۴ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۱۱
کد خبر: 82610660
T T
۰ نفر
مسكن مهر بیشترین آسیب را در زلزله اردیبهشت ماه بجنورد داشت

بجنورد- ایرنا- مدیركل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: زلزله 23 اردیبهشت ماه امسال بیشترین خسارت را به واحدهای مسكن مهر درگلستان شهر وارد كرد به طوریكه از هفت هزار و 500واحد این شهرك، 6 هزار و700 آن خسارت دید.

به گزارش ایرنا حسین عظیمی چهارشنبه در نشست شورای مدیریت بحران شهرستان اسفراین گفت: در حالیكه مسكن های كه مردم با دریافت تسهیلات، خود اقدام به ساخت آن كرده بودند دچار این مشكل نشدند.
وی افزود: مسكن مهر به علت اینكه ساخت آن ها دستوری بوده و دقت نظر در ساخت و نظارت آن ها انجام نشده بود موجب خسارت شد.
وی با اشاره به زلزله خیر بودن خراسان شمالی و وجود گسل های زلزله در این استان گفت: ما دراستان زلزله را نباید حادثه غیرمترقبه بداینم بلكه باید با آن زندگی كینم و برای مقابله با ن آمادگی داشته باشیم.
وی با اشاره به مقاوم سازی 50درصد مسكن روستاهای استان از سال 75 تاكنون گفت: این امر باعث شد در زلزله اردیبهشت ماه مسكن های مقاوم سازی شده روستاها آسیب نبینند.
مدیركل مدیریت بحران استانداری خرسان شمالی بیمه رایگان همه منازل مسكونی روستایی استان را از دیگر اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری در بحث مدیریت بحران برای جبران خسارت در صورت وقوع زلزله بیان كرد.
مدیر كل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: در زلزله 5.9 ریشتری 23 اردیبهشت ماه امسال 14هزار و 934واحد مسكونی آسیب دید كه از این میزان 2 هزار و 500 واحد در حوزه شهری غیرقابل سكونت است و هفت هزار و 500 واحد آسیب دیده هم باید بازسازی شود.
عظیمی میزان خسارت وارده به واحدهای مسكونی روستایی را 2هزار 449واحد دانست و گفت: برای ساخت واحدهای آسیب دیده نباید معطل اعتبارات دولت ماند بلكه از محل اعتبارات ویژه مسكن روستایی كار بازسازی واحدهای مسكونی شتاب گیرد.

*خراسان شمالی در پوشش بیمه كشاورزی پاین تراز متوسط كشوری است
مدیركل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی در بخش دیگر از سخنانش ریسك پذیری بخش كشاورزی استان را درحوادث غیر مترقبه بالا دانست و گفت: با این حال رغبتی زیاد برای بیمه محصولات كشاورزی از سوی كشاورزان و بهره برداران درا ین بخش نیست.
وی با بیان اینكه میانگین پوشش بیمه محصولات كشاورزی خراسان شمالی كمتر از میانگین كشوری است افزود: هم اكنون میانگین پوشش بیمه محصولات كشاورزی در استان 12 درصد است كه باید برای افزایش آن تا پایان 4سال آینده به 20درصد تلاش كرد.
وی گفت: تنها راه جبران خسارت در بخش كشاورزی، بیمه كردن محصولات است گفت: دولت13هزار و 500 میلیارد ریال در بودجه سال 96برای صندوق كشاورزی پیش بینی كرده كه هر استانی كه بیمه بیشتر داشته باشد می تواند بیشتر از اعتبارات متمركز بیشتری استفاده كند.
جواد نوروزی فرماندار اسفراین نیز در این نشست با اشاره به كمبودهای شهرستان در حوزه مدیریت بحران خواستار توجه ویژه استان در بحث تجهیز امكانات مدیربت بحران شهرستان شد.
شهرستان 120هزار نفری اسفراین در 60كیلومتری جنوب شرقی بجنورد مركز خراسان شمالی قرار دارد.
7189/ 6042 خبرنگار: بتول صارمی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی

سرخط اخبار استان‌ها