۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۴۹
کد خبر: 82567966
T T
۰ نفر

آمریكا شریك جنایات عربستان در یمن

۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۴۹
کد خبر: 82567966
آمریكا شریك جنایات عربستان در یمن

تهران - ایرنا - مردم مسلمان یمن بیش از دو سال است كه با تهاجم همه جانبه عربستان و ائتلاف عربی - آمریكایی مواجه شده اند و ماه رمضان امسال برای یمنی ها یكی از سخت ترین ماه ها برای مردم مسلمان این كشور بوده است.

ماه رمضان، ماه میهمانی خدا و ماهی است كه بندگان خدا تلاش خود را برای رسیدن به خالق هستی معطوف می كنند؛ مسلمانان واقعی سعی می كنند در این ماه با بركت از گناهان دوری كرده و خود را تسلیم اوامر خدا كنند؛ اما گویی برای آل سعود ماه خدا و ماه های دیگر فرقی نمی كند و كشتار مسلمانان مظلوم یمن از سوی آنها همچنان ادامه دارد.
مسلمانان یمن سحرها با بمب های آمریكایی - سعودی از خواب بیدار می شوند و افطار را نیز با غرش بمباران این متجاوزان باز می كنند.
آل سعود در جنایات خود در یمن تنها نیست؛ كشورهایی همچون امارات، بحرین و مزدوران سودانی و در كنار آنها آمریكایی ها مشغول كشتار یمنی ها و ویرانی این كشور فقیر اسلامی هستند به حدی كه گفته می شود تقریبا جای سالمی در یمن باقی نمانده است!
یكی از مصیبت های وارده به مردم یمن در ماه های اخیر انتشار بیماری وبا در این كشور می باشد؛ سازمان بهداشت جهانی اعلام كرده كه بیش از 124 هزار شهروند یمنی مبتلا به بیماری وبا شده اند و 923 یمنی بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.
‌ علاوه بر اینكه بیش از 12 هزار یمنی در اثر بمباران های سعودی - آمریكایی در این كشور جنگ‌ زده كشته شده اند، دو سوم مردم یمن نیز از قحطی رنج می‌ برند و هفت میلیون نفر از این افراد دچار سوء‌تغذیه حاد هستند و همین امر سبب شده تا هر ده دقیقه، یك كودك یمنی جان خود را از دست بدهد.
جنایات آل سعود و آمریكا آنقدر در یمن دلخراش است كه صدای آمریكایی ها را نیز درآورده است.
یك سناتور جمهوریخواه آمریكایی پنجشنبه گذشته، حكومت عربستان را پشتیبان داعش و القاعده دانست و با انتقاد از فروش ‏جنگ افزارهای آمریكایی به ریاض گفت: ما چرا باید در مقابل پشتیبانی عربستان از داعش، میلیاردها دلار جنگ افزار به آنها ‏اهدا كنیم؟.
سناتور 'ران پل'، در مصاحبه با تارنمای 'ران پل، لیبرتی ریپورت' بشدت از بمباران و ‏محاصره یمن توسط حكومت عربستان سعودی انتقاد كرد و گفت كه موضوع معامله تسلیحاتی میان آمریكا و عربستان باید توسط ‏كنگره بررسی شود.‏
دونالد ترامپ در سفر اول خرداماه خود به عربستان قرارداد 109 میلیون دلاری با عربستان منعقد كرد.
این سناتور جمهوریخواه كه به داشتن مواضع مستقل در سیاست خارجی شهرت دارد، تصریح كرد: وضعیت یمن یك فاجعه ‏انسانی است؛ عربستان با استفاده از جنگ افزارهای پیشرفته در حال كشتار غیرنظامیان آن كشور است. آنها مراسم ختم را بمباران ‏كردند و بیش از 100 نفر را كشتند؛ 18 میلیون نفر در یمن با گرسنگی دست و پنجه نرم می كنند.‏
ران پل افزود: ما نیازمند بحث در این خصوص هستیم و مردم ما (آمریكا) نیاز دارند كه درباره وضعیت مردم یمن بشنوند.‏
وی همچنین سیاست آمریكا را باعث ایجاد داعش در سوریه دانست و گفت: تكرار این سناریو می تواند به ایجاد خلائی مشابه در یمن و ‏پر كردن آن توسط القاعده منجر شود.‏
سناتور ران پل با دخالت آمریكا در یمن مخالفت كرد و گفت: ما نمی دانیم در یمن چه كسی با چه كسی در حال جنگ است.‏
وی همچنین در این مصاحبه، خانواده سلطنتی عربستان سعودی را متهم به دست داشتن در حملات یازدهم سپتامبر ‏كرد و گفت: وضعیت حقوق بشر در عربستان بسیار نگران كننده است.‏
با نگاهی به اقدامات مشترك چند سال اخیر عربستان و آمریكا در منطقه می بینیم كه هر دو كشور در كشتار مسلمانان سوریه، عراق، بحرین، لبنان و یمن دست دارند و واشنگتن و ریاض حامی اصلی گروه های تروریستی به ویژه داعش در منطقه هستند. گروه هایی كه ابزار آمریكا و عربستان در كشتار مسلمانان منطقه بشمار می روند.
دلارهای بادآورده نفتی عربستان باعث شده كه برخی از كشورهای عرب منطقه نیز از سیاست های آل سعود حمایت كوركورلانه داشته باشند و اگر كشوری بخواهد با سیاست های جنایتكارانه سعودی ها مخالفت كند با واكنش سخت سردمداران عربستان مواجه می شود، همانگونه كه در خصوص قطر این اتفاق روی داد.
روز جمعه (5 خرداد) امیر قطر طی سخنانی ایران را قدرت منطقه دانست و خواستار تعامل جهان عرب با تهران شد و همچنین حمایت خود را از دو گروه مقاومت حزب الله و حماس اعلام كرد.
این سخنان امیر قطر با واكنش مقامات سعودی مواجه شد و روز دوشنبه (15 خرداد) عربستان به دلیل این كه دوحه از سیاست های ریاض در منطقه پیروی نمی كند، قطع رابطه خود را با قطر اعلام كرد؛ در همین حین دولت های امارات، بحرین، مصر و جزایر مالدیو و همچنین دولت خودخوانده شرق لیبی و رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن حمایت خود را از سیاست های آل سعود علیه قطر اعلام و روابط سیاسی و دیپلماتیك خود را با دوحه قطع كردند.
نكته قابل تاملی كه وجود دارد این است كه كشورهای عرب منطقه باید سیاست مستقلی را در پیش بگیرند و اختیار خود را به دلارهای نفتی عربستان نفروشند؛ هرچند بحث آمریكا در این قضیه فرق دارد و آل سعود گاو شیرده آمریكایی ها محسوب می شود.
خاورم*1275**1144
گزارش از مجید جعفری* انتشار دهنده: علیرضا جباری
۰ نفر

سرخط اخبار جهان