۲۸ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۳۰
کد خبر: 82390168
T T
۰ نفر
نماینده سابق دوما: دیپلماسی برتر منطقه ای ایران دستاورد برجام است

مسكو - ایرنا - شامیل سلطانف نماینده سابق دوما و رئیس مركز مطالعات خاورمیانه روسیه اعلام كرد: دیپلماسی ایران كه در یك سال اخیر پویاتر شده و جایگاه برتر یافته و همچنین افزایش روابط بین المللی فقط دو نمونه از دستاوردهای برجامی است.

سلطانف رییس گروه «دیدگاههای راهبردی روسیه و جهان اسلام»، روز (سه شنبه) در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در یك سال اخیر ایران در عرصه بین المللی به ویژه خاورمیانه و جهان اسلام دیپلماسی خود را فعال تر كرده و در حل مسائل منطقه ای مشاركت بیشتری دارد و دستاوردهای زیادی از جمله در سوریه داشته است.
كارشناس روس ادامه داد: پیش از عقد برجام به رغم تلاش های تهران، به دلیل تحریم های گسترده یكجانبه غرب و سازمان ملل، دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران امكان مشاركت در حل و فصل مسائل منطقه را نداشت و با وجود تلاش های گسترده نمی توانست در سطح مطلوبی تاثیرگذار باشد.
سلطانف گفت: تحریم ها و محدودیت های سیاسی اقتصادی ضدایرانی كه به پیشگامی آمریكا وضع شده بود تا حدود زیادی ایران را از رویدادهای منطقه كنار گذاشته بود، در حالیكه به عنوان یك كشور مهم و دارای سیاست های اصولی جایگاهی ویژه در تامین ثبات و آرامش خاورمیانه دارد.
كارشناس مسلمان روس اظهار كرد: ایجاد چنین وضعیتی در قبال ایران به زیان كشورهای منطقه نیز بود و در همین دوره تحریم های ضدایرانی بود كه سوریه مهم ترین ضربه را از تروریست های مورد حمایت غرب در خاورمیانه خورد.
رئیس گروه دیدگاههای راهبردی روسیه و جهان اسلام گفت: اما امروز در یكسالگی برجام ایران به قدرت تاثیرگذار منطقه ای تبدیل شده كه می تواند در حل مسائل منطقه ای مشاركت داشته باشد و نمونه بارز آن هم همكاری كنونی تهران، مسكو و آنكارا برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه است.
وی ادامه داد: تلاش های ایران، روسیه و تركیه در زمان حاضر منجر به برقراری آتش بس در سوریه پس از چند سال جنگ و درگیری و همزمان تنگ تر شدن حلقه محاصره تروریست های مورد حمایت غرب از جمله داعش، جبهه النصره و احرار الشام شده است.
رئیس مركز مطالعات خاورمیانه روسیه تاكید كرد: اگر توافق برجام نبود، ایران نمی توانست در حل سیاسی بحران سوریه مشاركت فعال داشته باشد و همچنین در مسائل دیگر منطقه از جمله افغانستان نیز بیرون از دایره همكاری می ماند.
وی نتیجه گیری كرد: برجام یك سند بسیار مهم بین المللی است كه عقد آن نه فقط به نفع ایران و كشورهای منطقه بلكه برای تامین و تقویت ثبات و امنیت خاورمیانه و فراتر از آن سودمند است.
نماینده سابق دوما در پایان با غیرقابل قبول خواندن اظهارات رئیس جمهوری منتخب آمریكا كه برجام را توافقی اشتباه خوانده است، گفت: دونالد ترامپ نمی تواند برجام را لغو كند یا از ادامه اجرای تعهدهای پذیرفته شده واشنگتن منصرف شود، زیرا سرپیچی از یك سند بین المللی است كه با رای مثبت آمریكا و دیگر اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت در قالب قطعنامه به یك مصوبه جهانی تبدیل شده است.
اروپام*391 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

سرخط اخبار جهان