۱۷ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۵۵
کد خبر: 82455671
T T
۰ نفر
سفر الهام علی اف به ایران از نگاه صاحب نظران جمهوری آذربایجان

باكو – ایرنا – كارشناسان و صاحب نظران آذربایجانی سفر رسمی اخیر الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان به جمهوری اسلامی ایران را از ابعاد مختلف برای روابط آتی دو كشور مهم دانستند .

برخی از كارشناسان و صاحب نظران جمهوری آذربایجان در مصاحبه با رسانه های مختلف این كشور ، اهمیت سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی سفر رسمی الهام علی اف به جمهوری اسلامی ایران را مورد تاكید قرار دادند .
'توفیق ذوالفقار اف' وزیر امور خارجه پیشین جمهوری آذربایجان ، سفر الهام علی اف به ایران را بموقع توصیف كرد و گفت : ایران نسبت به گذشته حضور فعالتری در منطقه قفقاز جنوبی دارد و گسترش روابط و همكاری به نفع هر دو كشور است.
وی مسایل مورد مذاكره در سفر رسمی الهام علی اف را به نفع جمهوری آذربایجان خواند و گفت ، موضع باكو مشخص است و ما علادقمند به توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران هستیم .
ذوالفقاراف تصریح كرد ، ایران كشوری نزدیك به جمهوری آذربایجان است و منافع ملی كشورمان نیز ایجاب می كند تا روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران را توسعه دهیم .
وزیر امور خارجه سابق جمهوری آذربایجان همكاری های سه جانبه این كشور ، ایران و روسیه را نیز مفید دانست و گفت ، این همكاری اهمیت خاص برای آینده منطقه دارد .
'بختیار صادق اف' نماینده مجلس ملی از حزب حاكم 'آذربایجان نوین ' و سردبیر روزنامه رسمی ' آذربایجان ' با اشاره به گسترش بیش از پیش همكاری های آذربایجان و ایران در حوزه ها مختلف گفت ، كشور ما همواره برای تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران تلاش كرده است .
وی افزود: باید همواره برای حفظ و توسعه روابط با ایران تلاش كنیم و از هر گونه كمپینی علیه این كشور جلوگیری كنیم . صادق اف با اشاره به این كه ایران از امكانات وسیعی برخوردار است ، گفت ، انتظار داریم تا این امكانات در حل مناقشه قره باغ نیز به كار گرفته شود .
این نماینده مجلس ملی آذربایجان با تاكید بر این كه در این خصوص بدبین نمی باشد ، تصریح كرد ، در طول ادامه مناقشه قره باغ شاهد وعده های زیادی شدیم ولی هیچ گامی عملی برداشته نشده است و در این مساله برای ما مهم بر داشتن گامهای مشخص می باشد .
' وقار بایرام اف' كارشناس اقتصادی جمهوری آذربایجان نیز گفت، توسعه روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران و بخصوص اجرای طرح تكمیل دالان حمل و نقل شمال – جنوب مطابق با منافع اقتصادی هر دو كشور است .
به گفته بایرام اف سفر رسمی الهام علی اف به ایران بار دیگر ضرورت توسعه بیشتر روابط اقتصادی دو كشور را در دستور كار قرار داد .
وی حجم گردش تجاری دو كشور را مطابق با ظرفیت های موجود ندانست و گفت در حال حاضر وظیفه عمده دو كشور در عرصه اقتصادی با استفاده از این ظرفیت ها و افزایش قابل توجه حجم گردش تجاری فیمابین است .
بایرام اف همكاری دو كشور در زمینه های خودروسازی ، داروسازی و تولید محصولات غذایی را مورد اشاره قرار داد و گفت ، ایران می تواند در حوزه های غیر نفتی اقتصاد جمهوری آذربایجان سرمایه گذاری كند و همچنین در طرح های انرژی آذربایجان بطور فعال مشاركت كند .
وی افزود: در حال حاضر برای تبدیل ایران كه در سالهای طولانی از تحریمهای غرب رنج برده است به یكی از شركای عمده جمهوری آذربایجان امكانات زیادی وجود دارد .
' آقشین علی اف' كارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان ، سفر الهام علی اف به ایران را از نظر سیاسی بسیار مهم دانست .
وی افزود: ایران و آذربایجان از مشتركات زیادی برخورد ار هستند و سفر های متقابل روسای جمهوری آذربایجان برای تقویت روابط فیمابین اهمیت زیادی دارد .
علی اف سفر های رسمی قبلی الهام علی اف به ایران را نیز موثر خواند و گفت ، نتیجه این سفر ها است كه در حال حاضر شاهد روابط بسیار خوب میان دو كشور هستیم .
وی ابراز امیدواری كرد كه هردو كشور در آینده نزدیك شاهد نتایج مهم ناشی از این سفر رسمی اخیر رییس جمهوری آذربایجان به ایران شوند .
خاورم ** 337*1579
انتشار دهنده : مرضیه فاتحی علیشاه

سرخط اخبار جهان