۸ بهمن ۱۳۹۵، ۸:۱۹
کد خبر: 82403402
T T
۰ نفر
جدیت در خدمات رسانی به سیل زدگان سیستان و بلوچستان/ 5545 نفر اسكان یافتند

زاهدان- ایرنا- استاندار سیستان و بلوچستان گفت: نیروهای امدادی دستگاه های مختلف خدمات رسانی به سیل زدگان و آسیب دیدگان جنوب و مركز استان را با جدیت ادامه می دهند و تاكنون 5545 نفر اسكان یافته اند.

علی اوسط هاشمی بامداد جمعه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: همانگونه كه مطلع هستید، بیش از 18 سال خشكسالی سایه سنگین و شكننده ای بر استان افكنده بود؛ به نحوی كه بر اقتصاد خانواده ها كه بر پایه كشاورزی و دامپروری استوار است، آسیب جدی وارد كرده است.
وی افزود: بیشتر منابع آبی استان شامل قنات ها، چشمه ها و سفره های زیر زمینی را از دست داده بودیم به طوری كه بیش از 600 میلیون متر مكعب آبِ اضافه از سفره های زیر زمینی برداشت می كردیم و امكان جایگزینی نیز وجود نداشت. همین مسأله به طور قطع عواقب بدی همچون نشست زمین و تغییر در كیفیت آب و دیگر خطرات را در پی داشت.
استاندار سیستان و بلوچستان بیان كرد: نباید فراموش كنیم كه نخلستان ها در حال نابودی بودند و از آنجایی كه پایه اقتصاد خانوارهای جنوب استان بر تولید خرما استوار است، این نعمت بزرگ در حال از بین رفتن بود.
وی با بیان اینكه متوسط بارندگی سالانه این استان 105 میلی متر بود، اضافه كرد: باید شكرگزار خداوند باشیم كه انتظار مردم توأم با نماز و دعا به بار نشست و نعمت الهی به وسعت زیادی جاری شد به گونه ای كه در بعضی از مناطق بیش از 163 میلی متر باران بارید.
هاشمی ادامه داد: این میزان بارندگی ظرف چهار روز در زمین های خشك بارید و وقتی زمین هم خشك باشد، نفوذ پذیری آن به حداقل می رسد.
وی خاطر نشان كرد : یك تهدید جدی در استان سیستان و بلوچستان وجود داشت كه آن هم خالی شدن ظرفیت بیشتر سدهای استان بود؛ به طوری كه ظرفیت و ذخیره موجود 17 سد استان 110 میلیون مترمكعب بود كه در این بارندگی، فرصت بسیار خوبی برای آبگیری ایجاد كرد.
هاشمی افزود: به لطف خدا سدهایی هستند كه آبهای جاری در آنها ذخیره شده و امروز سدهای پیشین، زیردان، كهیر و سایر سدهای منطقه از ظرفیت خوبی بهره مند شده اند.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این بارندگی و سیلاب از سوی دیگر نگرانی مدیران استان را از كمبود آب برطرف كرد؛ زیرا در حال برنامه ریزی برای جیره بندی آب، آن هم تنها برای آشامیدن بودند كه این نعمت خداوندی بر استان نازل شد.
هاشمی بیان كرد: البته در كنار این همه نعمت و بركت، خسارت هایی نیز وارد شد به گونه ای كه افزون بر یكهزار و 675 واحد مسكونی خسارت دیدند كه برآورد برخی خسارت ها تا حدودی انجام شده و برای پرداخت وام های قابل توجه و كمك های بلاعوض به صاحبان این نوع اماكن كه معمولاً از روستاییان و افراد كم درآمد هستند، آمادگی لازم وجود دارد.
وی افزود: با تلاش نیروهای امدادی و دستگاههای عضو ستاد بحران، یكهزار و 186 خانوار با جمعیتی حدود پنج هزار و 545 نفر اسكان داده شدند و 16 مسیر بسته شده، بازگشایی و برق 30 منطقه كه قطع شده بود، دوباره وصل شد.
نماینده عالی دولت در استان با بیان اینكه بیشترین خسارات به بخش كشاورزی، قنات ها، راه ها و واحدهای مسكونی وارد شده است، گفت: با توجه به اینكه در استان سیستان و بلوچستان فصل برداشت محصول كشاورزی است، جاری شدن سیل در مزارع و باغات خساراتی بر محصولات كشاورزی وارد كرده اما آنچه كه در بازدید از مناطق جنوبی استان و گفت وگو با مردم مشاهده كردم، این است كه كشاورزان و روستاییان با وجودی كه خسارت دیده بودند اما به جای گلایه، شكرگزار این نعمت الهی و خوشحال و امیدوار بودند.
هاشمی در پاسخ به این سؤال كه عملكرد نیروهای امدادی را در بازدید از مناطق سیل زده چگونه ارزیابی می كنید، گفت: نخستین اقدام نیروهای امدادی و خدمات رسان، كمك به خسارت دیدگان است كه خوشبختانه نیروهای امدادی بخوبی و با جدیت در حال توزیع امكانات اولیه شامل چادر، پتو، وسایل گرما زا، موادغذایی و غیره برای خانوارهای آسیب دیده بودند.
وی افزود: به تمامی فرمانداران تأكید شد، مساجد و سالن های موجود را برای اسكان موقت و اضطراری مردم آماده كنند تا چنانچه مردم نیاز داشتند در این مكانها اسكان یابند.
هاشمی بیان كرد: ارزیابان و كارشناسان از روز پنجشنبه برای ارزیابی و برآورد خسارات عازم شهرها و روستاهای آسیب دیده شدند و ارزیابان كشاورزی نیز از امروز كارشان را آغاز می كنند.
استاندار سیستان و بلوچستان با انتقاد از برخی افراد كه در فضای مجازی اقدام به انتشار اخبار غیرواقعی می كنند، تصریح كرد: برخی افراد در شبكه های مجازی اقدام به انتشار پاره ای تصاویر و فیلم كردند كه از واقعیت به دور است؛ به عنوان مثال فیلمی از غرق شدن یك دستگاه خودرو تویوتا با پلاك خارجی كه متعلق به این استان و كشور ایران نیست را به سیل استان نسبت داده و منتشر كرده اند كه كاملاً كذب است.
هاشمی بیان كرد: به یاری خدا سیل جنوب استان به جز یك مورد فوتی كه آن هم مادری به علت كهولت سن و نامناسب بودن ساختمان محل سكونتشان كه خشت و گلی با قدمتی حدود 40 تا 50 ساله بود، هیچ مورد تلفات انسانی نداشته است.
وی ادامه داد: با حضور بموقع یگان دریایی از غرق شدن 9 نفر از هموطنان در منطقه كنارك جلوگیری شد و علاوه بر این، نیروهای اورژانس، فوریت های پزشكی و یگان هوایی بخوبی خدمات رسانی كردند، البته یگان هوایی به سبب نامساعد شدن هوا، امكان پرواز نیافت اما نیروهای اورژانس و آمبولانس ها، هلال احمر و راهدارها در بیشتر مسیرها در حال فعالیت و خدمات رسانی به بیماران به ویژه زنان و مادران باردار بودند.
نماینده عالی دولت در استان افزود: در هنگام عزیمت به روستای سرگان كنارك به سمت كهیر آمبولانسی در حال انتقال بیمار دیالیزی بود و در راه دیگری آمبولانس و نیروهای اورژانس مادر بارداری را نجات داده بودند كه خوشبختانه این مادر در داخل آمبولانس و هنگام ریزش باران وضع حمل كرد و نام نوزادشان را «باران» گذاشتند.
وی خاطر نشان كرد: حدود 12 مادر باردار گرفتار در راههای سیل زده با تلاش نیروهای اورژانس، راهداری، هلال احمر و مردم نجات و به مراكز درمانی انتقال یافتند.
استاندار سیستان و بلوچستان از تمامی نیروهای امدادی و خدمات رسان از جمله نیروهای بسیجی، راهداران، هلال احمر، دهیاران، بخشداران، فرمانداران و تمامی تلاشگران این عرصه كه در طول چند روز گذشته به یاری مردم سیل زده شتافتند، تجلیل كرد.
وی تصریح كرد: میزان بارندگی چهار روزه استان سیستان و بلوچستان به اندازه یك سال بود اما با وجود این حجم خسارت، باز هم جای شكرگزاری دارد زیرا اگر آمادگی لازم وجود نداشت و دستگاه های مختلف در آماده باش نبودند به یقین خسارت های بمراتب بیشتری به استان وارد می شد.
مدیر كل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: میانگین بارندگی سالیانه استان ۱۰۵میلیمتر است؛ در حالی كه در چهار روز گذشته در شهرستان دلگان ۱۱۵میلی متر، نیكشهر ۱۱۸، كنارك ۱۴۳، دستگرد ۱۶۴، بمپور ۸۰، ایرانشهر ۶۷، چابهار ۶۹، قصرقند ۶۶ و فنوج ۶۵ میلیمتر باران باریده است.
غلامرضا اربابی افزود: در جریان بارندگی و سیلاب ۹۶ تیم اداره برق، ۵۸ تیم از هلال احمر، 20 تیم راهداری و تمام ظرفیت پیمانكاران منطقه برای مدیریت حوادث بكار گرفته شدند.
وی بیان كرد: بر اثر این بارندگی ها، تاكنون 85 میلیون مترمكعب آب در پشت برخی سدهای استان جمع آوری شده است.
مدیر كل مدیریت بحران استانداری همچنین خاطرنشان ساخت: به واحدهای مسكونی تخریب شده بالای 30 درصد وام 20 میلیون تومانی با كارمزد چهار درصد پرداخت می شود.
شبد**6081**9122*خبرنگار: حیدر سرایانی**انتشار دهنده: مهدی نعمتی

سرخط اخبار سیاست