۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۳۶
کد خبر: 82504717
T T
۰ نفر
نجفی: امضای سند بازطراحی راكتور اراك موفقیتی دیگر در مناسبات ایران و چین است

پكن - ایرنا - خبرگزاری رسمی چین در گزارشی اعلام كرد كه نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی امضای سند قرارداد مشاوره بازطراحی راكتور آب سنگین خنداب اراك را یكی دیگر از موفقیت های ایران و چین در پیشبرد مناسبات دانسته است.

به گزارش ایرنا، شین هوا روز دوشنبه نوشت: «رضا نجفی» نماینده دائم ایران در آژانس همچنین اعلام كرده است كه امضای این سند نشان می دهد دو كشور دارای همكاری های گسترده ای هستند.
گزارش به نقل از وی یادآور می شود: ایران و چین در زمینه های مختلف همكاری های نزدیكی دارند و از جمله در این راستا نیز قصد دارند با یكدیگر مشاركت سازنده ای برای اجرای این طرح داشته باشند.
او با اشاره به امضای این سند تاكید كرد كه كشورهای دیگر نیز می توانند از این نوع همكاری ها میان دو كشور الگوبرداری كرده و به دنبال مشاركت سازنده باشند.
نجفی همچنین امضای این سند را بسیار مهم توصیف كرده و یادآور شده است: این نشان می دهد ایران و چین دو همكار بسیار خوب هستند كه كشورهای دیگر می توانند این توافقنامه و امضای آن را نمونه ای برای همكاری قرار داده و از آن بیاموزند.
گفتنی است، به دنبال توافقات نهایی شركت های مرتبط از طرف سازمان های انرژی اتمی ایران و چین، دو كشور روز یكشنبه (دیروز) قرارداد مشاوره بازطراحی راكتور آب سنگین خنداب اراك را در محل نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در وین امضا كردند.
كار طراحی مرحله پایه این راكتور توسط متخصصان صنعت هسته ای كشورمان ظرف مدت یك سال به پایان رسید و با امضای این قرارداد، طراحی صورت گرفته برای بازبینی، تایید و تطبیق با استانداردهای بین المللی در زمینه ایمنی هسته ای توسط طرف چینی به انجام خواهد رسید.
متخصصان صنعت هسته ای كشورمان بلافاصله پس از اتمام طراحی پایه، كار طراحی تفصیلی را نیز آغاز كرده اند.
آساق**231**1597*انتشاردهنده: فرهاد راستی

سرخط اخبار جهان