۲۶ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۵۹
کد خبر: 82600934
T T
۰ نفر
تشكيل كارگروه اقتصادي مشترك ايران و تركيه

تهران- ايرنا - رئيس اتاق تعاون ايران در ديدار با رضا هاكان تكين سفير تركيه تشكيل كارگروه اقتصادي مشترك ايران و تركيه را پيشنهاد داد.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا از پايگاه اطلاع رساني اتاق تعاون ايران، سفير تركيه و هيات همراه به منظور گسترش ارتباط و مبادلات تجاري دو كشور با بهمن عبداللهي رئيس اتاق تعاون ايران ديدار و گفت و گو كرد .
در اين ديدار بهمن عبداللهي رئيس اتاق تعاون ايران، ضمن خيرمقدم به سفير تركيه و هيات همراه به معرفي بخش تعاون پرداخت و گفت: براساس قانون اساسي، اقتصاد ايران بر سه بخش اصلي خصوصي، دولتي و تعاوني تقسيم مي شود و سهم بخش تعاون از اقتصاد 25 درصد هدف گذاري شده است .
وي ادامه داد: تحقق سهم 25 درصدي بخش تعاون در اقتصاد براي 5 سال آينده هدف گذاري شده است.
به گفته رئيس اتاق تعاون ايران، در كشور بيش از 100 هزار تعاوني ثبت شده كه مردم در آن عضو هستند و براساس آمار بيش از 12 ميليون نفر عضو تعاوني بوده و بيش از 40 ميليون نفر از خدمات تعاوني ها استفاده مي كنند .
عبداللهي ادامه داد: تعاوني ها در بيش از 120 رشته كشاورزي، صنعتي، خدماتي، حمل و نقل و ... فعاليت مي كنند و جزء فعال ترين بخش هاي كشور محسوب مي شوند. وي با اشاره به تعاون در كشور تركيه ابراز داشت: با توجه به اينكه در تركيه هم تعاوني ها حضور دارند به نظر مي رسد كه مي توان بستر مناسبي را براي توسعه روابط دو كشور در بخش تعاون ايجاد كرد .
رئيس اتاق تعاون ايران به حجم مبادلات دو كشور ايران و تركيه اشاره كرد: در نشست روساي جمهور دو كشور رسيدن به حجم مبادلاتي 30ميليارد دلاري هدف گذاري شده است، به نظر مي رسد تعاوني ها مي توانند در تحقق اين هدف گام بردارند.
عبداللهي به سابقه روابط ايران و تركيه اشاره كرد و افزود: ايران و تركيه كشورهاي همجوار بوده و سابقه ديرينه اي در دوستي، برادري و مراودات تجاري داشته و در سالهاي اخير نيز اين مراودات گسترش خوبي داشته است، انتظار مي رود كه با مساعدت سفير تركيه، در جهت ارتقا سطح همكاري هاي بخش تعاون دو كشور، بتوانيم فعاليت بخش تعاون را در دو كشور گسترش دهيم.
سپس رضا هاكان تكين سفير تركيه ضمن ابزار خرسندي از اطلاعاتي كه در زمينه تعاون به دست آورده است، ابراز داشت: اطلاعات، آمار و ارقامي كه در بخش تعاون به دست آمد بسيار تاثيرگذار بود و به نظر مي رسد كه 15 درصد از جمعيت ايران عضو بخش تعاون هستند.
وي گفت: وظيفه و مسئوليت من اين است كه فعاليت هاي شما را به بخش تعاون در تركيه ارتباط داده و در جهت گسترش همكاري ها كمك كننده باشيم .
هاكان تكين سفير تركيه به حجم مبادلات دو كشور اشاره كرد و گفت: روساي جمهور دو كشور، رسيدن به حجم مبادلات 30 ميليارد دلاري را هدف گذاري كرده اند و در حال حاضر تا تحقق اين رقم فاصله هست اما بايد اشاره كرد كه در سال اخير حجم مبادلات ايران و تركيه حدود 10 ميليارد دلار برآورده شده است .
وي ادامه داد: ما در 5ماهه نخست سال 2017، از رقم 4.5 ميليارد دلاري در حجم مبادلات دو كشور عبور كرديم كه نشان مي دهد ظرفيت و پتانسيل دو كشور بالاست .
سفير تركيه گفت: ما در زمينه توسعه همكاري در كشور فعاليت مي كنيم و حركت رايزني بازرگاني رو به جلو است. وي افزود: مركز تجارت جهاني تركيه به وسيله بخش خصوصي راه اندازي شده و اين مركز مي تواند به عنوان كانال ارتباطي ميان دو كشور عملكرد خوبي ارائه كند. سفير تركيه با اشاره به بخش تعاون در كشور متبوعش ابراز داشت: تا جاييكه مي دانم در تركيه نهاد تعاوني مانند ايران گسترده و صاحب نفوذ نيست، اما اين بدان معنا نيست كه دو طرف نتوانند فعاليت كنند .
وي اذعان داشت: نتيجه فعاليت هايي كه از 35 سال قبل آغاز كرديم در حال حاضر به اينگونه است كه تمام اقتصاد ما در اختيار بخش خصوصي است و نهاد تعاوني بيشتر در بخش كشاورزي فعال است تعاوني هاي تركيه در زمينه ساختمان و ساخت و ساز فعاليت كمتري دارد اما ساخت ويلاها و بناها به صورت تعاوني صورت مي گيرد .
سفير تركيه در خصوص همكاري هاي اتاق تعاون با ساير كشورها سوال كرد كه رئيس اتاق تعاون ايران در اين خصوص گفت: در كشور ما، دولت درصدد كاهش حضور خود در اقتصاد بوده و براي مهيا كردن فضاي مناسب اقتصادي حضور بخش خصوصي تلاش مي كند، به اين دليل هم اتاق بازرگاني كه متعلق به بخش خصوصي است و هم اتاق تعاون كه نمايندگان بخش تعاون كشور هستند، در تمام شوراهاي ملي و اصلي كشور كه معمولا رياست آن به عهده شخص رئيس جمهور است، عضو صاحب راي هستند كه مي توان گفت نقش اقتصاد غيردولتي چه در قالب تعاون و چه در قالب بخش خصوصي در حال پررنگ شدن است.
وي ادامه داد: اين رويكرد ناشي از آن است كه در كشور ما بنا هست مانند تركيه و ساير كشورها اقتصاد عمدتا در اختيار بخش غيردولتي قرار گيرد.
عبداللهي ، با اشاره به حضور ساير سفرا در اتاق تعاون، گفت: اين ديدار نيز در راستاي معرفي توانايي هاي بخش و گسترش فعاليت هاي تجاري در ساير كشورها بوده است چنانچه پيش از اين نيز از سفراي كشورهاي برزيل، مالزي و هند نيز در اتاق تعاون ايران حضور يافته و براي گسترش مروادات تجاري گفتگوهايي صورت گرفته است.
سپس رئيس اتاق تعاون ايران به ايده مشتركي كه از اين ديدارها به دست آمده پرداخت و ابراز داشت: در اين نشست ها به ايده مشتركي رسيديم و آن تشكيل كارگروه اقتصادي مشترك متشكل از تجار و بازرگانان آن كشورها و اتاق تعاون ايران براي تعريف پروژه هاي مشترك هم در ايران و هم در كشور مقابل بود.
عبداللهي ادامه داد: با توجه به اينكه ايران با تركيه از سالها قبل مراودات تجاري داشته است، مي تواند با بهره گيري از اين مدل براي گسترش فعاليت هاي تجاري با تركيه اسفتاده كند.
رئيس اتاق تعاون ايران، با اشاره به تفاهم نامه اي اتاق تعاون با موسيعاد ابراز داشت: در اين خصوص برخي مقدمات كار آماده شده است و ظرف ماه هاي آينده اولين گروه تجاري از اتاق ايران به تركيه اعزام خواهند شد. وي به نمايشگاه صنعت ساختمان كه در مردادماه سالجاري در تهران توسط اتاق تعاون ايران برگزار مي شود، اشاره كرد و بيان داشت: در اين نمايشگاه حدود 70 شركت تركيه اي در قالب تفاهم نامه مذكور به نمايشگاه دعوت شده و در نمايشگاه امسال مشاركت دارند. وي گفت: در نمايشگاه امسال گروه بزرگي از صاحبان صنايع تركيه حضور دارند و اين نتيجه همان تفاهم نامه با موسيعاد است همچنين قرار است كه هيات بزرگي از موسيعاد براي بازديداز نمايشگاه و انجام مذاكرات به ايران سفر كنند.
وي ادامه داد: از سفير انتظار داريم با توجه به توافقات قبلي و سوابق خوبي كه در مراودات دو كشور وجود دارد ارتباط نهاد متناظر با اتاق تعاون در كشور تركيه را ايجاد كند كه بتوانيم با ارتقا سطح فعاليت ها به گسترش روابط تجاري نائل شويم.
وي در بخش ديگري از اين ديدار گفت: اتاق تعاون ايران اين آمادگي را دارد كه هيات تجاري به تركيه اعزام كند و هم ميزبان گروههاي تجاري، صنعتي و بازرگاني كشور تركيه بوده و هم نمايشگاه هاي اختصاصي در هر دو كشور برگزار كنيم همچنين دو كشور مي توانند در كشورهاي ثالث نيز براي ارائه توانمندي هاي بخش نمايشگاه برگزار كنيم.
سفير تركيه با ابراز رضايت از پيشنهادات مطرح شده گفت: به طور حتم در اين زمينه همكاري ها صورت خواهد گرفت و تشكيلات و نهادهاي متناظر را به اتاق تعاون ايران معرفي خواهيم كرد.
بهمن عبداللهي در بخش ديگري از اين ديدار به تشريح وظايف اتاق بازرگاني و اتاق تعاون ايران پرداخت و گفت: اتاق بازرگاني و اتاق تعاون، دو دستگاه مشابه هم هستند، اتاق بازرگاني عهده دار امور شركت هاي خصوصي و اتاق تعاون شركت هاي تعاوني را پوشش مي دهد و هر دو اتاق در شوراهاي اصلي و ملي عضو صاحب راي هستند در نتيجه به لحاظ ظرفيت قانوني و موقعيت قانوني هر دو برابر هستند.
وي افزود: تشكيل دو اتاق به منظور حمايت جدي تري از بنگاه هاي كوچك و متوسط براي حضور بيشتر مردم در فعاليت هاي اقتصادي صورت گرفته است.
در پايان سفير تركيه اين ديدار را نقطه عطفي در روابط تجاري ايران و تركيه عنوان كرد و گفت: اين ديدار مي تواند ابتداي راهي باشد كه دو كشور و نهادهاي متناظر دو كشور را به يكديگر مرتبط كند و بتوانيم تجارت دو كشور را توسعه دهيم و به صورت فعاليت هاي برد-برد، فعاليت هاي اقتصاد دو كشور را شكل دهيم.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
اقتصام **٩١٢٣ ** خبرنگار زهره دريغ گفتار **انتشار: مرضيه فاتحي
۰ نفر

سرخط اخبار جهان