۳۰ مرداد ۱۳۹۶، ۲۳:۲۸
کد خبر: 82639156
T T
۰ نفر
ترامپ كمیته مشاوران تغییرات جوی كاخ سفید را هم منحل كرد

نیویورك- ایرنا- منابع خبری اعلام كردند: در پی نشت محتوای گزارش چهار ساله كمیته مشاوران كاخ سفید در امور تغییرات آب و هوایی كه در آن نسبت به گرم شدن تدریجی كره زمین ابراز نگرانی شده بود، ترامپ تصمیم به انحلال این كمیته نیز گرفته است.

به گزارش دوشنبه شب ایرنا، واشنگتن پست با انتشار خبری اعلام كرد كه نشت گزارش كمیته رایزنان تغییرات جوی كاخ سفید كه سبب ناخرسندی و خشم ترامپ شده بود، سرانجام موجب شده كه رئیس جمهوری آمریكا این كمیته تحقیقاتی-علمی را نیز منحل كند.
این كمیته كه 'كمیته مشورتی برای ارزیابی های دائمی شرایط جوی ملی' نام گرفته با عضویت 15 نفر از شخصیت های دانشگاهی و كارشناسان محیط زیست از سال 1990 تاكنون وظیفه ارزیابی ها و تحولات مربوط به تغییرات جوی این كشور را به منظور اطلاع رسانی در مورد این تغییرات در درون و بیرون دولت آمریكا به عهده دارد.
این كمیته كه موظف است هر چهار سال، نتایج تحقیقات خود در این زمینه را منتشر كند، قرار بود در آغاز سال 2018 انتشار عمومی پیدا كند كه نشت نسخه ای از آن و دستیابی نشریه نیویورك تایمز به این گزارش موجب خشم و عصبانیت ترامپ شد.
به گفته نیویورك تایمز، تصمیم ترامپ به خروج از توافقنامه پاریس موجب نگرانی اعضای این كمیته از احتمال دخالت وی در محتویات این گزارش شده و به همین دلیل نسخه ای از آن را به بیرون كاخ سفید ارائه داده بودند.
در این گزارش نتیجه گیری شده كه آمریكا از هم اكنون شاهد افزایش دمای زمین در اثر این تغییرات است. بخش عمده تغییرات جوی 60 سال گذشته حاصل رفتارهای سهل انگارانه انسانی بوده است.
با انحلال این كمیته علمی تحقیقاتی كاخ سفید، این چهارمین مجمع و یا شورای رایزنی كاخ سفید خواهد بود كه رئیس جمهوری آمریكا به انحلال آن ها اقدام كرده است.
ترامپ پیش از این در واكنش به استعفاهای پی در پی اعضا مجمع رایزنی تولیدی كاخ سفید، این شورا را منحل كرد و به فاصله دو روز بعد نیز تصمیم به انحلال دو شورای رایزنی دیگر بنام های مجمع رایزنی های استراتژیك و مجمع سیاستگذاری های كاخ سفید گرفت.
شبد**اروپام-4-541** 1429 **1010
انتشار:حسن معظمی

سرخط اخبار جهان