۶ تیر ۱۳۹۶، ۸:۴۱
کد خبر: 82578565
T T
۰ نفر
مشكلات بانكی مهمترین مانع جذب سرمایه گذاری خارجی

تهران - ایرنا - ایران سال ها است كه در جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی، با چالش ها و مشكلات متعددی مواجه است؛ این موضوع بویژه با تحریم ها و فشارهای اقتصادی ظالمانه به اوج خود رسید؛ با این وجود رفع برخی نقیصه ها و مشكلات می تواند به بهبود این فرآیند و حضور سرمایه گذاران خارجی در كشور بیانجامد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، فراهم كردن سرمایه به منظور تامین مالی و پشتیبانی از پروژه های صنعتی و زیرساختی، از جمله عوامل مهم در رشد اقتصادی كشورها بویژه كشورهای در حال توسعه است و به همین دلیل اقتصاد دانان، موتور رشد و توسعه اقتصادی را سرمایه می دانند.
در حقیقت، مهمترین و موثرترین راه حل تحقق اهداف بلندمدت اقتصادی و دستیابی به سطوح بالای رشد و توسعه در یك كشور، وجود اقتصادی توانمند با بازار سرمایه فعال و سالم است. اما به دلیل فقر حاكم و كمبود پس انداز مالی در اغلب كشورهای در حال توسعه، امكانات داخلی در این كشورها برای تشكیل سرمایه به منور تحقق نرخ های رشد اقتصادی مورد نظر ناكافی است.
بر این اساس، اغلب این كشورها ناگزیرند كسری سرمایه مورد نیاز خود را از منابع خارجی تامین كنند و از این رو، گرایش به سمت جذب سرمایه های خارجی شكل گرفته و توجیه پیدا می كند.
جدیدترین گزارش كنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنكتاد) درباره اوضاع سرمایه گذاری جهانی نشان می دهد ایران با جذب سه میلیارد و 371 میلیون دلار سرمایه در سال 2016 میلادی، رشد 64 درصدی را در این بخش ثبت كرد.
با ثبت این رقم، ایران توانست وضعیت خود را به زمان پیش از تحریم ها (سال های 1390 و 1391) نزدیك كند و حتی به سبب تصویب سه موافقتنامه همكاری های سرمایه گذاری با سایر كشورها از تمجید این نهاد بین المللی برخوردار شود.
در همین پیوند، «افروز بهرامی» مدیركل سرمایه گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به چالش های سرمایه گذاری خارجی در كشور، افزود: مطابق گزارش OECD (سازمان توسعه و همكاری‌های اقتصادی) ریسك سرمایه گذاری در كشور با یك پله رشد، از رتبه نامناسب هفت - متاثر از تحریم ها- در سال های گذشته به 6 ارتقا یافته است؛ هرچند هنوز این رتبه نیز برای سرمایه گذاران خارجی قابل قبول نیست.
به گفته این مقام مسئول، در این راستا ضروری است تا همه اركان و بخش های اقتصادی كمك كنند تا بهبود ریسك سرمایه گذاری كشور را شاهد باشیم.
وی با اشاره به ارتقای حدود 30 پله ای فضای كسب و كار كشور و رسیدن به رتبه 120، این رتبه را در بین 190 كشور نامناسب برشمرد و گفت: در زمینه شاخص های توسعه مالی نیز ایران با رتبه 134 در بین 140 كشور وضعیت مناسبی ندارد.
بهرامی، مشكلات بانكی را مهمترین مشكل بر سر راه جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی در كشور توصیف و تصریح كرد: بخش عمده این مشكل به نبود انطباق كامل ضوابط و مقررات داخلی بویژه استانداردهای بانكی با شرایط بین المللی بازمی گردد و سیستم بانكی باید جدیت و تلاش بیشتری در رفع این موانع از خود نشان دهد.
مدیركل سرمایه گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت، همچنین از نوسانات ارزی به عنوان دیگر مشكل مهم فراروی سرمایه گذاری خارجی در كشور یاد كرد و گفت: نبود روش مناسب برای پوشش ریسك ناشی از این نوسانات، بر این مشكل افزوده است؛ در این زمینه انجام اقدامات مقتضی از سوی بانك مركزی و سازمان بورس انتظار می رود.
وی همچنین با اشاره به فضای ناشفاف برخی فرآیندهای اساسی، به عنوان نمونه به رتبه 88 كشورمان در بین 102 كشور در شاخص حاكمیت قانون و همچنین رتبه 171 از بین 178 كشور در شاخص آزادی اقتصادی به عنوان دیگر عوامل منفی تاثیرگذار بر جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی نام برد.
به گزارش ایرنا، «محمد خزاعی» رئیس سازمان سرمایه گذاری و كمك های فنی ایران پیشتر در گفت وگو با ایرنا تاكید كرده بود، جذب سه میلیارد و 372 میلیون دلار سرمایه خارجی در سال 2016، اقبال جهانی را به ایران پس از برجام نشان می دهد؛ به شكلی كه امروز شاهد تنوع بیشتری در سبد كشورهای سرمایه گذاریم.
بیشترین میزان جلب سرمایه‌گذاری خارجی تا قبل از حل موضوع هسته ای ایران در دولت یازدهم، مربوط به سال 2012 میلادی است كه رقمی نزدیك به چهار میلیارد و 700 میلیون دلار بود.
این رقم در سال 2013 میلادی به سه میلیارد و 100 میلیون دلار و در سال 2014 به رقم 2 میلیارد و 100 میلیون دلار و در نهایت در سال 2015 به 2 میلیارد و 50 میلیون دلار كاهش یافت.
با آغاز اجرای برجام، درهای اقتصاد كشور به سوی جهانیان برای تعامل سازنده و همكاری های مشترك گشوده شد كه فقط در سال 1395 هیات سرمایه گذاری خارجی 9 میلیارد و 175 میلیون و 586 هزار دلار سرمایه گذاری مصوب در استان ها به تصویب رسانده است.
براساس گزارش سازمان سرمایه گذاری خارجی ایران، این سازمان 12میلیارد و 48 میلیون و 968 هزار دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب در استان های مختلف داشته كه در این میان خراسان شمالی با جذب بیش از سه میلیارد و 378 میلیون دلار بیش از سایر استان ها سرمایه گذاری خارجی جذب كرده است و پس از آن استان آذربایجان شرقی با 1.5 میلیارد دلار قرار دارد.
دولت یازدهم اصلاح نظام بانكی را در دستور كار داشت و در دولت دوازدهم نیز ادامه خواهد داد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام** 3065 *1579* گزارش: محمد ملك دار ** انتشار:مرضیه فاتحی
۰ نفر