۲۷ فروردین ۱۳۹۶، ۱۷:۵۶
کد خبر: 82495138
T T
۰ نفر
شركت مقامات و چهره های سیاسی تركی در همه پرسی تغییرات قانون اساسی

آنكارا- مقامات دولتی و چهره های سرشناس سیاسی و اجتماعی تركیه با حضور در پای صندوق های رای، در همه پرسی تغییرات 18 ماده قانون اساسی برای گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی شركت كردند.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، اغلب این افراد به همراه اعضای خانواده خود در شعبه های اخذ رای حاضر شده و رای خود را به صندوق انداختند.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه و هوادار رای 'آری' به همه پرسی، بینالی یلدریم نخست وزیر كنونی تركیه و هوادار رای 'آری' به همه پرسی، كمال قلیچدار اوغلو رهبر فعلی حزب جمهوری خواه خلق تركیه و هوادار رای 'نه' به همه پرسی، دنیز بایكال رهبر سابق حزب جمهوری خواه خلق تركیه و هوادار رای 'نه' به همه پرسی، دولت باغچه لی رهبر حزب حركت ملی تركیه و هوادار رای 'آری' به همه پرسی، عبدالله گل رئیس جمهوری سابق تركیه با رای نامشخص به همه پرسی و ابراهیم تاتلیسس خواننده پرآوازه تركیه با رای نامشخص به همه پرسی از جمله افراد مشهوری هستند كه امروز به پای صندوق های رای رفته و در انتخابات همه پرسی تغییرات قانون اساسی تركیه شركت كردند.
به گزارش ایرنا، رای گیری در حوزه ها و شعبه های تعیین شده انتخابات همه پرسی تغییرات قانون اساسی تركیه برای گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی از ساعت 7 صبح امروز در نیمه شرقی و از ساعت 8 صبح در نیمه غربی این كشور آغاز شد.
امروز 16 آوریل 2016 (27 فرودین ماه 1396) روزی تاریخی برای تركیه خواهد بود چرا كه موافقان و مخالفان تغییرات قانون اساسی تركیه، در سه ماه گذشته همه تلاش خود را كردند تا مردم را نسبت به این تغییرات حساس كرده و نتیجه را به رای مورد نظر خود تغییر دهند.
شورای عالی انتخابات تركیه اعلام كرده است كه در این انتخابات 56 میلیون و 588 هزار و 505 نفر واجد شرایط رای دادن(18 سال به بالا) هستند كه به پای 167 هزار و 140 صندوق رای می روند.
همه این صندوق ها در مدارس مستقر شده و روند اخذ آرای مردمی به صورت نوبت های ساعتی اعلام شده از سوی شورای عالی انتخابات و به شكل حضوری انجام می شود.
برای اخذ آرای زندانیان تركیه نیز 461 صندوق رای پیش بینی شده است.
برای تامین امنیت این همه پرسی بالغ بر 380 هزار نفر نیروی پلیس در مناطق شهری و نیروی ژاندارمری در مناطق خارج از شهر و روستایی به كار گیری شده است.
این همه پرسی در واقع هفتمین دور همه پرسی در تاریخ سیاسی تركیه محسوب می شود.
تركیه برای نخستین بار در سال 1961 نخستین همه پرسی خود را در خصوص تایید قانون اساسی برگزار كرده كه در همه پرسی های گذشته پنج بار رای 'آری' از صندوق ها بیرون آمده و یك بار هم مردم این كشور در چهارمین دور همه پرسی در سال 1988 به همه پرسی رای 'نه' داده اند.
این همه پرسی سومین دور همه پرسی در دوره اقتدار حزب حاكم عدالت و توسعه هم محسوب می شود.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

سرخط اخبار جهان