پناهجو و توسعه 1.5 درصدی ادامه این وضع دشوار است به ویژه برای جوانان كه 25 درصد از آنها بیكار هستند. این وضع قابل قبول نیست. باید رشد ما به رقم بالای پنج درصد برسد. بودجه سال 2018 بخش خصوصی را تشویق به سرمایه گذاری در بخش زیرساخت ها می كند تا نشاط و فعالیت به این بخش بازگردد. نشانه هایی از شكوفایی اقتصادی به چشم می خورد از جمله اینكه گردشگری امسال حدود 15 تا 20 درصد افزایش داشت.

**لوموند: چرا عربستان قرارداد كمك به ارتش لبنان و سرمایه گذاری های خود در لبنان را متوقف كرد؟
*الحریری: لبنان بدون رئیس جمهوری بود و این مشكل ایجاد كرده بود. نه تنها عربستان بلكه همه طرح های خود را متوقف كردند. امروز اوضاع به روال عادی خود بازگشته است و ما توانستیم خط سرمایه گذاری ها را فعال كنیم. سرمایه های خلیجی به لبنان بازخواهد گشت. میشل عون بعد از انتخاب به عنوان رئیس جمهوری اول به عربستان سفر كرد. ما تلاش می كنیم اعتماد آنها را دوباره به دست آوریم و امیدواریم كمك های نظامی به ارتش لبنان نیز از سر گرفته شود.

**لوموند: آیا مشكلات شركت شما (سعودی اوجیه) در عربستان ریشه در مسائل سیاسی داشت؟
*الحریری: شركت های زیادی از بحران اقتصادی عربستان متضرر شدند اما كسی درباره آنها حرفی نزد چون این شركت ها متعلق به سعد الحریری نبودند.

**لوموند: كاركنان شركت سعودی اوجیه از نگرفتن حقوقشان گله مندند.
**الحریری: ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه خبر آن را به من داد و من یكه خوردم چون فكر می كردم همه حقوقشان را دریافت كرده اند. این مشكل دیركرد در پرداخت حقوق ها را پیگیری خواهم كرد. فكر نمی كنم تعدادشان زیاد باشد.
خاورم*390*2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی

سرخط اخبار جهان