۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۱۳
کد خبر: 82507406
T T
۰ نفر
انتخابات دوازدهم نبرد آگاهی با گمراهی

تهران- ایرنا- «انتخابات دوازدهم نبرد آگاهی با گمراهی»، «تاكتیك مناظره نامزدها» و «وعده های توخالی؛ انحراف از مسیر» محورهای تحولات انتخاباتی در روزنامه های پنجشنبه هفتم اردیبهشت به شمار می روند.

روزنامه های صبح امروز محورهای اصلی خود را به موضوع های «انتخابات دوازدهم نبرد آگاهی با گمراهی»، «تاكتیك مناظره نامزدها»، ‌«وعده های توخالی؛ انحراف از مسیر»، «به رئیسی رأی می‌دهم»، « استندآپ!»، «صداوسیما بی‌طرف نیست»، ‌«فقدان آگاهی، انتخابات را مناسكی می‌كند»‌، «رقابت پنهان»، «مشاركت حداكثری در انتخابات اقتدار كشور را بیشتر نمایان می‌كند»، «پوپولیسم و چالش‌های اقتصادی انتخابات»، «تبلیغات انتخاباتی نباید بهانه تخریب نهادهای قانونی و نظارتی باشد»، «جهانگیری مكمل آقای روحانی است»، «وعده‌های انتخاباتی بدون پشتوانه برخی نشانه عدم آگاهی از كشورداری است» و «حلقه اطرافیان سید ابراهیم رئیسی چه كسانی هستند؟» اختصاص دادند و به انعكاس آنها پرداختند.

** انتخابات دوازدهم نبرد آگاهی با گمراهی
روزنامه «شرق» در سرمقاله ای با عنوان «انتخابات دوازدهم نبرد آگاهی با گمراهی» كه به قلم عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نگاشته شد، آورد: بی‌گمان آگاهی و آزادی برترین فضیلت‌های اجتماعی هستند. در برابر آنها، گمراه‌كردن مردم بدترین رذیلت است كه به‌مراتب از دروغ‌گویی پلیدتر است. چراكه اظهارات گمراه‌كننده افزون بر دروغ‌‌بودن، آگاهانه مردمان را به‌چاه‌انداختن است. به ‌نظر می ‌رسد در انتخابات سال ١٣٩٦ هرچند بخشی از گمراه‌كنندگان مردم عجالتا از سیاست ایران حذف شدند، اما آرایش ستادهای انتخاباتی نشان از آن دارد كه بخشی از باقی‌ مانده آنان در بعضی ستادها گرد آمده‌اند و همچنان صحنه تبلیغات انتخابات صحنه نبرد آگاهی در برابر گمراهی است.

** تاكتیك مناظره نامزدها
روزنامه «شهروند» در گزارشی با عنوان «تاكتیك مناظره نامزدها» نوشت: به دلیل هیجان بالای مناظره‌های زنده تلویزیونی میان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری و نیز تأثیر تعیین‌كننده این مناظره‌ها بر آرای قسمتی از جامعه كه هنوز برای انتخاب نامزد مورد نظر خود به جمع‌بندی نرسیده‌اند، برگزاری این مناظره‌ها از مدت‌ها پیش محل بحث و جدل فراوان بوده است. محبوبیت مناظره‌های زنده به ‌حدی است كه پس از تصمیم شورای نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم برای پخش برنامه ضبط‌شده مناظره‌ها، منتقدان دولت تلاش كردند از این رویداد به‌عنوان موضعی برای حمله به دولت استفاده كنند. حسن روحانی امسال در جایگاهی قرار گرفته كه علی‌القاعده باید از دستاوردهایش دفاع كند. مصطفی‌ هاشمی‌طباء به احتمال فراوان صاحب مبهم‌ترین نقش در مناظره‌های پیش رو خواهد بود، بنا به گفته غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت در مجلس دهم آقای‌ هاشمی‌طباء خودش شوكه است كه چرا تأیید صلاحیت شده چون هم‌تراز ایشان خیلی‌ها بودند كه تأیید نشدند. محمدباقر قالیباف پیش از این یك‌بار در انتخابات ٩٢ طعم شكست از حسن روحانی را چشیده است. او با همه تدارك گسترده‌ای كه برای آن انتخابات دید و با وجود آن‌كه تقریبا نامزد اصلی جناح اصولگرا محسوب می‌شد، یك‌سوم حسن روحانی رأی آورد. گپ ‌وگفت سرخوشانه اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم و درعین‌ حال نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم با خبرنگاران را به دلیل دست پُر او برای مناظره‌های انتخاباتی پیش‌رو تعبیر كرده‌اند. منتقدان آقای میرسلیم او را چهره‌ای ناشناخته درمیان جوانان و سیاستمداری عمدتا متعلق به دهه٦٠ و٧٠ شمسی قلمداد می‎كنند. وعده‌های یارانه‌ای رئیسی و نیز انتقاداتی كه پروژه مسكن مهر به همراه داشته می‌تواند دست او را در مناظره‌ها ببندد.

روزنامه «ابتكار» در یادداشتی با عنوان «روح شوپنهاور در استودیوی مناظره های انتخاباتی» كه به قلم رضا دهكی نگاشته شد، آورد: در روزهای گذشته، نتایج یك نظرسنجی نشان داد كه 62 درصد مردمی كه در این نظرسنجی مورد پرسش قرار گرفته‌اند، اعلام كرده‌اند كه انتخاب كاندیدای موردنظر خود در انتخابات ریاست جمهوری را به بعد از ارائه برنامه از سوی كاندیداها، برگزاری مناظره‌های انتخاباتی و پایان زمان تبلیغات كاندیداها موكول كرده‌اند. راهكار اصلی شناخت كاندیداها قطعا آن چه از سوی كانال‌های تبلیغاتی یك كاندیدا و البته توپخانه رقیب ارائه می‌شود نیست، بلكه شناخت خوب از كاندیداها نیاز به مطالعه سوابق آن‌ها دارد. در این میان، شاید تغییر قوانین انتخاباتی و ایجاد فرصتی بیشتر برای تبلیغات و ایجاد شناخت از كاندیداها نیز در دوره‌های آتی موثر باشد. به هر ترتیب نتیجه انتخاب مردم، بیش از هر كس به خودشان بر می‌گردد و در نتیجه باید مراقب انتخابشان باشند.

روزنامه «آفتاب یزد» در یادداشتی با عنوان «تدبیری ها در زمین مناظره بذر امید می كارند» كه به قلم آیت قیصر بیگری فعال اصلاح طلب نگاشته شد، آورد: لیست اسامی تائید صلاحیت شده‌ها بر ذهن متبادر می شود این است كه افراد بطور مساوی بین دو جریان مهم كشور تقسیم شده اند. در اردوگاه اول، روحانی و حامیانش آرایش گرفته اند و در جبهه دوم رقبای روحانی صف آرایی كرده اند. در اینجا می‌ماند سید مصطفی هاشمی طبا كه قاعدتا ایشان هم با توجه به روحیه مشورت پذیری كه دارند تابع نظر خرد جمعی خواهند شد. نامزد دیگر این طیف سید مصطفی میرسلیم از حزب موتلفه است. وی میثاق نامه جمنا را امضا نكرد و از گردونه تصمیم‌گیری‌های این مجموعه حذف شد با این حال میرسلیم گفته است خارج از دایره جمنا تا آخر مناظره‌ها در عرصه انتخابات حضور خواهد داشت. نوع نگاه متفاوت هواداران محمد باقر قالیباف و سید ابراهیم رئیسی قابل ترسیم است تا مادامی كه این اختلافات پا را از مسائل درون خانوادگی بیرون گذاشته و امروز خود را در منظر افكار عمومی یافته است. روحانی ثابت كرده است یك سیاستمدار زیرك و باهوش و یك سخنور قهار و نافذ با هوشی سرشار از تدبیر و عقلانیت است كه خوب می داند در‌ بزنگاه ها چگونه خالق امیدها شود. قطعا مناظره ها فرصتی مغتنم برای روحانی خواهد بود، در این میدان سرنوشت ساز از توان منطق و استدلال نامزدها رونمائی خواهد شد.

روزنامه «تفاهم» با انتخاب گزارشی با عنوان «نامزدها در مناظره‌ها خود را اهورا و بقیه را اهریمن نبینند» آورد: مناظره های انتخاباتی پس از طی فراز و نشیب های بسیار و جریان سازی هایی كه روزهای اخیر در رسانه ها و در میان گروه ها و اقشار مختلف ایجاد شد، با تصویب كمیته نظارت بر انتخابات، زنده پخش می شود. مردم همه منتظر هستند تا نامزدهای ریاست جمهوری بدون واسطه و رو در رو از برنامه ها و اولویت های قوه مجریه در چهار سال آینده بگویند و از سویی دیگر مناظره ها بهترین فرصت برای نامزدهاست تا بتوانند با همه اقشار جامعه در هر كجای این مرز و بوم صحبت كنند. نامزدهای انتخاباتی مدیریت ارزش ها را در زمان گفت و گو مد نظر قرار دهند. نامزدها به بازی برد و باخت در زمان مناظره تمركز نكنند چون قرار نیست كه كسی ببازد یا ببرد بلكه باید سعی كنند تا برنامه های اجرایی و عملیاتی برای چهار سالی كه قرار است مسئولیت برعهده گیرند،‌ ارائه دهند. احساس ناكامی در مخاطب باعث پیامدهای منفی نه تنها در جریان انتخابات می شود و مشاركت سیاسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلكه فرهنگ عمومی را تضعیف می كند.

روزنامه «نوآوران» در مطلبی با عنوان «پاسداشت خط قرمزها و مصالح نظام در مناظره ها» به گفت وگو با كارشناسان سیاسی پرداخت و آورد: آن چه در شرایط حساس انتخاباتی اهمیت دارد؛ این است كه در مراحل گوناكون این بزنگاه نظیر مناظره های زنده خط قرمزها و مصالح نظام همچنان پاس داشته شود. غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح طلب و استاد دانشگاه با بیان این كه تمام كسانی كه امروز كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شده اند باید بدانند كه اصل اولیه ای كه باید از سوی آن ها رعایت شود منافع ملی است، گفت: توجه به این اصل باعث می شود تا آن ها هم از تخریب و بیان اظهارات غیر منصفانه علیه یكدیگر پرهیز كنند و هم وعده هایی را مطرح نكنند كه در كوتاه مدت موجب امیدواری مردم شود و درنهایت ناامیدی آن ها را به دنبال داشته باشد. محمد سالاری، عضو شورای شهر و فعال سیاسی اصلاح طلب نیز با بیان این كه متاسفانه برخی افراد و گروه‌ها حیات خود را در تخریب و تهمت و پرونده سازی برنامه ریزی شده برای رقبا می بینند، گفت: همین افراد در آستانه انتخابات دست به كار شده و همین می شود تا هر روز شاهد دروغ پردازی‌ها و تهمت‌ها و اهانت‌ها بر علیه رقبای سیاسی باشیم.

** وعده های توخالی؛ انحراف از مسیر
روزنامه «ستاره صبح» در یادداشتی با عنوان «وعده های توخالی؛ انحراف از مسیر» آورد: در روزهای اخیر برخی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری شعارهایی مطرح كرده اند كه یادآور دوران 8 سال سوءتدبیر در مدیریت كشور را دوباره در اذهان تداعی كرد. این وعده‌ها جز افزایش انتظارات مردم نتیجه ای ندارند و دولت باید پاسخگوی این وعده‌ها باشد، پس پیامد چنین وعده‌های توخالی و نشدنی اعتماد عمومی مردم به دولت و نظام را كاهش می دهد. به نظر نویسنده این شعارها یك نوع انحراف از مسیر درست اداره كشور است و این افراد یك نوع عوام فریبی و رأی جمع كردن بر اساس عدم شناخت صحیح از لایه‌های پایین جامعه و واقعیت‌های اقتصادی را آغاز كرده اند.

** به رئیسی رأی می‌دهم
روزنامه «شرق» در گزارشی با عنوان «به رئیسی رأی می‌دهم» نوشت: آرزو دارم سربازی لایق و مدیری باسابقه، توانمند، شجاع، كارآمد و پیرو خط ولایت و رهبری عزیز مانند آیت ‌الله سید ‌ابراهیم رئیسی بتواند سكان حل مشكلات كشور را در دست بگیرد. این را سعید مرتضوی می‌گوید. وقتی از او سؤال می‌كنیم چرا پای سخنرانی ابراهیم رئیسی دیده شده است، می‌گوید به عنوان یك شهروند به مسجد حظیره یزد رفته تا سخنرانی ابراهیم رئیسی را گوش كند و اگر باقی نامزدها هم به یزد بروند، ممكن است پای سخنرانی آنها هم برود. او در ادامه تأكید می‌كند به رئیسی رأی خواهد داد. از او سؤال می‌كنیم بین قالیباف و رئیسی، چرا می‌خواهد به رئیسی رأی بدهد كه می‌گوید در جوابیه‌ای كه برای رسانه‌ها ارسال كرده، پاسخ همه سؤال‌ها را داده است.

روزنامه «شرق» در یادداشتی با عنوان «حق با رئیسی است» كه به قلم مازیار خسروی نگاشته شد، آورد: این حق آقای رئیسی است كه ستاد انتخاباتی‌اش بیانیه بدهد: «چهره‌های مختلف سیاسی ممكن است به اختیار خود در مراسمات سخنرانی دكتر رئیسی حضور یابند كه این امر لزوما به معنای تطابق دیدگاه آنان نیست». جان كلام آقای رئیسی این است كه سعید مرتضوی، هیچ نسبت سازمانی و ساختاری با ستاد مهم‌ترین رقیب حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد. این سخن البته در مورد سایر نامزدهای اصولگرا و غیر اصولگرای انتخابات نیز صادق است. بی ‌شك صرف حضور در یك سخنرانی یا مراسم تبلیغاتی، به معنای «تطابق دیدگاه» نیست. اینجا سخن از تطابق نیست. سخن از قرابت و تمایل است. در كارزار انتخابات، طبیعی و عرف است كه چهره‌ها و طیف‌های مختلف، با اعلام حمایت از نامزد مورد وثوق و تمایل‌ خود، جامعه را به رأی‌دادن به كسی دعوت كنند كه از نظرهای آنها كشور را چنان اداره می‌كند كه قرابت بیشتری با دیدگاه‌هایشان دارد.

استندآپ!
روزنامه «وطن امروز» در گزارشی با عنوان «استند آپ!» نوشت: می‌خواهم رئیس‌جمهور شوم. این جمله را روز گذشته خبرگزاری‌ها به نقل از اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی منتشر كردند. گویا جهانگیری موقعی كه این جمله را گفته، پوزخند هم زده است چراكه همه خبرگزاری‌ها این جمله جهانگیری را با عبارت «با خنده» منتشر كرده‌اند. فیلم اظهارات روز گذشته جهانگیری نشان می‌دهد او نیز با خنده به این سوالات جواب می‌دهد. پاسخ‌های جهانگیری به سوالات خبرنگاران درباره كاندیداتوری‌اش در انتخابات به‌ گونه‌ای بود كه ماجرای حضور او در انتخابات تقریبا به شكل هجو درآمد. در فیلم منتشر شده از پرسش و پاسخ خبرنگاران با جهانگیری، این صدای «شلیك خنده» بود كه بیشتر از هر صدای دیگری به گوش می‌رسید. هم خبرنگاران و هم خود جهانگیری به سوالات و پاسخ‌ها می‌خندیدند. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: بنده در تمام مناظره‌ها شركت می‌كنم.

روزنامه «شرق» در مطلبی با عنوان «نه رانت خانوادگی گرفتم نه رفاقتی» به بازتاب سخنان اسحاق جهانگیری نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری پرداخت و نوشت: اسحاق جهانگیری، معاون‌اول رئیس‌جمهوری و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، در نخستین برنامه تبلیغاتی خود در برنامه رادیویی «بی ‌‌واسطه با ایران» كه از رادیو ایران پخش شد، درباره اینكه چرا كاندیدا شده است، گفت: نه از رانت خانوادگی استفاده كرد‌ه‌ام و نه از رانت رفاقتی برخوردار بوده‌ام. در همه عرصه‌های مختلفی كه بوده‌ام، بدون هیچ چشمداشتی تمام سرمایه‌ام را در راه آرمان‌هایم گذاشته‌‌ام و سرباز اسلام، كشور و انقلاب بوده‌ام و خود را طلب‌كار انقلاب نمی‌دانم.

** صداوسیما بی‌طرف نیست
روزنامه «شرق» در گزارشی با عنوان «صدا وسیما بی‌طرف نیست» آورد: روز گذشته كمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات كشور،‌ با صدور اطلاعیه‌ای روند رصد و پیگیری تخلفات انتخاباتی رسانه‌ها را اعلام كرد؛ این اطلاعیه تعداد تخلفات را ٦١ مورد ذكر كرده كه از سوی ١٠ رسانه انجام شده است. همچنین دو خبرگزاری كه از منابع مالی عمومی برخوردار هستند، بین این ١٠ رسانه متخلف وجود دارند كه البته نام آنها ذكر نشده است. این اطلاعیه همچنین ضمن انتقاد از صداوسیما، از این سازمان خواسته پخش برنامه‌هایی با عنوان «آشنایی با نامزدها» را بابت احساس سوگیری و جهت‌گیری خاص، فورا متوقف كند. آن طور‌كه در اطلاعیه گفته شده، رئیس ستاد انتخابات پیش از این هم نامه‌ ای به صدا وسیما نوشته، اما این سازمان روند خود را اصلاح نكرده است. هرچند اطلاعیه ستاد انتخابات به این ماجراها اشاره‌ای ندارد، ولی سوگیری صداوسیما و خبرگزاری‌های مدنظر اطلاعیه را آشكارتر می‌كند.

** فقدان آگاهی، انتخابات را مناسكی می‌كند
روزنامه «شرق» در مطلبی با عنوان «فقدان آگاهی، انتخابات را مناسكی می‌كند» به گفت وگو با محمدحسین خسروپناه نویسنده و تاریخ‌ نگار ایرانی پرداخت و نوشت: ناآگاهی كه نه، شاید بهتر است بگوییم كمبود آگاهی سیاسی و نگرش استراتژیك از عواقب نداشتن دموكراسی است. آگاهی عمومی نتیجه دموكراسی و مطرح‌شدن آرا و عقاید و نظرات گوناگون و فعالیت سازمان‌یافته حزبی و تشكل‌های اجتماعی، افزایش میزان مطالعه، انتشار جراید آزاد و... است. همه جوامع ظرفیت و توانایی دستیابی به چنین كیفیتی را به صورت بالقوه دارند اما محقق‌شدن آن نیازمند امكانات لازم است. وقتی آگاهی عمومی رو به كاهش می‌گذارد، مشاركت در انتخابات هم بیشتر به صورت انجام عمل مناسكی می‌شود و نتیجه از پیش مشخص!

**رقابت پنهان
روزنامه «ابتكار» در مطلبی با عنوان «رقابت پنهان» از تلاش سیدابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به ارایه گزارشی پرداخت و نوشت: تحركات سیاسی ـ انتخاباتی اصول‌گرایان وارد فاز رقابتی پنهانی شده است؛ از سخنان برخی لابی‌من‌ها، فعالان درون جناحی و سخنگویان رسمی اصول‌گرایان می‌توان این نتیجه را مستفاد كرد كه كار بسیار سختی برای اجماع در این دوره از انتخابات و علاوه براین ـ طبق سنت دیرینه‌ ـ مشكل اساسی در پیوند، تجمیع و بسیج سیاسی نیروهای خود دارند. این مسئله می‌تواند به تداوم شرایطی بینجامد كه جز به احتضار سیاسی اردوگاه اصول‌گرایان محدود نخواهد شد. محمدباقر قالیباف با وجود دو شكست در كارنامه انتخاباتی‌اش این بار فیگور جدی‌تری گرفته است. قالیباف در رقابت درون گروهی جمنا، شانس خود را برای رقابت آزموده بود، اما به جایگاهی بهتر از دومی دست نیافت. با این وجود رقابت او با نامزد اول جمنا یعنی سید ابراهیم رئیسی همچنان ادامه دارد و هواداران هر دو نامزد می‌كوشند كاندیدای خود را محبوب‌ترین نامزد این جبهه مردمی بخوانند.

** مشاركت حداكثری در انتخابات اقتدار كشور را بیشتر نمایان می‌كند
روزنامه «رسالت» در مطلبی با عنوان «مشاركت حداكثری در انتخابات اقتدار كشور را بیشتر نمایان می‌كند» به نقل از آیت‌الله قربانعلی دری‌ نجف‌آبادی عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان نوشت: مشاركت حداكثری در انتخابات اقتدار كشور را بیشتر نمایان می‌كند. این كار شدنی است و نیاز به یك عزم و جدیت بیشتری دارد. كارهای بزرگی انجام شده است كه نشان می‌دهد كه در بدترین شرایط می‌شود كار كرد، بنابراین باید همت‌ها را عزم كرد و كارهای بزرگ انجام داد. همه نیروها باید برای خدا بسیج شوند و برای عظمت كشور و سربلندی ایران دست به دست هم بدهند تا الگوی مقتدری را از ایران و نظام اسلامی به جهان نشان دهیم.

** پوپولیسم و چالش‌های اقتصادی انتخابات
روزنامه «قانون» در یادداشتی با عنوان «پوپولیسم و چالش‌های اقتصادی انتخابات» كه به قلم حسین محمودی اصل دكتری اقتصاد و كارآفرینی نگاشته شد، آورد: استفاده از شیوه‌های پوپولیستی و عوام‌گرایانه از سالیان دور رایج بوده است. با پیشرفت علم و صنعت در جوامع گوناگون، اثرگذاری چنین حركت‌هایی رو به كاهش بوده اما حركت‌های پوپولیستی در آمریكای جنوبی و همچنین كشورمان، در دوره ریاست جمهوری نهم و دهم باعث شد كه شیوه جدیدی از این رویكرد رایج شود. این حركات به قدری موفقیت‌آمیز بود كه در دوره جدید و در انتخابات آمریكا، ترامپ به صورت كاملا شفاف و با پشتیبانی حزبی و به‌صورت پوششی به این حركات متوسل شد و در كمال تعجب همگان، این كشور با ادعاهای جاه‌طلبانه خود در خصوص دموكراسی و پیشرفت، به حركت پوپولیستی جواب داد و ترامپ رییس‌جمهور شد و شوك گسست اجتماعی وارد آمد. خطر شیوع مجدد این رویكرد، همه دنیا را تهدید می‌كند. عده بسیاری، هم در انتخابات مختلف شركت كرده و شعارهای عوام‌فریبانه می‌دهند و هم اینكه بخش قابل توجهی از جامعه خواستار حضور در پست‌های مدیریتی شده و حضور در مشاغل عادی بدون مشتری مانده و وجدان كاری و انگیزه های كار كاهش می‌یابد. نكته مهم اینكه اكثر رویكردها و شعارهای پوپولیستی در حوزه اقتصادی مطرح و اجرایی می‌شود كه همه آن‌ها فاقد توجیه اقتصادی بوده و منافع ملی را به پرتگاه خطرناك هدایت می‌كنند.

** تبلیغات انتخاباتی نباید بهانه تخریب نهادهای قانونی و نظارتی باشد
روزنامه «حمایت» در مطلبی با عنوان «تبلیغات انتخاباتی نباید بهانه تخریب نهادهای قانونی و نظارتی باشد» به گفت وگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: محمد دهقان، عضو كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی: برخی از كاندیدایی كه به دنبال تخریب دستگاه‌های نظارتی از جمله قوه‌قضاییه هستند، باید بدانند كه ممكن است، این امر جرم تلقی شده و مجازات برای آنها در نظر گرفته می‌شود. از نظر قانون با چنین افراد و برخی سوء استفاده‌كنندگان از فضای انتخابات برخورد خواهد شد. برخی دیگر افراد در داخل كشور با دشمنان همكاری كرده و به بهانه‌های سیاسی و دیگر موارد به دنبال تخریب دستگاه‌های نظارتی از جمله قوه‌قضاییه هستند كه باید بدانند برخورد جدی با آنها نیز صورت می‌گیرد. جلیل رحیمی جهان ‌آبادی، عضو كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی: در حال حاضر شاهد این امر هستیم كه عده‌ای با تخریب كاندیدای دیگر یا حتی نهادهای قانونی كشور به دنبال بالا كشیدن خود هستند كه این امر از سوی قانون جرم تلقی می‌شود. نباید تخریب‌هایی كه صورت می‌گیرد، توجیه شود؛ درواقع این امر توجیه ندارد چراكه این افراد آشكارا به دنبال تخریب و برهم زدن فضای سالم انتخابات هستند.

** جهانگیری مكمل آقای روحانی است
روزنامه «قانون» در مطلبی با عنوان «جهانگیری مكمل آقای روحانی است» به گفت وگو با شهربانو امانی فعال سیاسی اصلاح طلب پرداخت و آورد: در كشور ما دوپینگ سیاسی همواره برای یك جریان بوده و آرایش سیاسی كشور متاسفانه به گونه‌ای است كه یك جریان مهم تاثیرگذار كشور كه افكار عمومی را می‌تواند اقناع كند و اعتقاد به صندوق های رای و مشاركت حداكثری دارد، در فرآیند هر انتخاباتی با مشكلات متعددی دست به گریبان است. امروزه می بینیم همه رقبای روحانی چه كاندیداهای جمنا، چه كاندیداهای حزب موتلفه و دیگران، همه معتقدند كه دولت آقای روحانی باید یك دوره ای بشود؛ بنابراین در این كارزار به درستی با درخواست از شخص آقای روحانی، آقای جهانگیری برای تكمیل كاندیداتوری اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان وارد میدان شد. امیدوار هستم كه با شفافیت و عدم استفاده رانتی از فضای سیاسی و رسانه های ملی، رقابت مفیدی صورت بگیرد. لازم به ذكر است آقای جهانگیری مكمل آقای روحانی است.

** وعده‌های انتخاباتی بدون پشتوانه برخی نشانه عدم آگاهی از كشورداری است
روزنامه «جمهوری اسلامی» در مطلبی با عنوان «وعده‌های انتخاباتی بدون پشتوانه برخی نشانه عدم آگاهی از كشورداری است» به نقل از مسعود پزشكیان نایب رییس مجلس شورای اسلامی نوشت: انسان‌های ناتوان در طول تاریخ تلاش كرده‌اند تا از بیان حقایق از سوی افراد توانمند و دارای خرد و منطق جلوگیری كنند چرا كه در صورت حضور این افراد مجالی برای این افراد كوته فكر كه اغلب انسان‌هایی زورگو و خودكامه هستند، باقی نمی‌ماند. ملت ایران همواره طالب عزت و آزادگی بوده و در مقابل كسانی كه به آنها حرمت نگذارند، سر تسلیم فرود نخواهد آورد. كسانی كه آمارهای غلط و دروغ به مردم می‌دهند، صلاحیت به عهده گرفتن مسئولیت‌ها را ندارند چون وضعیت كنونی كشور نتیجه عدم صداقت برخی از مدیران با آحاد جامعه است. دولت كنونی نیز از اشتباه و كوتاهی مبرا نیست ولی تلاش می‌كند كشور را دوباره در مسیر مناسب قرار دهد، ولی برخی اشخاص امروز در تبلیغات خود برخی شعارهای بزرگ و بدون پشتوانه ارائه می‌دهند كه نشان از عدم آگاهی آنان از مسائل كشورداری است.

** حلقه اطرافیان سید ابراهیم رئیسی چه كسانی هستند؟
روزنامه «ستاره صبح» در گزارشی با عنوان «حلقه اطرافیان سید ابراهیم رئیسی چه كسانی هستند؟» نوشت: سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی از جمله نامزدهای احراز صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری می‌باشد. وی تاكنون در قوه مجریه و مقننه حضور نداشته و سوابق او به پست‌ها و جایگاه‌های قضایی محدود می‌شود. همین امر باعث شده است كه این سوال در جامعه ایجاد شود كه او قصد دارد چه مشی و روشی را در دولت احتمالی خود دنبال كند؟ علی نیكزاد، وزیر راه و شهرسازی دولت دهم، یكی از مورد اعتماد‌ترین و محبوب‌ترین وزرا و نیروهای اجرایی رئیس جمهور نهم و دهم می‌باشد. روز دوم اردیبشهت ماه، سید ابراهیم رئیسی در حكمی، او را به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی خود منصوب كرد. در رسانه‌ها اصول‌گرا و كانال‌های تلگرامی آن‌ها، از وی به عنوان یكی از گزینه‌های معاون اولی رئیسی نام برده می‌شود. فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران در دولت نهم و دهم، از جمله دیگر افراد فعال در ستاد انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی است. مسعود میركاظمی، به عنوان رئیس كمیته طرح و برنامه‌ ستاد انتخاباتی رئیسی، مشغول به كار شده است.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مریم همتی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9117**9131

سرخط اخبار سیاست