۲۱ تیر ۱۳۹۶، ۳:۰۸
کد خبر: 82595388
T T
۰ نفر
توافق ترامپ با پوتين در مورد آتش بس سوريه نشانه استيصال واشنگتن است

نيويورك - ايرنا - روزنامه نگار و تحليلگر آمريكايي مي گويد توافق آتش بسي كه در نشست گروه 20 ميان روسيه و آمريكا صورت گرفته صرفا نشانه استيصال ترامپ در سياست هاي خارجي و تلاش او به منظور خريدن وقت بيشتر براي خروج از مخمصه سياست هاي خاورميانه اي اوست.

'مارك بروزونسكي' روزنامه نگار آمريكايي و تحليلگر مسائل خاورميانه در گفت وگوي اختصاصي با ايرنا گفت، ترامپ با گذشت 6ماه از دوران رياست جمهوري خود دستگاه سياست خارجي آمريكا را با بن بستي رو به رو كرده كه در تاريخ ديپلماسي اين كشور بي سابقه بوده است.
وي افزود، رئيس جمهوري آمريكا با تصميم گيري هاي عجولانه خود در همه حوزه هاي داخلي و خارجي اين كشور را در مسيري سوق داده است كه خارج شدن از آن تقريبا بعيد و تصور ناپذير است.
به گفته اين تحليلگر، ترامپ در حالي كه خود را در دايره عناصر با تجربه نظامي اين كشور قرار داده بدليل فقدان سياستمداران مجرب و كاركشته تا كنون كوچكترين قدمي كه نشانه استمرار سياستگزاري هاي متعارف آمريكايي در آن باشد بر نداشته و با بي خردي و بي تجربگي خود اكثر كشورهاي جهان را با بهت و حيرت مواجه كرده است.
بروزونسكي اضافه كرد، بدليل همين بي تجربگي در دستگاه سياسي ترامپ است كه عنصر اصلي سياست هاي خارجي او يعني نيكي هيلي نماينده اش در سازمان ملل و ركس تيلرسون وزيرامورخارجه آمريكا عملا هر كدام سازي جداگانه مي زنند و به همين جهت سبب بي هويتي، سردرگمي و افسارر گسيختگي ماشين سياسي آمريكا در جهان شده است.
اين روزنامه نگار با سابقه آمريكايي افزود: طبيعي است كه در چنين آشفته بازاري بتدريج موجب نگراني حلقه اطرافيان ترامپ شود و به او در مورد عواقب سياست هاي نامتجانسش هشدار دهند، اما ترامپ بدليل عارضه خود پرستي شديدي كه به آن گرفتار است تا كنون كمتر به اين هشدارها اهميت مي دهد.
بروزونسكي در پاسخ به اين سئوال كه آيا همصدايي ترامپ با روسيه در خصوص آتش بس سوريه برخاسته از همين سرگرداني در ماشين سياسي آمريكا است؟ گفت: به نظر من اين يكي از موارد نادري است كه گويا هشدار اطرافيان و از جمله تيلرسون وزيرامورخارجه او در رويكرد اخيرش تاثيرگذاشته است.
در حالي كه ترامپ در نشست گروه 20 بيشتر به كودك سرگردان و بي سرپرستي شبيه بود و هيچ كس به او اهميتي نمي داد، توصيه اطرافيان در مورد برقراري آتش بس سوريه در اين رابطه را مورد توجه قرار داد.
بروزونسكي در مورد اينكه ترامپ با اين آتش بس چه هدفي را دنبال مي كند گفت، به نظر او ترامپ بدليل بي نتيجه ماندن همه رويكردهايش در مورد سوريه و بخصوص با توجه به اعتبار و نقش برجسته كشورهايي نظير روسيه، ايران و تركيه در باره اين بحران خود را ناگزير ديده است كه با 2 هدف به اين توافق تن در دهد.
وي افزود، يكي از اين اهداف نزديكي بيشتر به كرملين و كاهش از تنش هاي موجود ميان 2 كشور به اميد تحت الشعاع قرار دادن ائتلاف ميان ايران و روسيه در برخورد با اين بحران است و ديگري يافتن راهي براي پايان به بن بستي كه در رابطه با ايران گرفتار آن شده است.
اين روزنامه نگار مي افزايد، ترامپ اميدوار است در صورتي كه موفق شود به رغم فشارهاي داخلي و با جان بدر بردن از غائله تباني با روسيه به كرملين نزديك شود با دادن باج به رهبران روسيه موجب فاصله گرفتن كرملين از ايران بشود و به اين ترتيب ايران را بخصوص در مورد بحران هاي جاري در خاورميانه تحت فشارهاي بيشتري قرار دهد.
وي در پاسخ به اينكه آيا ترامپ در اين زمينه شانس موفقيت دارد يا نه گفت: گرچه پيش بيني رويكردهاي ترامپ بدليل بي تجربگي وي كار ساده اي نيست و معلوم نيست كه او قادر به استمرار در اقدام ها و اظهارات خود باشد اما با توجه به فشارهاي سياسي كشورهاي غربي بر كرملين و تنگناهايي كه تحريم ها براي اين كشور بوجود آورده همواره اين امكان وجود دارد كه در آينده شاهد تغييراتي در معادله قدرت باشيم.
اروپام-4-541*شبس*1613*انتشار دهنده: عبدالله غفاري

سرخط اخبار جهان