۲ تیر ۱۳۹۶، ۱۸:۴۸
کد خبر: 82575439
T T
۰ نفر
نامه سرگشاده سفير قطر در ايتاليا:با ايران منافع مشترك داريم

رم - ايرنا - 'عبدالعزيز بن احمد الملكي' سفير قطر در ايتاليا در نامه اي سرگشاده با تاكيد بر اينكه تحريم و محاصره قطر در تعارض با قوانين بين المللي و در نقض اصول بشردوستانه است، گفت: ايران و قطر منافع مشترك دارند.

به گزارش ايرنا، سفير قطر در ايتاليا در نامه سرگشاده اي كه روز جمعه در روزنامه 'لاستمپا' منتشر شد، با اشاره به اكاذيبي كه براي توجيه تحريم و محاصره قطر مورد استفاده قرار گرفته است اظهار داشت: ايران از نظر جغرافيايي در نزديكي قطر قرار دارد. اين دو كشور داراي منافع اقتصادي مشترك دو جانبه هستند و مناسبات قطر با ايران دقيقأ مانند مناسبات هر كشور ديگر در منطقه يا جهان با ايران است.
وي تاكيد كرد: در خصوص اتهام كذب حمايت قطر از تروريسم تاكيد مي كنم كه دولت متبوع من در سطح منطقه اي و جهاني در چارچوب قوانين بين المللي حركت مي كند و رسمأ با دولت هاي مشروع و به رسميت شناخته شده توسط سازمان ملل و نه با افراد يا گروه ها، ارتباط دارد. قطر همواره با تمام سازمان هاي بين المللي براي مبارزه با تروريسم و براي قطع منابع تغذيه آن همكاري كرده و ضمن تكذيب هرگونه مداخله در عمليات غيرقانوني، تمام اتهام هاي وارده به خود در اين ارتباط را رد مي كند.
سفير قطر گفت: دو ماه از محاصره قطر مي گذرد. در پي هك شدن سايت خبرگزاري رسمي قطر (قنا) و انتساب اظهاراتي كاذب به تميم بن حمد آل ثاني امير قطر، يك كمپين خشونت بار و بي سابقه عليه كشور من آغاز شده و كشور مرا در معرض تصميمات يك جانبه قطع روابط ديپلماتيك و مسدود كردن تمام مرزهاي هوايي، دريايي و زميني قرار داده است. اين اقدامات باعث جدايي خانواده ها، بازماندن دانشجويان از تحصيل و ترك كسب و كار از سوي افراد زيادي شده است. به رغم تاكيدات وزير امور خارجه قطر و بسياري از منابع رسمي كشورم مبني بر كذب بودن اظهارات نسبت داده شده به امير قطر و دعوت به مذاكره در چارچوب شوراي همكاري خليج (فارس)، هيچ پاسخي دريافت نكرده ايم. با اين حال مايلم مراتب قدرداني دولت متبوعم را از تمام تلاشهايي كه براي ميانجي گري و حل اين بحران صورت گرفته و به ويژه از اقدامات امير كشور برادر كويت، ابراز دارم.
وي تاكيد كرد: ايتاليا هرگز گفت و گو با قطر را قطع نكرده و همكاري هاي فيمابين متوقف نشده است. در روزهاي گذشته نيز شاهد تداوم و شكل گيري همكاري هاي اقتصادي مهمي بين دو كشور بوده ايم كه به رفاه و آباداني هر چه بيشتر هر دو طرف كمك خواهد كرد.
وي افزود: در ارتباط با تحريم قطر بايد تصريح كنم كه كشور من در محاصره كامل قرار گرفته است. قطر به گفت و گو به عنوان ابزاري براي پايان دادن به اختلافات اعتقاد دارد ولي در عين حال هيچ گونه مداخله خارجي را در امور داخلي خود نمي پذيرد. تحريم و محاصره قطر در تعارض با قوانين بين المللي و در نقض اصول بشردوستانه ادامه دارد. تنها راه حل ممكن براي اين بحران، نشستن بر ميز مذاكره و آغاز گفت و گويي برادرانه بين كشورهاي بنيانگذار شوراي همكاري خليج (فارس) است.
سفير قطر گفت: قطر با مراجعه سازمان بين المللي هواپيمايي كشوري (ايكائو) وابسته به سازمان ملل متحد خواسته است تا تحريم هوايي قطر را غيرقانوني و مغاير با كنوانسيون هاي بين المللي اعلام كند.
وي در پايان افزود: مايلم بار ديگر دعوت براي مذاكره در راستاي ابتكارعمل امير كويت را تكرار و تاكيد كنم كه تنها راه خروج از بحران، گفتگوي برادرانه بين اعضاي شوراي همكاري خليج (فارس) است.
اروپام**461 ** شبس 1574 ** انتشار دهنده: محسن تهوري

سرخط اخبار جهان