۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۸:۱۳
کد خبر: 82430880
T T
۰ نفر
روحانی: از پیامی كه 6 كشور حوزه خلیج فارس از طریق كویت دادند استقبال كردیم

تهران - ایرنا - دكتر حسن روحانی رییس جمهوری پیش از ترك تهران گفت به تازگی از طریق دولت كویت پیامی از طرف شش كشور حوزه خلیج فارس مبنی بر حل و فصل سوءتفاهم ها و ارتقای روابط دریافت و از آن استقبال كرده ایم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی دقایقی پیش از ترك تهران به مسقط در جمع خبرنگاران اظهارداشت: اخیرا از طرف 6 كشور حوزه خلیج فارس توسط دولت كویت پیامی را به دولت جمهوری اسلامی ایران ارسال كرده بود مبنی بر این كه 6 كشور به دنبال روابط بهتر با ایران و حل و فصل سوتفاهم ها و ارتقاء روابط از طریق گفت وگو هستند.
رییس جمهوری گفت: ما از اصل پیام استقبال كردیم و در این سفر با دو عضو شورای همكاری خلیج فارس در این زمینه دیدار و بحث و تبادل نظر خواهیم داشت.
روحانی تصریح كرد: اساس سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره حسن همجواری با همسایگان و امنیت خلیج فارس است . ایران هیچ گاه نه به فكر تجاوز بوده و نه مداخله در امور داخلی كشور و نه تحمیل عقاید دینی، مذهبی و یا سیاسی خود. اساس سیاست ما همكاری مشترك با دوستان و كشورهای اسلامی است.
وی با بیان این كه خلیج فارس اهمیت ویژه ای دارد گفت: ما همواره اعلام كردیم امنیت خلیج فارس توسط كشورهای منطقه و بدون حضور خارجی ها كه مضر منطقه است صورت گیرد چرا كه كشورهای منطقه از بلوغ كافی برخوردارند و به خوبی می توانند امنیت منطقه را تامین كنند.
روحانی افزود: امروز باید به فكر وحدت بیشتر باشیم و فاصله ای كه قدرت های بزرگ بین سنی و شیعه ایجاد كردند و جعلی و مصنوعی است از بین ببریم چرا كه صدها سال شیعه و سنی به صورت همزیستی مسالمت آمیز كنار یكدیگر زندگی كردند.
وی تصریح كرد: ایران هراسی ، شیعه هراسی و همسایه هراسی مجعول بیگانگان است و كشورهای منطقه قرنها در كنار هم زندگی كرده و اگر سوءتفاهمی باشد با مذكره حل و فصل خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان ارتقاء روابط در كل منطقه و ایجاد ثبات ، وحدت و امنیت در كل كشورهای منطقه است.
رییس جمهوری گفت: ظرفیت های خوبی برای توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با كشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد كه در این سفر توسعه روابط دو جانبه یكی از اولین اهداف است.
وی خاطرنشان كرد كه این سفر به دعوت سلطان عمان وامیر كویت انجام می شود و گفت: همواره با این دوكشور روابط دوستانه و صمیمانه ای داشتیم و در این سفر در رابطه با روابط دوجانبه هم با عمان و هم كویت بحث خواهیم كرد.
روحانی گفت: در شرایط كنونی،منطقه ناآرام است. دراین سفر درباره منطقه و شرایطی كه در عراق ،سوریه و مخصوصا یمن وجود دارد بحث خوهد شد. نقش این كشورها در پایان دادن به خونریزی ها در یمن قابل توجه است.
سیام**1053**1553**خبرنگار: حمیدرضا شریفی كیا**انتشار: كتایون لامع زاده
۰ نفر