۱۵ آذر ۱۳۹۵، ۲۳:۳۷
کد خبر: 82334156
T T
۰ نفر

نقوي حسيني: قانون 'ايسا' نقض صريح برجام است

۱۵ آذر ۱۳۹۵، ۲۳:۳۷
کد خبر: 82334156
نقوي حسيني: قانون 'ايسا' نقض صريح برجام است

ياسوج - ايرنا- سيدحسين نقوي حسيني سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: قانون موسوم به «ايسا»(ISA) و اعمال تحريم هاي جديد عليه كشورمان درمجالس سنا و نمايندگان آمريكا نقض كامل و صريح درهشت بند از برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) است.

' قانون تحريم ايران Iran Sanction Act يا ISA نام طرح پيشنهادي سناتور آلفونسو داماتو در مجلس سناي آمريكا است كه درسال 1996 با هدف تحريم بخش انرژي و صنعت نفت ايران به تصويب و به امضاي رييس جمهور وقت بيل كلينتون رسيده است و به قانون داماتو مشهور است.'
قانونگذاران آمريكايي11آذرماه جاري با اكثريت مطلق (۹۹رأي موافق) تمديد قانون تحريم‌ها عليه ايران را براي يك دوره 10 ساله تصويب كردند.
پيش از مجلس سنا،‌ مجلس نمايندگان نيز اين طرح را با ۴۱۹ راي موافق در برابر يك راي مخالف (برني سندرز) به امضا رساند.
به گزارش ايرنا، سيدحسين نقوي حسيني دوشنبه شب درهمايشي با عنوان جوان انقلابي و مبارزه با فساد و اشرافي گري به مناسبت روزدانشجو در ياسوج اظهار داشت: البته آمريكايي ها تا كنون و از زمان توافق هسته اي افزون بر 15 بار نقض برجام كرده اند.
وي تصريح كرد: قانون موسوم به ايسا و تحريم هاي 10ساله عليه كشورمان كه بر اساس بند سه برجام و هفت بند ديگر آن نبايد تحريم هاي جديدي عليه ايران ازهيچ يك از كشورهاي گروه 5+1 صورت مي گرفت،جديد ترين مورد از نقض صريح برجام توسط ايالت متحده امريكا است.
نقوي حسيني بيان كرد: اين درحالي است كه به اذعان آژانس بين المللي انرژي اتمي، ايران به تمامي تعهدات خود در موضوع برجام و حتي فراتر از آن عمل كرده است.
سخنگوي كميسيون ويژه برجام اظهار داشت: ايران حتي به 11 بند و تعهد خارج از متن برجام و قبل از آغاز اجراي آن عمل كرده است.
نقوي حسيني گفت: ايران اسلامي امروز در اوج عزت، اقتدار و شكوفايي قرار دارد و بايد به اين كشور و سربلندي آن همواره افتخار كرد.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس دهم تصريح كرد: بايد به اين كشور و ملت مقاوم افتخار كرد كه وقتي كارشناسان آژانس انرژي اتمي براي بازديد از فردو به ايران مي آيند از طراحي، پيچيدگي و صنعت پيشرفته در اين دستاورد بزرگ هسته اي كشورمان دچار حيرت مي شوند.
وي افزود: آمريكا و حتي بازرسان آژانس از تعداد سانتريفيوژهاي موجود در تاسيسات هسته اي «فردو» ناراحت نيستند بلكه از طراحي و استراتژيكي بودن آن و اينكه هيچ سلاحي بر اين نوع طراحي پيچيده كارگر نيست نگرانند.
وي دربخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه آمريكايي ها و غربي ها بايد در قبال كشتارهاي بي رحمانه در يمن و بسياري از كشورهاي مظلوم منطقه و جهان پاسخگو باشند، افزود: امروزه افزون بر 2 هزار سند وجود دارد كه امكانات مالي آمريكا عامل بسياري از اين جنايات در منطقه است.
نماينده مردم ورامين درمجلس شوراي اسلامي گفت: صهيونسيت ها با جمعيتي حدود 2 ميليون نفر افزون بر 300 كلاهك هسته اي توليد كرده اند كه مي تواند 6 بار دنيا را با خاك يكسان كند اما در مقابل نيز كشورهاي هاي مدعي حقوق بشر سكوت كرده اند.
وي با گراميداشت 16 آذر روز دانشجو نيز گفت: اين روز بيانگر آرمان خواهي و استقلال طبي دانشجوياني است كه با نثار جان خود دل در گرو عزت، پيشرفت و تعالي اين مرزوبوم داشتند.
نقوي حسيني رسالت دانشجو و دانشگاهيان را در شرايط كنوني بسيار سنگين و حساس دانست و گفت كه دانشجوي امروز ايران اسلامي بايد موقعيت شناس باشد و بتواند خطوط و مرز ميان حق و باطل را خوب تشخيص دهد.
خبرنگار: حميد جهان** تنظيم كننده: حسينعلي راشكي**انتشار دهنده: فرشاد محسن زاده
3016/8005 **1064
۰ نفر