۱۷ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۳۰
کد خبر: 82376192
T T
۰ نفر
كارشناس روس: تركیه اشتباه بودن سیاست های ضدسوری را پذیرفته است

مسكو - ایرنا - یك كارشناس روس اعلام كرد: دولت تركیه اكنون به اشتباه بودن سیاست های خود در قبال سوریه پی برده است.

به گزارش ایرنا، از شش سال پیش تاكنون راهبرد گروه كشورهای غربی-عربی به پیشگامی آمریكا علیه سوریه با استفاده ابزاری از تروریست ها و همچنین همگامی تركیه برای سرنگونی حكومت بشار اسد، دهها هزار قربانی به ویژه بین زنان و كودكان، میلیون ها آواره و ویرانی تقریبا كامل سوریه را برجای گذاشته كه دامنه آن عراق را نیز فرا گرفته است.
تارنمای روسی رگنوم روز جمعه به نقل از پاول شلیكوف كارشناس ارشد مركز مطالعات تاریخ خاورمیانه انستیتو كشورهای آسیا و آفریقا در دانشگاه دولتی مسكو نوشت: دولت تركیه اكنون در پی راهبرد مناسبی در قبال حوادث سوریه و اتخاذ مواضع درست برای همكاری در این زمینه است.
كارشناس روس در میزگرد مسائل خاورمیانه در مسكو گفت: آنكارا می خواهد، راهبرد و نقشی متفاوت با قبل در سوریه و گفت وگوهای مربوط به این كشور میان روسیه و آمریكا حتی در شكل محدود پیش بگیرد.
وی اظهار كرد: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه نیز در شرایط كنونی بازبینی سیاست های آنكارا در قبال سوریه را ضروری می بیند.
شلیكوف با استناد به سخنان اردوغان گفت: آنكارا در مكان نخست تحمل پیامدهای بحران سوریه قرار دارد. بیش از دو میلیون پناهجوی سوری و عراقی در تركیه حضور دارند و ریسك های داخلی آن برای این كشور بسیار بیشتر از هر كشور دیگر طرف معادله سوریه است.
كارشناس روس همچنین یادآوری كرد كه مواضع جدید تركیه در حالی پیگیری می شود كه این كشور پس از آغاز عملیات هوافضای روسیه علیه تروریست ها در سوریه با آن مخالفت می كرد.
نعمان كورتولموش معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت تركیه دیروز به صراحت گفت: سیاست آنكارا در قبال سوریه از همان اول اشتباه بود و اكنون می خواهیم این خطاها را جبران كنیم.
به گزارش ایرنا از آنكارا، وی افزود: اكنون داریم این سیاست اشتباه را ترمیم و بازسازی می كنیم و برای این منظور با روس ها برای حل بحران حلب به تفاهم رسیدیم و می خواهیم صلح در این شهر را به سراسر سوریه تسری دهیم.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

سرخط اخبار جهان