۲۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۴:۲۶
کد خبر: 82468554
T T
۰ نفر
پیش بینی سفر دو میلیون گردشگر ایرانی به تركیه در سال 2017

آنكارا- ایرنا- اتحادیه هتل داران تركیه روز شنبه اعلام كرد: سال گذشته یك میلیون و 665 هزار گردشگر ایرانی به تركیه سفر كردند كه این رقم امسال با افزایش 20 درصدی به 2 میلیون نفر خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، بنا به اعلام این تشكل صنفی، اغلب ایرانی ها استانبول را به عنوان مقصد خرید كالای همراه مسافر و آنتالیا و بودروم و مارماریس را به عنوان مقاصد تفریح و تعطیلات گذرانی در تركیه انتخاب می كنند.
این تشكل صنفی برای نمایشگاه بین المللی گردشگری در آنكارا كه قرار است هفته بعد برگزار شود، گزارشی تهیه كرده و در گزارش خود توانمندی ها و روابط گردشگری ایران و تركیه را تشریح كرده و آورده است: در سال گذشته میلادی به رغم مشكلات ایجاد شده در پروازهای چارتری از مبدا ایران، یك میلیون و 665 هزار گردشگر ایرانی به تركیه سفر كردند.
بر اساس این گزارش، در صورت نبود مشكلات سیاسی در روابط دو كشور، هدف گذاری جذب 2 میلیون گردشگر ایرانی در سال میلادی جاری محقق خواهد شد.
این تشكل صنفی همچنین در این گزارش از افزایش 10 درصدی تعداد گردشگران ورودی از ایران در ماه نخست سال میلادی جاری نسبت به سال قبل خبر داده و اعلام كرده است: تنها در ماه ژانویه امسال 101 هزار گردشگر ایرانی وارد تركیه شدند.
به گزارش ایرنا، این تشكل صنفی دو هفته پیش نیز پیش بینی كرده بود كه در تعطیلات نوروز پیش رو، بیش از 250 هزار گردشگر ایرانی از طریق مسیرهای هوایی و زمینی به تركیه سفر كنند كه بر اساس قراردادهای امضا شده با طرف های ایرانی، بالغ بر 30 هزار گردشگر با پروازهای چارتری از مبدا فرودگاه های ایرانی به مقصد فرودگاه های تركیه سفر خواهند كرد.
اجازه برقراری پروازهای چارتری برای سفرهای نوروزی از روز 16 مارس(26 اسفند ماه 95) صادر شده و تا سوم آوریل(14 فروردین ماه 96) از مبدا تهران، تبریز،‌ شیراز، اصفهان، مشهد، اهواز و كرمانشاه به مقصد فرودگاه های تركیه ادامه خواهد شد.
نوری شمشكلر، رایزن فرهنگی سفارت تركیه در تهران نیز اوایل سال میلادی جاری از سفر یك میلیون و 700 هزار گردشگر ایرانی به تركیه در سال 2016 خبر داد و اعلام كرد: ایران جزو پنج كشور گردشگرفرست به تركیه محسوب می شود.
فاتح چیفت چی معاون وزارت گمرك و تجارت كشور تركیه نیز هفته پیش در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری آناتولی از اعمال برخی تدابیر برای جلوگیری از ازدحام در مرزهای تركیه با ایران در ایام پرسفر نوروز خبر داد.
وی اعلام كرد: برای تسهیل در تردد مرزی باجه های كنترل گذرنامه ها در مرز كاپی كوی از 2 باجه به چهار باجه افزایش یافته و علاوه بر این امر، نیروهای گمرك و پلیس مرزی نیز به تعداد مورد نیاز افزوده شده است.
صنعت گردشگری تركیه در یكسال گذشته به شدت متضرر شده و تعداد ورود گردشگران با 9 میلیون نفر كاهش، به حدود 25 میلیون نفر رسید.
درآمد گردشگری این كشور به عنوان یكی از مهمترین منابع درآمد ارزی، نزدیك به 30 درصد افت كرده و بر اساس آمار موسسه آمار دولتی تركیه در بخش صنعت گردشگری، در سال گذشته میلادی درآمد گردشگری تركیه با 29.7 درصد كاهش نسبت به سال 2015 میلادی، به 22 میلیارد و 107 میلیون دلار افت كرد.
ایران با تركیه دارای سه واحد گمرك مرز زمینی شامل بازرگان ـ گوربولاغ، رازی ـ كاپی كوی و سرو ـ اسندره و 560 كیلومتر مرز مشترك است و تردد زمینی اتباع و گردشگران دو كشور از طریق این واحدهای مرز زمینی انجام می شود.
آذربایجان غربی تنها استان هم مرز ایران با كشور تركیه است.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

سرخط اخبار جهان