۱۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۷:۴۶
کد خبر: 82556070
T T
۰ نفر
تركيه حق شهروندي 130 نفر از جمله فتح الله گولن را لغو مي كند

آنكارا- ايرنا- وزارت كشور تركيه با انتشار اسامي 130 نفر از اشخاص و متهمان ساكن خارج از اين كشور اعلام كرد كه اين افراد در صورت خودداري از بازگشت به تركيه، حقوق شهروندي خود در تركيه را از دست مي دهند.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا، وزارت كشور تركيه در ادامه تحقيق، تعقيب و اجراي امور قضايي مربوط به پرونده كودتاي نافرجام تابستان سال گذشته، ليستي شامل اسامي 130 نفر از متهمان به عضويت در گروه گولن و از عوامل دخيل در كودتا را منتشر كرد.
اسامي اين افراد از جمله فتح الله گولن متهم رديف اول كودتاي سال گذشته و نيز فيصل ساري يلديز نماينده شهر شيرناك و توقبا خزر نماينده شهر وان از حزب دموكراتيك خلق ها كه در اروپا پناهنده شده اند، روز گذشته در روزنامه رسمي تركيه به چاپ رسيد.
وزارت كشور تركيه اعلام كرد: اين افراد با اتهاماتي نظير اقدام عليه امنيت ملي، ارتكاب جنايت جنگي، مقابله با قانون اساسي، عضويت در گروه گولن، تلاش براي اجراي كودتا، حمايت و عضويت در گروههاي مختلف تروريستي مواجه بوده و اگر از تاريخ درج اعلاميه در روزنامه تا سه ماه بعد، براي پاسخگويي به اتهامات وارده به كشور بازنگردند، با تصويب شوراي وزيران تركيه، حق شهروندي آنها لغو خواهد شد.
به گزارش ايرنا، تركيه مدعي است كه گولن با تشكيل گروهي موسوم به 'فتو' و با رخنه در تشكيلات قضايي، نظامي، آموزشي و اركان دولتي، كودتاي 15 جولاي(25 تيرماه سال 1395) را سازماندهي كرده است.
فتح الله گولن از سوي دولت تركيه متهم اصلي كودتاي نافرجام 25 تيرماه سال گذشته اعلام شده و اعاده او كه بيش از 15 سال است در ايالت پنسيلوانياي آمريكا ساكن است، جزو خواسته هاي دولت اردوغان از دولت اوباما بود كه با مخالفت دولت قبلي آمريكا مواجه شده و موجب تيره شدن روابط دو كشور شد.
مقامات تركيه در ديدار با همتايان خود، دولت جديد آمريكا را نيز تا كنون نتوانسته اند نسبت به اعاده و تحويل فتح الله گولن متقاعد كنند.
تركيه مدعي است كه گروه گولن در 170 كشور دنيا فعاليت دارد و بر اين اساس، در ديدار مقامات آنكارا با سران كشورهاي ديگر، توقف فعاليت گروه گولن جزو خواسته هاي آنها از كشورهاي مختلف بوده است.
محاكمه عوامل كودتاي نافرجام 15 جولاي تركيه با كيفرخواست 2581 صفحه اي تنظيم شده در مركز ستاد كل ارتش تركيه عليه 221 متهم در مراجع قضايي تركيه جريان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم رديف اول معرفي شده است.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخري

سرخط اخبار جهان