۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۷:۰۰
کد خبر: 82442133
T T
۰ نفر

برگزاری همایش خمس و تعالی فرهنگ جامعه در قم

۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۷:۰۰
کد خبر: 82442133
برگزاری همایش خمس و تعالی فرهنگ جامعه در قم

قم - ایرنا - همایش بین المللی «خمس و تعالی فرهنگ جامعه» روز پنجشنبه با حضور آیت الله مكارم شیرازی از مراجع تقلید، علما، فضلا، استادان و طلبه های حوزه های علمیه در سالن همایش های رسول اعظم(ص) مدرسه امام كاظم(ع) قم برگزار شد.

به گزارش ایرنا، نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در این همایش گفت: در حال حاضر بیش از چهار هزار و 700 اتاق فكر در سراسر جهان علیه دین اسلام و به خصوص نظام جمهوری اسلامی در حال توطئه چینی هستند و می كوشند آموزه های دینی از جمله مساله خمس را در میان مسلمانان كمرنگ كنند.
آیت الله غلامعلی نعیم آبادی با اشاره به این كه پرداخت خمس مانند سایر احكام اسلامی بر همگان واجب است، افزود: احیای فرهنگ خمس در جامعه اسلامی، حاصل یك كار جمعی است و نقش روحانیت در تبیین این فریضه الهی غیر قابل انكار است.
وی با اشاره به این كه دشمنان می خواهند چهره حقیقی دین را مخدوش كنند، بیان كرد: روحانیت وظیفه دارد به شبهه های وهابیت و سكولارها، پیرامون مساله خمس به صورت جامع پاسخ دهد.
مدیركل همایش بین المللی خمس و تعالی فرهنگ جامعه گفت: امروز فریاد امام صادق(ع) برای حمایت از دین و حفظ مكتب اهل بیت(ع) در جهان بلند است؛ معارف ائمه اطهار(ع) آنقدر شیرین است كه اگر چهره حقیقی مكتب تشیع برای بشریت روشن شود، جهانیان از آن استقبال می كنند در غیر این صورت فرصت به دست دشمنان می افتد.
نعیم آبادی بیان كرد: لازم بود مركزی منسجم پیرامون موضوع خمس تاسیس شود تا به ابهام های مردم در مورد این فریضه الهی پاسخ مناسب دهد چرا كه خمس مساله ای است كه در قرآن كریم مورد توجه قرار گرفته و در نگاه اهل بیت(ع) جایگاه ویژه ای دارد.
وی با اشاره به این كه امام خمینی(ره) بدون پول و اسلحه و تنها با بیان حق توانست طاغوت را نابود كند، ادامه داد: مبلغان دین كه در زمان دفاع مقدس توانستند با بیان مطلوب خود مردم را به سمت جبهه ها هدایت كنند، امروز هم می توانند مردم را به سمت انجام احكام الهی و پرداخت خمس سوق دهند.
نعیم آبادی با بیان این كه پرداخت خمس باعث می شود استقلال حوزه های علمیه حفظ شود، گفت: هر مجموعه ای كه به صورت مردمی اداره شود برای ادامه حیات خود به بودجه های دولتی متكی نیست و این عامل موفقیت حوزه های علمیه در طول تاریخ تشیع بوده است.
وی افزود: در دوران غیبت امام زمان(عج)، مراجع عظام تقلید با استفاده از وجوه شرعی مردم از جمله خمس، اقدام به فعالیت های اجتماعی و آبادانی شهرها می كنند، بنابراین همگان هرچند اندك باید سهم خمس خود را در زمان معین (فرا رسیدن سال خمسی) بپردازند.
حجت الاسلام و المسلمین عباس نصیری فرد مدیرعامل بنیاد بین المللی احیای فرهنگ خمس نیز در این همایش گفت: خمس نقش تاثیرگذاری در رشد و گسترش فرهنگ شیعی داشته و امروز هم ظرفیتی عظیمی است كه می توان از آن در راه آبادانی و توسعه نظام اسلامی استفاده كرد.
وی بیان كرد: حوزه های علمیه و دانشگاه ها باید پاسخ گوی شبهه های وهابیت و جریان های سكولار علیه فریضه الهی خمس باشند تا این سنت حسنه در میان مردم كمرنگ نشود.
وی ادامه داد: بنیاد بین المللی احیای فرهنگ خمس با تشویق مراجع عظام تقلید كار خود را از امروز با هدف گسترش این فریضه الهی در میان جهان اسلام آغاز می كند.
بنیاد بین المللی احیای فرهنگ خمس امروز با حضور آیت الله ناصر مكارم شیرازی از مراجع تقلید در این همایش رونمایی شد.
هدف این بنیاد انجام فعالیت های علمی و ترویجی برای گسترش فرهنگ خمس در میان مسلمانان است.
بنیاد بین المللی احیای فرهنگ خمس به دنبال گسترش سنت حسنه ارتباط مردم با دفاتر و نمایندگان مراجع عظام تقلید برای پرداخت خمس است و خود هیچ وجهی را از مردم دریافت نمی كند.
این بنیاد برای خود رسالتی جهانی درنظر گرفته است و می كوشد فرهنگ پرداخت خمس را در میان مسلمانان و شیعیان جهان بیش از پیش توسعه دهد.
استاد اقتصاد دانشگاه تهران نیز در این همایش گفت: دولت اسلامی در شرایط كه بسترهای مورد نیاز حاكمیت در جامعه فراهم نباشد نمی تواند در انجام وظایف خود به طور كامل موفق باشد.
حسن سبحانی بیان كرد: هر اندازه مردم در جامعه امكان كار، اشتغال و درآمدزایی داشته باشند می توانند از فضای عقب افتادگی و فقر به سمت تعالی و پیشرفت حركت كنند.
وی با اشاره به این كه آموزه های اسلامی از جمله پرداخت خمس، جامعه را به سمت عدالت اقتصادی هدایت می كند، ادامه داد: مبارزه با فقر و ترویج فرهنگ كار و كوشش از مهمترین برنامه های دین است تا جامعه در مسیر پیشرفت و آبادانی قرار گیرد.
این استاد دانشگاه گفت: میان فقر و توسعه یافتگی یك رابطه منطقی برقرار است؛ در دوران عقب ماندگی فقر زیاد است و پیشرفتی نیست و در نتیجه درآمد كافی برای پرداخت خمس وجود ندارد، اما هرچه به سمت توسعه یافتگی حركت كنیم میزان فقر كاهش و حجم درآمدهای پایدار برای پرداخت خمس افزایش می یابد.
وی افزود: هر اندازه فقر از جامعه كاهش یابد، اشتیاق مردم برای پرداخت خمس بیشتر می شود؛ بنابراین دولت های اسلامی در سیاست های خود نخست باید به فكر توسعه فعالیت های اقتصادی و ریشه كن كردن فقر باشند.
در این همایش یك پژوهشگر لبنانی به زبان عربی پیرامون اهمیت مساله خمس دقایقی كوتاه سخنرانی كرد و در نهایت از مقاله های برتر ارسال شده به دبیرخانه همایش تجلیل به عمل آمد.
اجرای گروه تواشیح و پخش كلیپ پیرامون موضوع خمس از دیگر برنامه های فرهنگی این همایش نیم روزه بود.
7405/ 1175 خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
۰ نفر