۲۶ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۲۳
کد خبر: 82387779
T T
۰ نفر
ونزوئلا تصمیم اوباما درباره تمدید «وضعیت اضطراری ملی» را محكوم كرد

تهران- ایرنا- دولت ونزوئلا تصمیم دولت «باراك اوباما» در تمدید «وضعیت اضطراری ملی» برای یك سال دیگر درباره این كشور بحران زده آمریكای جنوبی را محكوم كرد.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا به نقل از شبكه خبری «آی بی سی نیوز»، «دلسی رودریگز» وزیر امور خارجه ونزوئلا گفت دستور اجرایی روز جمعه كاخ سفید میراث «نفرت» اوباما در قبال ونزوئلا را تحكیم می كند و «نقض شدید قانون بین المللی» محسوب می شود.
رودریگز در پیامی توئیتری نوشت: این تصمیم فقط با توجه به استكبار و بی خردی امپریالیستی كه ویژگی اوباما است، مفهوم می یابد.
اوباما در مارس 2015 وضعیت «اضطرار ملی» را در رابطه با ونزوئلا اعلام كرد كه مقدمه ای برای تحمیل تحریم ها علیه هفت نفر از مقاماتی بود كه در سركوب و زندانی كردن تظاهركنندگان ضد دولتی در جریان ناارامی های این كشور نقش داشتند.
اوباما در جریان تمدید این دستور برای یك سال دیگر گفت، وضعیت حقوق بشر از جمله آزادی رسانه ها و بازداشت دلبخواهی مخالفان تغییر نكرده و وضعیت فساد در این كشور وخیم تر شده است.
رهبران مخالف ونزوئلایی گفته اند تا زمانی كه دولت این كشور بیش از 100 نفر از زندانیان سیاسی را آزاد نكند، در مذاكرات برای حل اختلافات شركت نمی كنند و حتی برخی از افراد تندروتر تاكنون خواستار برگزاری تظاهرات سراسری شده اند.
«نیكلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا و مقام های ارشد این كشور روز شنبه در یك رزمایش سراسری شركت كردند كه گفته می شود مقابله با توطئه آمریكا برای سرنگونی دولت مادورو را هدف قرار می دهد.
به گفته مقام های دولتی، بیش از 76 هزار سرباز و 500 هزار نفر از افراد غیرنظامی در این مانور سراسری كه از روز جمعه آغاز شده است، شركت كرده اند.
«دیوسدادو كابایو/ Diosdado Cabello » رهبر قدرتمند حزب سوسیالیست ونزوئلا در جمع نظامیان در یك پایگاه نظامی در كاراكاس پایتخت ونزوئلا گفت: ما به آمریكا هشدار می دهیم كه یك تهدید هستیم زیرا به دنبال صلح هستیم. ما سوسیالیست، انقلابی و هوادار چاوز هستیم.
وی همچنین خطاب به اوباما گفت: شما با جایزه صلح نوبل خود جنگ را به هر گوشه از جهان كشاندید.
به گزارش ایرنا، اوباما در آخرین روزهای حضور خود در كاخ سفید طی نامه ای به كنگره این كشور اعلام كرد كه « وضع اضطراری ملی» را در خصوص ایران، كوبا، لیبی، زیمباوه، ونزوئلا و اوكراین تمدید می كند.
اروپام**9158
مترجم: بهجت عباسی**انتشار دهنده: فریبا مدنی

سرخط اخبار جهان