۲۹ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۴۳
کد خبر: 82604420
T T
۰ نفر
تاثیر تنش سعودی و قطر بر آرایش گروه های مسلح در مرزهای لبنان و سوریه

بیروت-ایرنا-وابستگی گروه های مسلح تروریستی موجود در خاك سوریه و بخشی از خاك لبنان به طرف های خارجی به ویژه عربستان سعودی و قطر، باعث شده كشمكش بین این دو كشور در میدان های نبرد بین این گروه ها نیز تاثیر بگذارد.

به گزارش ایرنا، در حالی كه چشم ها به مرزهای شرقی لبنان و سوریه و مذاكرات طرف های لبنانی با گروه مسلح «جبهه النصره» در این منطقه دوخته شده، اطلاعات و تحلیل ها حاكی از آن است كه دامنه این جنگ از چارچوب طرف های لبنانی و سوری فراتر رفته و پای كشورهایی مانند قطر و سعودی را نیز به این قضیه كشانده است.
«ناصر قندیل» سردبیر روزنامه «البناء» در سرمقاله امروز این روزنامه موافقت «سعد الحریری» نخست وزیر با نبرد بلندی های عرسال را به اختلافات اخیر عربستان و قطر مربوط دانست و نوشت: گروه جبهه النصره كه در القلمون و بلندی های عرسال مستقر است حلقه وصل لبنان با عناصر مسلح موجود در غوطه دمشق به شمار می آید و پاكسازی بلندی های عرسال از نظر عربستان به معنای از بین بردن یكی از جزیره های وابسته به قطر است.
به نوشته البناء، تا پیش از این، عربستان با هدف حمایت از عقبه نظامی غوطه دمشق و حمایت از عناصر مسلح آن در برابر ارتش سوریه، هرگونه تصمیم جنگ با النصره در این منطقه را وتو می كرد و به دنبال آن، سعد الحریری نخست وزیر نیز اجازه نمی داد فكری برای پاكسازی این منطقه شود. اما این بار سعودی ها در چارچوب اختلافاتشان با قطر، تصمیم گرفته اند كار این منطقه یكسره شود. آنها به الحریری گفته اند مانعی نیست كه پاكسازی منطقه نیازمند همكاری علنی بین ارتش لبنان و سوریه و حزب الله شود چرا كه اولویت عربستان امروز از بین بردن این امارت وابسته به قطر در مرزهای سوریه و لبنان است.
روزنامه «الاخبار» نیز در مقاله مفصلی با پرداختن به تحولات اخیر در ادلب سوریه و آغاز مجدد درگیری ها بین دو گروه جبهه النصره و «احرار الشام»، این رویدادها را در راستای طرح كنار گذاشتن جبهه النصره دانسته است.
اگرچه روزنامه الاخبار اشاره ای به بلندی های عرسال و نبرد قریب الوقوع در آن نكرده اما از آنجا كه هر دو گروه وابسته به جبهه النصره در استان ادلب سوریه و منطقه واقع در بلندی های عرسال لبنان، به نوعی حمایت های مالی قطر را دارند، وضعیت و سرنوشت مشابهی در تحولات اخیر پیدا می كنند.
عناصر مسلح در حال حاضر بر مساحتی از خاك لبنان سیطره دارند كه طول آن 29 كیلومتر و عرض آن به 11 كیلومتر می رسد. این منطقه همه در سمت لبنانی مرز واقع شده كه از حومه «فلیطا» در جنوب تا ارتفاعات «قاره» و «الجراجیر» در شمال را در برمی گیرد.
مساحت كل این منطقه در سمت لبنان به حدود 320 كیلومتر مربع می رسد. این آخرین نقطه از خاك لبنان است كه همچنان تحت سیطره گروه های تروریستی – تكفیری باقیمانده است.
جبهه النصره در «تله الانزح» و «سراج یوسف» و «وادی العونیه» و «خربه یونین» و «وادی الخیل» حضور دارد و عناصر آن به 250 عنصر مسلح می رسد. «ابومالك التلی» سركردگی این عده را بر عهده دارد.
داعش در سمت غرب، در بلندی های «راس بعلبك» و «القاع» سنگر گرفته و در شرق این بلندی ها در «قاره» و «حلمات قاره» كه از تپه های مشرف بر منطقه است حضور دارد. «موفق السوس» سركرده این عده است.
داعش بارها به منطقه «الملاهی» در شمال شهرك عرسال كه دربرگیرنده چهار اردوگاه آوارگان سوری مشتمل بر حدود 13 هزار تن است، حمله ور شده اند. بخش عمده ساكنان این اردوگاه ها از اعضای خانواده عناصر مسلح جبهه النصره هستند. خانواده عناصر مسلح داعش نیز در اردوگاه ها و خانه های اجاره شده در داخل شهرك عرسال و همچنین در اردوگاه های منطقه «القاع» لبنان سكونت دارند.
خاورم*390*2054
انتشار دهنده: محمد خواجوئی

سرخط اخبار جهان