۹ شهریور ۱۳۹۶، ۱۴:۲۳
کد خبر: 82650795
T T
۰ نفر

وقوع 26 هزار زمين لرزه در غرب تركيه طي هفت ماه اخير

۹ شهریور ۱۳۹۶، ۱۴:۲۳
کد خبر: 82650795
وقوع 26 هزار زمين لرزه در غرب تركيه طي هفت ماه اخير

آنكارا- ايرنا- روزنامه حريت با انتشار گزارشي خبري از وقوع 26 هزار و 290 زمين لرزه در مناطق غربي كشور تركيه خبر داد و نوشت: غرب تركيه مانند گهواره در لرزش و نوسان است.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا، اين رسانه اعلام كرده است كه تركيه در سال 2017 شاهد وقوع بيشترين تعداد زلزله بوده و در حالي كه طي سال گذشته ميلادي در كل كشور تركيه 20 هزار و 143 مورد زلزله در تركيه به ثبت رسيده بود، امسال بيش از 26 هزار زلزله در هفت ماه نخست سال رخ داده است.
بنا به اعلام اين رسانه، اغلب اين زمين لرزه ها در منطقه درياي اژه و مرمره اتفاق افتاده، به طوري كه در اين مناطق هر روز پنج مورد زمين لرزه به ثبت مي رسد و اين زمين لرزه ها اغلب در خط ساحلي شهرهاي استانبول، چاناك قلعه، ازمير و موغلا رخ مي دهد.
اين رسانه همچنين اعلام كرد كه شدت وقوع زلزله در سال جاي ميلادي در تركيه نيز مشخص شده و بر اساس اطلاعات ثبت شده، 135 زلزله با شدت 4 تا 5 ريشتر، 13 زلزله با شدت 5 الي 6 ريشتر و 2 مورد زلزله نيز با شدت 6 تا 7 ريشتر رخ داده است.
بنا به اطلاعات منتشر شده، همچنين بر اساس آمار ثبت شده، 18 هزار و 678 زلزله با شدت 2 ريشتر، 6 هزار و 469 زلزله با شدت 2 تا 3 ريشتر و 993 زلزله نيز با شدت 3 تا 4 ريشتر طي سال جاري در تركيه رخ داده است.
اين رسانه همچنين اعلام كرد: بر اساس اطلاعات دريافتي از ايستگاه هاي ثبت زلزله تركيه، امسال در جنوب شرقي تركيه از جمله در شهرهاي ماردين، باتمان و در سواحل درياي سياه در شمال تركيه از جمله در شهر سينوپ زلزله اي رخ نداده است.
به نوشته حريت، كارشناسان اعلام كرده اند كه بعد از زلزله شديد 1999 درياي اژه، در عرض 30 سال يك زلزله شديد بالاي هفت ريشتر در مقياس امواج دروني زمين(ريشتر) در استانبول پيش بيني مي شود.
بر اساس گزارش اين رسانه، كارشناسان سازمان آفات و بلاياي طبيعي تركيه(آفاد) در حال بررسي احتمال وقوع زلزله شديد در استانبول هستند و آنها نيز وقوع اين زمين لرزه را با 60 درصد احتمال، تخمين مي زنند.
به نوشته اين رسانه، براي اين منظور مركزي براي هشدار پيش از وقوع با سيستم هاي موجود پيشرفته در حال رصد تغييرات زلزله و وقوع زمين لرزه در غرب تركيه است.
بر اساس گزارش اين رسانه، هم اكنون در درياي مرمره تلاش هايي براي بررسي و اعلام وقوع زلزله قابل وقوع در استانبول به وسليه كارشناسان تركيه و آلمان جريان دارد و بر اين اساس، فعاليت لرزه اي گسل آناتولي جنوبي و مرمره رصد و بررسي مي شود و بر اساس شواهد و بررسي هاي اين كارشناسان، يك زلزله بزرگ در منطقه پيش بيني مي شود.
بنا به اعلام حريت، هم اكنون 915 ايستگاه رصد زلزله در سطح كشور تركيه فعال است كه داده هاي مربوط به زمين لرزه را ثبت و براي بررسي در اختيار كارشناسان سازمان آفات و بلاياي طبيعي تركيه قرار مي دهد و همه اين داده ها از طريق اينترنت نيز در دسترس همگان است.
به گزارش ايرنا، لو پيچون پروفسور و زلزله شناس معروف فرانسوي چند ماه پيش اطلاعات نگران كننده اي در ارتباط با آينده استانبول منتشر كرد و گفت: وقوع زلزله در استانبول ديگر يك احتمال نيست و به طور يقين به بزرگي 7.6 رخ خواهد داد.
كارشناسان و مقامات تركيه پيش بيني كرده اند كه در صورت وقوع چنين زمين لرزه اي در استانبول، بيش از يك ميليون جان خود را از دست مي دهند و بالغ بر يك هزار ميليارد دلار خسارت مالي پيش بيني مي شود.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخري

سرخط اخبار جهان