۲۷ مرداد ۱۳۹۶، ۱:۳۰
کد خبر: 82635086
T T
۰ نفر
بيانيه مشترك ژاپن و آمريكا: تحريكات تكراري كره شمالي تهديدي عليه ثبات منطقه است

نيويورك- ايرنا- وزيران خارجه و دفاع ژاپن و آمريكا تحريكات تكراري و توسعه توانايي هاي موشك هاي هسته اي و بالستيك كره شمالي را محكوم كردند و آن را تهديدي جدي عليه صلح و ثبات منطقه اي و بين المللي دانستند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، ركس تيلرسون و جيم متيس وزيران خارجه و دفاع آمريكا روز پنجشنبه با تارو كونو و ايسو نوري اون دورا همتايان ژاپني خود ديدار كردند و در پايان بيانيه مشتركي صادر شد كه دو كشور تصريح كردند متعهد به تقويت توانايي هاي متحدان براي جلوگيري و پاسخ دادن به تهديدات كره شمالي هستند.
آنها همچنين بر ادامه فشار به كره شمالي براي همكاري با كشورهاي ديگر تاكيد كردند تا مجبور شود اقدامات خاصي را براي پايان دادن به برنامه موشكي هسته اي و بالستيك خود و دستيابي به شبه جزيره اي آرام، قابل كنترل و برگشت ناپذير هسته اي انجام دهد.
وزيران دو كشور از جامعه بين المللي خواستند كه قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد همچون قطعنامه 2371 را كامل و جامع اجرا كنند و چين را تشويق كردند تا اقدامات قاطعي را براي اجبار كره شمالي به تغيير مسير خود اجرا كند.
آن ها از كره شمالي خواستند تا نقض سيستماتيك حقوق بشري خود را پايان دهد و بلافاصله تمام اتباع خارجي كه در كره شمالي حضور دارند، از جمله ژاپني ها و شهروندان آمريكايي ربوده شده را آزاد كند.
وزيران آمريكا و ژاپن همچنين با ابراز نگراني از محيط امنيتي درياي چين شرقي تاكيد كردند ماده پنج پيمان امنيتي ايالات متحده و ژاپن در مورد جزاير سنكاكو اعمال مي شود و ايالات متحده و ژاپن مخالف هر گونه اقدام يكجانبه اي است كه مي خواهد حاكميت دولت ژاپن بر اين جزاير را تحت تاثير قرار دهد.

** خروج 9000 تفنگدار دريايي از اوكيناوا
از ديگر موضوعات مطرح شده در اين بيانيه مشترك، تقويت همكاري امنيتي و دفاعي ژاپن و آمريكا است به گونه اي كه وزيران بر توسعه اقدامات خاص و اقدامات لازم براي تقويت اتحاد آمريكا- ژاپن، همچون بررسي نقش، ماموريت ها و قابليت ها، براي اطمينان از پاسخ هاي متحد در فضاي امنيتي منطقه اي كه به طور فزاينده اي پيچيده شده است، تصديق كردند.
به اين ترتيب، ژاپن قصد دارد نقش خود را در اتحاد و گسترش توانمندي هاي دفاعي خود، با توجه به برنامه ميان مدت براي دفاع اي خود، تقويت كند. ايالات متحده همچنان متعهد به استفاده از پيشرفته ترين توانايي هاي خود در ژاپن است.
وزيران ژاپن و آمريكا به منظور تسريع كارهايي كه در حال حاضر در حال انجام است، تسريع در اجراي دستورالعمل هاي 2015 براي همكاري هاي دفاعي ايالات متحده-ژاپن و دنبال كردن نوع ديگري از همكاري ها تحت قوانين ژاپن براي صلح و امنيت را خواستار شدند.
كاوش فعاليت هاي جديد و گسترش زمينه هاي مختلف چون فعاليت هاي اطلاعاتي، نظارت و شناسايي، آموزش و تمرين، تحقيق و توسعه، ايجاد ظرفيت و استفاده مشترك از امكانات، پياده سازي دستورالعمل هاي 2015 براي همكاري هاي نظامي ايالات متحده-ژاپن و حضور نيروهاي آمريكا در ژاپن از ديگر محورهاي تاكيد شده در اين بيانيه مشترك است.
وزرا همچنين از پيشرفت در انتقال حدود 9000 پرسنل نيروي دريايي ايالات متحده همراه با وابستگان آنها از اوكيناوا به نقاط خارج از ژاپن همچون گوام استقبال كردند.
شبك**1429**انتشار : ابوالفضل بابايي

سرخط اخبار جهان