تهیه كنندگان تحریم های پیشنهادی سنا را ناقض تعهدات آمریكا نمی دانند/طراحان نمی خواهند آمریكا در نقض برجام پیشقدم شود

تهران - ایرنا - یك منبع آگاه گفت از نظر تهیه كنندگان تحریم، متن طرح سنا برای تحریم های پیشنهادی به هیچ وجه ناقض برجام نیست و حتی سناتورهای طراح آن به رغم مخالفتشان با برجام نمی خواستند این طرح ناقض تعهدات آمریكا در برجام باشد و آمریكا در نقض توافق هسته ای پیشقدم شود.

این منبع آگاه روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: در واقع هفته ها و شاید ماه هاست كه طرح سنای آمریكا برای وضع تحریم های جدید در سنا مورد بحث و مذاكره قرار دارد . متن این طرح در این چند ماه تغییرات زیادی از نظر حقوقی داشته تا این متن تعارضی با تعهدات آمریكا در برجام نداشته باشد.
وی اظهار داشت: سناتور كوركر سناتور جمهوری خواه از ایالت تنسی و سناتور كاردین دو نفر از اصلی ترین تنظیم كنندگان این طرح بودند كه هر دو اعتقاد داشتند نباید این متن با تعهدات آمریكا بر اساس برجام معارض باشد.
این منبع آگاه خاطر نشان كرد: سناتور كوركر و سناتور كاردین پس از تصویب این طرح در سنای آمریكا نیز به طور رسمی به خبرنگاران اعلام كردند كه یكی از مهمترین اصول اساسی آن ها در تهیه متن طرح سنا این بوده است كه محتوای متن با تعهداتی كه آمریكا بر اساس برجام پذیرفته است، متعارض نباشد. آن ها تاكید می كنند كه تصویب این طرح نقض برجام نیست و برجام همچنان از نظر آنان بدون هیچ گونه اثر پذیری از سوی این طرح به حیات خود ادامه خواهد داد.
وی خاطر نشان كرد: این در حالی است كه سناتور كوركر همواره از منتقدان سیاست دولت اوباما برای توافق هسته ای با ایران بود و در زمان مذاكرات از هیچ اقدامی برای مخالفت با برجام و جلوگیری از تصویب آن در سنای آمریكا دریغ نكردند.
این منبع آگاه تاكید كرد: اما پس از تصویب نهایی و اجرایی شدن برجام و پس از روی كار آمدن دونالد ترامپ معتقد بود كه نباید آمریكا در نقض برجام پی قدم شود مگر آن كه ایران اقدام به نقض برجام كند. وی حتی در اوایل روی كار آمدن ترامپ این موضع خود را به صراحت اعلام می كرد كه شرایط ایده آل برای آمریكا آن است كه با پیگیری مجدانه و تاكید بر اجرای موثر و سخت گیرانه برجام شرایطی به وجود آید كه ایران خود مبادرت به خروج از برجام كند.
وی تصریح كرد: لذا در مجموع به رغم موضع انتقادی سناتور كوركر نسبت به برجام وی همواره با پیشقدم شدن آمریكا در نقض برجام مخالف بوده است. به همین دلیل نیز او تلاش داشت كه ضمن تصویب تحریم های جدید علیه ایران مراقبت كند كه این تحریم ها معارض تعهدات برجامی آمریكا نباشد.
این منبع آگاه گفت: برای این هدف، وی اولا تلاش زیادی كرد كه محتوای طرح ه جدید به عرصه هایی كه در برجام به مثابه حوزه تعهدات آمریكاست، نزدیك نشود. وی به صراحت در مصاحبه های مكرر خود اصرار داشت كه توضیح دهد تحریم های جدیدی كه ما می خواهیم در سنای آمریكا علیه ایران وضع كنیم هیچ كدام تحریم های مرتبط هسته ای نیستند.
وی افزود: تحریم های مرتبط هسته ای در اصطلاح برجام هم به حوزه های خاص انرژی هسته ای و تاسیسات هسته ای بر می گردد و هم به حوزه رفع و یا توقف تحریم های مرتبط هسته ای مربوط می شود.
این منبع آگاه اظهار داشت: وی اصرار داشته است كه طرح جدید به هیچ وجه نه تاسیسات و برنامه های هسته ای ایران را هدف قرار داده است و نه در این طرح تغییری در تعهدات آمریكا نسبت به تعهد این كشور در توقف اجرای تحریم های متنوع این كشور در برجام در حوزه های مختلف انرژی، تجاری و اقتصادی و مالی و یا بانكی داده شده است.
وی خاطر نشان كرد: اساس و مبانی تحریم های جدید كه از سوی وی و دیگر سناتورهای تنظیم كننده این طرح مورد پذیرش قرار گرفتند این بوده است كه تحریم های جدید در چند حوزه غیر مرتبط با برجام بدین شرح بر ایران وضع شود:
١- تحریم شخصیت های حقیقی و حقوقی كه به توسعه برنامه موشكی ایران نه آن هم به صورت كلی بلكه از سوی موشك هایی كه برای حمل سلاح های هسته ای و دیگر سلاح های كشتار جمعی طراحی می شوند. این تحریم ها اساسا اقدام مرتبط هسته ای نیست.
این قید 'موشك هایی كه برای سلاح هسته ای طراحی می شوند' نیز به دو علت در متن گنجانیده شد اول آن كه با ادبیات شورای امنیت سازمان ملل متحد منطبق باشد و دوم آن كه بسیاری از سناتورها معتقد بودند كه درخواست از ایران برای توقف برنامه های موشكی در شرایطی كه همسایگان ایران به شدت به دنبال تجهیز خود و خرید انواع سلاح های متعارف اعم از موشك و هواپیماهای جنگی و سیستم دفاع ضد موشكی هستند، منطقی و منصفانه نیست و لذا نمی توان از ایران انتظار داشت كه یك جانبه به توسعه برنامه موشكی خود پایان دهد.
٢- دیگر تحریم جدید، اعمال ممنوعیت سفر به آمریكا و مسدود كردن حساب افرادی است كه به نقض فاحش حقوق بشر در ایران مبادرت كنند. این تحریم نیز آشكارا تحریمی غیر هسته ای است.
٣- تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی كه مبادرت به صادرات و فروش هفت قلم تسلیحات متعارف نظامی شامل توپ های جنگی، هواپیماهای جنگی، موشك و غیره به ایران كنند. این تحریم هم نه تنها تحریم مرتبط هسته ای نیست بلكه تحریمی است كه همین الان بر اساس قطعنامه شورای امنیت علیه ایران وجود دارد و سنا فقط خواسته است كه با وضع قانونی داخلی مجازات هایی برای ناقضین آن تعیین كند.
٤- تحریم سپاه پاسداران و نیروی قدس سپاه كه به زعم آمریكا نقش بی ثبات كننده ای در تحولات منطقه خاورمیانه دارد. از نظر كوركر و تنظیم كنندگان لایحه سنا تحریم سپاه و نهادهای تحت امر سپاه نیز تحریم جدیدی محسوب نمی شود بلكه سپاه و نهادهای آن در موارد متعددی تحت تحریم های شورای امنیت قرار دارند كه این تحریم ها نیز بر اساس برجام لغو نشده اند. ضمنا عبارتی كه در طرح استفاده شده است برخلاف آن چه از سوی عده ای نقل می شود دایر بر شناسایی سپاه به عنوان یك گروه تروریستی نیست و اصلا چنین درخواستی درطرح به عمل نیامده است.
این منبع آگاه تاكید كرد: علاوه بر كلیت تعیین مصادیق تحریم های جدید كه با تعهدات برجامی آمریكا معارض نباشد سناتور كوركر خود به بحث های بسیار ریزتری كه با برخی كارشناسان ارشد آشنا با مفاد و مذاكرات برجام با هدف تعدیل بخش هایی از لایحه كه ممكن است از نظر حقوقی با متن برجام معارض باشد، انجام داده نیز اشاره كرده است.
این منبع آگاه گفت: وی در همان مصاحبه با المانیتور تشریح می كند كه با بحث هایی كه از جمله با آدام زوبین معاون خزانه داری آمریكا و عضو هیات مذاكره كننده آمریكا در مذاكرات برجام داشته، سعی كرده است كه چند مورد از عباراتی را كه می توانست احیانا با متن برجام معارض باشد، تعدیل و حذف كرده است تا امكان هرگونه سوء استفاده از آن ها برای نقض برجام از میان برود.
وی تاكید كرد: بنا بر این تنظیم كنندگان متن طرح سنا قویا معتقدند كه تحریم های پیشنهادی هیچ كدام ناقض تعهدات آمریكا در برجام نیستند و آنها با تلاش جدی خود تمامی چنین مواردی را كه می توانست مورد سوء استفاده مخالفان برجام برای نقض آن از سوی آمریكا صورت بگیرد را از متن طرح حذف كرده اند. این طرح البته باید در مرحله بعدی به تصویب مجلس نمایندگان برسد كه خود ممكن است چند هفته به طول بینجامد و سپس به امضای رییس جمهوری برسد.
این منبع آگاه تصریح كرد: با توجه به آخرین تحولاتی كه در خصوص این طرح به وجود آمد و اقدامات تحریم شدید روسیه كه به این لایحه اضافه شد، امضای این لایحه كه پیش از این به راحتی انجام می گرفت حالا با مشكلات زیادی ممكن است، روبه رو شود.
این مقام آگاه معتقد است با بحث هایی كه مقامات ارشد اروپایی در این هفته های اخیر داشته اند حتما كشورهای اروپایی حداقل تا مرحله تبدیل این طرح به قانون صبر خواهند كرد. اما در نهایت اگر این طرح با امضای رییس جمهوری آمریكا بخواهد به مرحله اجرایی برسد نه تنها اروپایی ها بلكه به احتمال بسیار قوی چین و روسیه نیز این استدلال سناتورهای آمریكا را تایید خواهند كرد كه این مصوبه ناقض برجام نیست و با نظر آمریكا همراه و موافق خواهند بود.
سیام**1751
خبرنگار: خسرو محمدی
انتشار: كتایون لامع زاده

سرخط اخبار جهان