۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۰۱
کد خبر: 82439001
T T
۰ نفر

رهایی فلسطین؛ اولویت تغییرناپذیر جهان اسلام

۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۰۱
کد خبر: 82439001
رهایی فلسطین؛ اولویت تغییرناپذیر جهان اسلام

تهران- ایرنا- ششمین كنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین عرصه ای برای احیا و تقویت آرمان فلسطینِ رها از اشغال صهیونیست ها است و تاكید رهبری بر لزوم غافل نشدن از اهمیت حمایت سیاسی از فلسطینیان گویای تغییرناپذیری اولویت آزادسازی قدس برای همه مسلمانان جهان است.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، آغاز گر ششمین كنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین كه امروز و فردا (سوم و چهارم اسفند ماه جاری ) در تهران برگزار می شود بیانات رهبر معظم انقلاب در محل اجلاس سران بود .
مقام معظم رهبری با بیان اینكه «هرگز نباید از اهمیت حمایت سیاسی از مردم فلسطین غافل بود كه در جهان امروز از اولویت ویژه‌ای برخوردار است» بیان داشتند: «بحران های موجود در چندین كشور اسلامی منطقه موجب شده است تا حمایت از مساله‌ فلسطین و آرمان مقدس آزادی قدس كم‌رنگ شود. توجه به نتیجه‌ی این بحران ها به ما تفهیم می كند كه قدرت های سودبرنده از آن كدامند.
ایشان تاكید كردند: آنانی كه رژیم صهیونیستی را در این منطقه به وجود آوردند تا از طریق تحمیل یك درگیری طولانی‌مدت، مانع از ثبات و استقرار و پیشرفت منطقه شوند، اینك نیز در پسِ فتنه‌های موجود قرار دارند.
طی سال های گذشته مردم و مسوولان جمهوری اسلامی در اجلاس، گردهمایی و مراسم های گوناگون در صف نخست حمایت از مردم فلسطین قرار داشته اند. برگزاری این اجلاس با شعار «همه با هم، حمایت از فلسطین» صرف نظر از شرایط كنونی منطقه و فتنه گری های مورد اشاره رهبری از چند نظر دارای اهمیت است. نخست اینكه سال جاری میلادی یكصدمین سالگرد صدور «اعلامیه بالفور» و مصادف با هفتادمین سالگرد تقسیم فلسطین و همچنین همزمان با پنجاهمین سالگرد اشغال قدس است.
حدود پنج دهه از زمانی كه آتش زدن مسجدالاقصی انگیزه ای برای همراهی دولت های اسلامی در جهت مقابله با اشغالگری جنایتكارانه صهیونیست ها و نیز تاسیس سازمانی منسجم در جهان اسلام ایجاد كرد، می گذرد و همچنان فلسطین اصلی ترین زخم بر پیكر خاورمیانه و همه جهان اسلام است.
در وضعیت كنونی شماری از دولت های عربی كه خود را پیشگام مبارزه با اشغالگری صهیونیست ها دانسته و همچنان دفاع از فلسطینیان را در ویترین مواضع اعلانی خود نگاه داشته اند، در مسیری قرار گرفته اند كه روز به روز زاویه آن با آرمان های فلسطین آشكارتر می شود.
سال ها پس از آنكه حكومت های سكولار غیرعربی چون پادشاهی ایران و جمهوری تركیه راه همگرایی و هم پیوندی با رژیم صهیونیستی را در پیش گرفتند و اصلی ترین هدف مسلمانان جهان یعنی آزادسازی اولین قبله پیروان اسلام را در ازای منافع و به عبارتی مطامع خود نادیده گرفتند، اینك شماری از دولت های عربی كه سال ها فریاد مبارزه با صهیونیست ها را سر می دادند، خود دست دوستی به سوی آنان دراز كرده اند.
شماری از دولت های عربی همچون حكومت آل سعود شوربختانه كار را از ارتباطات پنهانی به دیدار و گفت وگوهای آشكار رسانده و پشت پا زدن و چشم پوشی بر آرمان آزادی فلسطین را به صورت عینی معناكرده اند.
در واقع روندی كه چند دهه پیش و پس از شكست ارتش های عربی در برابر صهیونیست ها آغاز شد و به شكل مذاكرات سازش با نقاط عطفی چون قرارداد اسلو (1993 میلادی) ادامه یافت، اینك به روابط رو به گسترش شماری از پایتخت های اسلامی با سران رژیم جعلی صهیونیستی منتهی شده تا مساله فلسطین به حاشیه رانده شود.
در سوی دیگر، رهبران رژیم اشغالگر قدس عزم خود را برای تشدید هر تنش یا بحرانی در منطقه جزم كرده اند به گونه ای كه در بسیاری از صحنه های بحرانی جهان اسلامی می توان رد پایی از صهیونیست ها را دید. سران تل آویو بارها مواضع خود را در مورد بحران سوریه آشكار ساخته و حتی در نواحی ملتهب جهان اسلام چون عراق و سوریه با حمایت از گروه های تروریستی چون«جبهه النصره» و «داعش» بر آتش بحران دمیده اند.
از دید بسیاری از صاحبنظران، صهیونیست ها افزون بر تضعیف دولت های اسلامی، هدف كلان تری را از تشدید بحران در جهان اسلامی و همداستانی با شماری از حكومت های منطقه دنبال می كنند كه این هدف همانا عادی سازی مساله اشغالگری و كنار زدن مساله فلسطین از اولویت جهان اسلام است.
تقلای صهیونیست ها اما فرجامی نخواهد یافت زیرا اینك مساله فلسطین دیگر مساله ای محدود به خاورمیانه و جهان اسلام نیست و همزمان با تلاش های انقلابی جمهوری اسلامی ایران برای احقاق حقوق فلسطینیان و احیا و تقویت آرمان قدس رها از اشغال، افكار عمومی جهان نیز با حساسیت به سرزمین اشغالی و تحولات آن می نگرد.
افزایش محكومیت اقدامات صهیونیست ها همچون شهرك سازی های در مناطق اشغالی از سوی دولت های اروپایی و حمایت تلویحی آمریكا از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل كه اوایل دی ماه در این باره به تصویب رسید، نشان از ناگزیری رهبران غربی از توجه به حساسیت مردم كشورهای اروپایی و آمریكا به موضوع فلسطین دارد و این به معنای جهانی شدن این موضوع است.
در شرایط كنونی ایران همچنان در قامت سردمدار مبارزه با صهیونیسم جهانی، اهدافی فراتر از توقف شهرك سازی در مناطق اشغالی، شكستن محاصره و رفع اوضاع نابسامان مردم نوار غزه و كرانه باختری، تعیین تكلیف آوارگان فلسطینی و ... را دنبال می كند و مبنای تلاش خود را بر تجدید اهمیت و اولویت مساله فلسطین در منطقه و جهان اسلام و در نهایت پایان كامل اشغال قبله نخست مسلمانان قرار داده است.
پژوهشم**9279**1601**خبرنگار: سیدمحمد موسی كاظمی** انتشاردهنده: شهناز حسنی
۰ نفر

سرخط اخبار جهان