۱۰ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۱۰
کد خبر: 82617340
T T
۰ نفر
اجرای طرح ملی بانك اطلاعات تشكل های مردم نهاد در ایلام

ایلام – ایرنا – مدیركل امور اجتماعی استانداری ایلام از اجرای همزمان طرح ملی بانك اطلاعات تشكل های مردم نهاد در استان با كشور خبر داد.

علی مهرعلیزاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: این طرح با همكاری دفتر امور اجتماعی استانداری، وزارت كشور و دانشگاه تهران به منظور ثبت اطلاعات دقیق تشكل های مردم نهاد همزمان با سراسر كشور آغاز شده و به مدت یك ماه ادامه دارد.
وی تاكید كرد: در این طرح اطلاعات تشكل های مردم نهاد استان و زمینه فعالیت آنان و اقدامات و عملكرد این تشكل ها در سامانه اینترنتی جمع آوری و ذخیره می شود.
وی ادامه داد: كلیه تغییرات اعضای تشكل های مردم نهاد و همچنین تشكل هایی كه از این تاریخ به بعد تاسیس می شوند، در سامانه مذكور وارد می شود.
وی یادآور شد: صدور پروانه فعالیت، تمدید پروانه فعالیت، ارائه صورتجلسات مجامع عمومی، صدور نامه ثبت و همچنین سایر مجوزهای قانونی تشكل ها در سراسر كشور از طریق سامانه انجام می شود.
وی افزود: به دلیل فقدان اطلاعات صحیح و منسجم در موضوع تشكل های اجتماعی امكان مطالعات آسیب شناختی و تحلیل روندی از توسعه یا موانع توسعه مشاركت های اجتماعی فراهم نیست.
وی ادامه داد: در طول یك دهه اخیر، ظرفیت های قانونی و بسترهای مناسبی در زمینه ایفای نقش این تشكل ها در بخش های مختلف جامعه شكل گرفته و تحقق اهداف مد نظر از تصویب این قوانین، مستلزم دسترسی به اطلاعات صحیح و روزآمد در خصوص كمیت و كیفیت تشكل های مردم نهاد است.
مهرعلیزاده گفت: در قانون برنامه های در دست اقدام دولت بر ضرورت تعامل و بهره برداری از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد برای ایفای نقش در عرصه اجتماعی تاكید شده است و ما در این راستا درصدد توسعه این تشكل ها هستیم.
وی اولین گام برای اجرای این قانون را فراهم نمودن امكانات لازم برای دسترسی دستگاه های اجرایی كشور به اطلاعات و آمار صحیح و به روز، در خصوص كمیت و كیفیت سازمانهای مردم نهاد برشمرد و گفت: به دلیل فقدان داده ها ،همكاری بین بخشی دستگاه ها صورت نمی گیرد و برغم دارا بودن اطلاعات شفاف امكان استفاده از ظرفیت تشكل ها میسر نمی شود.
مدیركل امور اجتماعی استانداری ایلام، هدف از اجرای این طرح ملی را شناخت و تحلیل وضعیت موجود سازمانهای مردم نهاد و برنامه ریزی برای رفع مسائل و مشكلات، امكان تحلیل وضعیت توسعه كمی و كیفی سازمانهای مردم نهاد در استانها، شهرستانها و روستاها، امكان ارزیابی عملكرد استانداریها و فرمانداریها در زمینه كمی و كیفی سازمانهای مردم نهاد و امكان ارزیابی میزان مشاركت نهادی در استان ها و شهرستان ها را از اهداف این طرح ملی برشمرد.
به گزارش ایرنا، بر اساس آمار منابع رسمی شمار تشكل های غیر دولتی را حدود 300 با تعداد بیش از یك هزار نفر عضو است كه در بخش های امور اجتماعی، امور فرهنگی، بهداشت و سلامت، محیط زیست و منابع طبیعی، عمران و آبادانی، علوم و فن آوری، توسعه پایدار و امور بین الملل فعالیت دارند.
خبرنگار: ناهید ابراهیمی ***انتشار دهنده :شهریار حیدری فر
7177/6034

سرخط اخبار استان‌ها