۲۴ مرداد ۱۳۹۶، ۷:۴۲
کد خبر: 82631910
T T
۰ نفر
هشدار چین به ترامپ: در صورت آسیب دیدن تلافی‌ می‌كنیم

پكن - ایرنا - پكن در واكنش به صدور فرمان ترامپ رییس جمهور آمریكا مبنی بر بررسی رویكردهای تجاری چین، اعلام كرد كه بروز جنگ تجاری برای هر دو كشور زیانبار است و در صورتی كه آمریكا به روابط تجاری دوجانبه آسیب بزند چین برای دفاع از منافع خود دست به اقدامات تلافی جویانه خواهد زد.

به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریكا دیروز دوشنبه سندی را امضا كرده است كه بر اساس آن به نماینده تجاری این كشور اختیار داده می شود رویكرد تجاری چین را مورد بررسی و كنكاش قرار دهد و تحقیقات در زمینه حقوق مالكیت معنوی مانند انتقال فناوری چین را آغاز كند.
آمریكا مدعی است كه سیاست های اقتصادی چین به كسب و كار و مشاغل آمریكایی ها لطمه زده است.
در پی این اقدام رییس جمهور آمریكا، وزارت بازرگانی چین امروز (سه شنبه) اعلام كرد آمریكا باید به واقعیات عینی احترام بگذارد و رفتاری همراه با دور اندیشی پیشه كند.
در بیانیه این وزارتخانه آمده است: آمریكا نباید كاری انجام دهد كه اصول چند جانبه گرایی نابود شود اما چنانچه سیاست های این كشور به روابط تجاری آسیب بزند، پكن نیز برای دفاع از منافع خود به اقدامات تلافی جویانه روی خواهد آورد.
چین نگران است كه این اقدام ترامپ باعث شود روابط اقتصادی و تجاری چین و آمریكا در پی عملكرد یك جانبه آمریكا دچار مشكل شود.
این در حالیست كه «هوا چون اینگ» سخنگوی دولت چین نیز در تازه ترین اظهارات خود خاطر نشان كرد كه بررسی راهبردها و سیاست های تجاری چین از سوی آمریكا و افزایش تعرفه تجاری باعث رویارویی دو كشور می شود و این برای هر دو طرف زیانبار است.
او همچنین گفت كه با اجرای این روش، آینده خوبی در انتظار هیچ یك از دو كشور نخواهد بود.
«هوا» بار دیگر تاكید كرد كه دولت آمریكا نباید مساله هسته ای شبه جزیره كره را با مراودات تجاری مرتبط كند و ابزارهای تجاری را برای بهره مندی سیاسی بكار گیرد.
تارنمای «مردم» روز سه شنبه از قول وی آورده است كه پكن از واشنگتن می خواهد بر اساس احترام و اعتماد متقابل گام بردارد و نگرانی های طرف مقابل را نیز در نظر بگیرد.
گزارش یادآور می شود كه دولت آمریكا به دنبال آن است تا با استفاده از اهرم فشارهای تجاری چین را برای حل مساله هسته ای شبه جزیره كره تحت فشار فراوان قرار دهد اما این كارها آینده ای برای طرفین نخواهد داشت.
سخنگوی چین با بیان اینكه منافع دو كشور روز به روز عمیق تر و به هم پیوسته تر می شود، تاكید كرد كه تحت فشار قراردادن یكدیگر به این طریق كاری كاملا نادرست است و به آمریكا توصیه می كنیم با تغییر روش خود و احترام؛ حل مساله را از طرق مناسب دنبال كند.
گفتنی است، با امضای این سند بررسی ها روی پیمان تجاری سال 1974 میلادی هم صورت می گیرد كه بر اساس آن آمریكا تعرفه بر روی فراورده های وارداتی از چین در نظر خواهد گرفت.
چین می گوید كه در زمینه واردات بیشتر كالا از كشورهای دیگر از جمله آمریكا اقدامات زیادی انجام داده و سال گذشته میلادی بیش از 2 هزار و 90 میلیارد دلار كالا وارد كرده كه 10 برابر بیش از سال 1998 است و بتدریج در حال كاهش مازاد تجاری خود است.
آساق**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی

سرخط اخبار جهان