۳ دی ۱۳۹۵، ۷:۰۱
کد خبر: 82357347
T T
۰ نفر
سعد حریری و جابری انصاری تحولات منطقه و روابط تهران و بیروت را بررسی كردند

بیروت – ایرنا - « سعد حریری» نخست وزیر لبنان و « حسین جابری انصاری» معاون عربی و آفریقائی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه پنجشنبه تحولات منطقه و روابط و همكاری های تهران و بیروت به ویژه در زمینه اقتصادی و راه های گسترش آن را بررسی كردند.

به گزارش ایرنا، جابری‌ انصاری در این دیدار كه در كاخ نخست وزیری لبنان و با حضور« محمد فتحعلی» سفیر ایران در لبنان و « نادر حریری» مشاور حریری برگزار شد، تاكید كرد: راه حل بحران‌های منطقه نظامی نیست و جنگ نه تنها به حل مشكلات منجر نمی شود بلكه نتیجه آن فرسایش توانمندی‌های كشورهای منطقه است و برنده‌ای بجز رژیم صهیونیستی ندارد.
سعد حریری هم گفت كه راه حل سیاسی مشكلات كشورها در این است كه همه شهروندان و طرف ها در اداره امور آن مشاركت داشته باشند و دیدگاه های همه آنها به رسمیت شناخته شود و بدانیم شهروند درجه یك و دو نداریم.
نخست وزیر لبنان افزود: اگر نبود همدلی و تفاهم همه طرف ها و جریان های سیاسی لبنانی امروز شاهد توافقی آنان و انتخاب ژنرال« میشل عون» به عنوان رئیس جمهوری و تشكیل دولت و معرفی وزیران كابینه نبودیم.
وی با بیان اینكه شناسائی حقوق هر یك از طرف های لبنانی توسط طرف های دیگر این موفقیت را در لبنان رقم زد، اضافه كرد: لبنان مراحل سختی را پشت سر گذاشته است و امیدواریم مشكلات منطقه حل شود.
سعد حریری گفت: یكی از مشكلات فراروی لبنان وجود بیش از یك و نیم میلیون پناهجو و آواره سوری است و ما تنها باید برای تحصیل حدود 200 هزار دانش آموز سوری چاره اندیشی كنیم و اینها بار مالی زیادی را به لبنان تحمیل می كند.
نخست وزیر لبنان از جابری انصاری خواست تا سلامش را به مقامات جمهوری اسلامی ایران برساند و گفت كه امیدوارم سال جدید میلادی برای همه كشورها از جمله ایران و لبنان سال بهتری باشد.
جابری انصاری هم بعداز این دیدار در گفت وگو با خبرنگاران تاكید كرد: دیدار بسیار خوب و مفیدی بود و امیدوار هستم آغاز دوره نخست وزیری آقای حریری و شروع كار دولت جدید لبنان هم در سطح منطقه ای تاثیرهای مثبتی داشته باشد وهم شاهد مرحله جدیدی از همكاری ها بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری لبنان در زمینه های مختلف باشیم.

به گزارش ایرنا، معاون وزیر امور خارجه ایران عصر پنجشنبه از طریق گذرگاه مرزی الجدیده – مصنع سوریه و لبنان وارد خاك لبنان شد و بعداز ورود به بیروت پایتخت این كشور با نخست وزیر لبنان دیدار و گفت وگو كرد.
وی در دمشق با « بشار اسد» رئیس جمهوری، « محمد عماد خمیس» نخست وزیر، « ولید معلم» وزیر امور خارجه و « فیصل مقداد» معاون وزیر امور خارجه سوریه به طور جداگانه دیدار و گفت وگو كرد.
سفر معاون وزیر امور خارجه ایران به سوریه و لبنان بعداز اجلاس سه جانبه وزیران خارجه ایران ، روسیه و تركیه در مسكو در خصوص پرونده سوریه حائز اهمیت بوده و در كانون توجه محافل سیاسی و رسانه ای قرار گرفته است.
جابری انصاری اوایل خرداد ماه گذشته و بلافاصله بعداز آنكه معاون وزیر امور خارجه در امور خاورمیانه و آفریقا شد به لبنان سفر و با مقامات ارشد این كشور به ویژه « سید حسن نصرالله» دبیركل حزب الله دیدار و گفت وگو كرد.
وی قرار است امروز جمعه با برخی دیگر از مقامات ارشد لبنان دیدار و گفت وگو كند.
خاورم *1324** انتشار دهنده: فردین پازوكی

سرخط اخبار جهان