نبیه بری: صد در صد موافق هماهنگی با دولت سوریه درباره پناهجویان هستم/لبنان در بحران قطر و سعودی بی طرف است

بیروت-ایرنا-در شرایطی كه موضوع گفت و گو با دولت سوریه بر سر مساله پناهجویان به مساله اختلافی در دولت لبنان تبدیل شده، «نبیه بری» رئیس پارلمان این كشور امروز (شنبه) حمایت قاطع و كامل خود را با هماهنگی با دولت سوریه در این زمینه اعلام كرد. وی همچنین بر سیاست بی طرفی لبنان در بحران اخیر بین قطر و عربستان سعودی تاكید كرد.

وی امروز این سخنان را در دیدار با تعدادی از فعالان رسانه در محل اقامت خود در منطقه «عین التینه» بیروت مطرح كرد.
به گزارش تارنمای شبكه تلویزیونی «ال.بی.سی» لبنان بری افزود: ما از هیچ یك از روسا نخواسته ایم كه به سوریه بروند اما مگر راه دیگری برای تماس وجود ندارد؟
نبیه بری گفت كه او موضع حزب جریان المستقبل در مخالفت با مذاكره با دولت سوریه را می فهمد اما آن را مانعی در انجام مذاكره نمی بیند.
طی حدود دو هفته اخیر موضوع چگونگی حل مشكلات پناهجویان سوری در لبنان كه بیش از یك و نیم میلیون نفر هستند، به موضوعی مورد اختلاف تبدیل شده است.
برخی گروه ها از جمله حزب الله، جنبش امل و حزب مسیحی جریان آزاد ملی معتقدند كه برای حل مشكل پناهجویان باید با دولت سوریه وارد مذاكره و هماهنگی شد. در مقابل گروه هایی همچون حزب جریان المستقبل و حزب مسیحی نیروهای لبنانی هرگونه مذاكره با دولت سوریه را رد می كنند و معتقدند باید در این زمینه با سازمان ملل گفت و گو كرد.
مخالفان و از جمله سعد الحریری نخست وزیر در حالی دولت سوریه را نامشروع می دانند و هرگونه مذاكره با آن را به معنای تایید آن می دانند كه «علی عبدالكریم علی» سفیر سوریه به عنوان نماینده رسمی دمشق در بیروت حضور دارد.
سخنان امروز نبیه بری در حمایت كامل از گفت و گو با دولت سوریه احتمالا بحث ها درباره این موضوع را بالا خواهد برد.
رئیس پارلمان لبنان در بخش دیگر سخنان خود به وضعیت منطقه عرسال در شرق لبنان اشاره كرد.
وی بر ضرورت آزادسازی این منطقه تاكید كرد و گفت: حزب الله ارتش را در این قضیه كمك خواهد كرد و قصدی ندارد كه وارد عرسال شود.
منطقه عرسال طی سال های اخیر شاهد تحرك گروه های مسلح و تروریست كه از آن سوی مرزها در سوریه وارد لبنان شده اند، بوده است.
در روزهای اخیر صحبت هایی درباره تدارك نیروهای ارتش و مقاومت لبنان برای حمله به این منطقه جهت پاكسازی نهایی آن مطرح شده است.
از سوی دیگر رئیس پارلمان لبنان تاكید كرد كه كشورش در خصوص بحران اخیر بین قطر و عربستان سعودی طرف هیچ كدام نیست و توانسته از پیامدهای بحران دور بماند.
وی افزود: در دیدارهای جداگانه با سفیر قطر و سفرای كشورهای تحریم كننده این كشور تاكید شد كه با توجه به حضور تعداد زیادی از شهروندان لبنانی در این كشورها و ضرورت حمایت از آنها لبنان سیاست بی طرفانه ای را در این بحران اتخاذ خواهد كرد.
وی درباره تلاش ها در كنگره آمریكا برای تصویب تحریم های جدید علیه حزب الله گفت: حمله مالی به حزب الله فقط به آن آسیب وارد نخواهد آورد بلكه این مساله خطری برای لبنان است. ما با توجه به روابط عمومی مان توانستیم صورت وضعیت مالی مان در خارج را توضیح دهیم و از لبنان در برابر این فشارها حفاظت كنیم.
بری در بخش دیگر صحبت های خود گفت كه حل بحران در سوریه احتیاج به توافق بین المللی دارد. وی همچنین نسبت به وضعیت جنوب سوریه ابراز نگرانی كرد و دلیل آن را تحت تاثیر قرار گرفتن لبنان از این وضعیت دانست.
وی تاكید كرد كه از ابتدای بحران سوریه این كشور با یك توطئه خطرناك روبرو بوده است.
خاورم**2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی

سرخط اخبار جهان