۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۳۶
کد خبر: 82531769
T T
۰ نفر
سركوبگری عربستان در محله شیعه نشین المسوره در سایه سكوت رسانه های عربی

تهران- ایرنا- روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم چاپ لندن در مطلبی با اشاره به یورش نیروهای امنیتی عربستان به محله المسوره و سركوب شیعیان این كشور نوشت: در حالی كه نیروهای امنیتی عربستان در حال سركوب مردم مناطق شیعیه نشین این كشور هستند رسانه های عربی كه غالبا وابسته به ریاض می باشند خبری از آن منتشر نكرده و برخی نیز حقایق را وارونه می كنند.

این روزنامه در سرمقاله امروز (سه شنبه) خود می نویسد، ساكنان شیعه محله
«المسوره» شهر «العوامیه» در استان «القطیف» حاضر نیستند كه محله تاریخی شان را كه از 300 سال پیش ساخته شده، ترك كنند و نمی خواهند تصمیم حكومت (آل سعود) برای تخریب محله تاریخی شان به دلایل اقتصادی و سیاسی را بپذیرند. به گفته تعدادی از ساكنان این محله، حكومت عربستان به آنها وعده داده، به جای تخریب خانه های شیعیان، محله های دیگری در استان القطیف برای آنها ایجاد می كند، لیكن واقعیت این است كه تنها جایی كه پناهگاه آنها شده، خیابان است پس چگونه می توانند به وعده ها و توجیه های حكومت عربستان برای تخریب محله شان اعتماد كنند و این توجیه ها را باور كنند؟.
مناطق القطیف كه اكثریت مردم آنها شیعه هستند بر این باورند، اتفاقی كه در مناطق آنها رخ می دهد، اتفاق معمولی نیست كه حكومت در مناطقی كه شهروندان «اهل تسنن» در آن ساكن هستند، انجام می دهد، بلكه این یك تعدی است، زیرا تجاوز آشكار به اراده مردمی است كه در این خانه های مسكونی ساكن هستند، به دلیل آن كه تعلق به یك اقلیت دارد و تعلق به كسانی دارد كه حاضر نشدند محله المسوره را ترك كنند، حكومت عربستان نیز از صبح روز چهارشنبه هفته گذشته با استفاده از نیروهای امنیتی و لودر به این منطقه حمله كرد و خانه های آنها را ویران كرد.
این روزنامه در ادامه آورده كه حكومت عربستان سعودی و رسانه های محلی می گویند كه هدف از تخریب این محله و حضور نیروهای امنیتی در آن، سازماندهی اداری محله ها می باشد و نیز مدعی هستند كه علیه شماری از تروریست ها(!) و سابقه دارها و مواد فروش ها كه در آن سنگر گرفته اند، حكومت نیاز دارد كه به زور مسلحانه روی بیاورد تا از اقدامات تخریب حمایت كند تا مبادا «قانون شكنان» حمله كنند.
فعالان مخالف نظام پادشاهی عربستان سعودی می گویند كه هدف از تخریب محله المسوره در العوامیه كاملا سیاسی است و در چارچوب سیاست سركوبگری صورت می گیرد كه هدفش ترساندن مخالفان به ویژه مخالفان شیعه و همچین بازداشت كسانی است كه تحت تعیقب هستند، به رغم آن كه مخالفت این مخالفان مسالمت آمیز است، اما حكومت عربستان بهانه می آورد كه آنها مسلح هستند و از خارج برای ناامنی و بی ثباتی جبهه داخلی مورد استفاده قرار می گیرند.
به نوشته رای الیوم، حكومت عربستان سعودی شهر العوامیه را به شكل خفقان آوری به محاصره درآورده و از رسیدن زخمی هایی كه به ضرب گلوله نیروهای امنیتی زخمی شدند و به ده ها نفر می رسند، به بیمارستان ها جلوگیری می كند و این تعداد جدای از كشته شدن دو نفر در این اقدامات امنیتی است. اقدامات تخریبی برای انهدام خانه هایی كه حكومت عربستان مدعی است كه برای ساكنان آنها خطرناك هستند به مدرسه ها نیز كشیده شد و حكومت عربستان از رفتن دانش آموزان سر كلاس های درس شان و شركت در امتحان های پایان سال جلوگیری می كند، زیرا نیروهای امنیتی به شكل كوركورانه و بی هدف به سمت خانه های محله المسوره تیراندازی می كنند.
در حالی كه اهالی محله المسوره در معرض حملات شدید امنیتی و خونین توسط حكومت آل سعود هستند، رسانه های عربی كاملا سكوت كرده اند و تنها به پوشش حوادث سوریه از دید خودشان می پردازند و این نشان دهنده حالت بیچارگی و میزان سیطره پول عربستان سعودی بر امپراتوری های رسانه ای است كه به این مساله مباهات می كنند كه دیدگاه های مختلف و متضاد را نیز منتقل می كنند. حالا تماشاگر عربی این امپراتوری های رسانه ای را باید بیشتر بشناسد.
روزنامه محلی الكترونیكی «سبق» مدعی شده كه تیراندازی به خانه های شهروندان بی گناه توسط تروریست ها در العوامیه صورت گرفته است و چند تصویر منتشر كرد كه نشان می دهد، اشخاص ناشناس سوار بر خودرویی از نوع«كاپریس» سفید رنگ هستند و به نوشته این روزنامه نزدیك به حكومت به شكل كوركورانه و در صحنه ای شوك آور تیراندازی می كنند.
شماری از روزنامه نگاران عربستانی از جمله «ولید الفراج» چند تصویر از نیروهای امنیتی عربستان سعودی را در حساب رسمی خود در «توییتر» منتشر كردند كه «با محبت و شفقت»! با اهالی محله المسوره در زمان بیرون كردن شان از خانه های شان رفتار می كنند، اما فعالان در استان های ریاض و «جده» این رسانه ها را رسانه های در تملك نظام حاكم دانسته و صحت این گونه تصاویر را در سایه داشتن نزدیكان و دوستان شان در العوامیه كه واقعیت را درباره تعدی و حمله نیروهای امنیتی به آنها منتقل می كنند، زیر سوال بردند.
این روزنامه عرب زبان ادامه می دهد كه خود حكومت عربستان سعودی نیز به نوبه خود به سرعت «هشتكی» تحت عنوان «المسوره لانه تروریست ها» (!) به راه انداخته اما فعالان محله المسوره و شاهدان حوادث خونین و ایستادگی ساكنان محله تلاش كردند كه با صداقت حوادث وحشتناك و وحشی گری نیروهای امنیتی عربستان سعودی را با موبایل های خود مستند سازی كنند و آنها را به طور مستقیم روی همان هشتك بفرستند، زیرا رسانه های بی طرفی وجود ندارند تا حوادث المسوره را به درستی منتقل كنند.
ناظران بر این باورند كه «عملیات تخریب» امنیتی محله السموره در زمان خاص خود و عمدی صورت گرفته است بطوری كه سران جوان عربستان سعودی لحن ضد ایرانی خود را شدت بخشیده و مدعی انتقال جنگ به داخل ایران شده اند و اقدامات علیه كسانی كه آنها را وابسته به ایران می دانند، تشدید كرده اند.
این ناظران همچنین بر این باورند كه رهبران جوان و خام عربستان سعودی با اقدامات علیه اهالی محله المسوره در العوامیه، زادگاه «شیخ نمر النمر» رهبر شیعیان عربستان كه حكومت وی را اعدام كرد راه را بر هر گونه بارقه امید برای آشتی می بندند و باعث افزایش نارضایتی و خشم شیعیان در استان القطیف و به طور كلی خشم مردمی در كشور عربستان می شوند كه احساس می كنند به حاشیه رانده شده و به آنها ظلم می شود.
به باور ناظران، حكومت عربستان سعودی با این اقدامات امنیتی ناگهانی و خونین علیه مناطق شیعه نشین برای سركوب هر گونه جنبش علیه آل سعود اقدام كرده و بسیاری بر این باورند كه این حكومت تلاش می كند كه در خاك خود اقدامات پیشگیرانه انجام دهد و از دست مخالفانش راحت شود، البته با بهانه های واهی و به بهانه مبارزه با تروریسم.
خاورم**9366**1275
مترجم:صغری رحیمی*انتشار دهنده: مجید جعفری
۰ نفر