۱۵ آذر ۱۳۹۵، ۱۸:۰۸
کد خبر: 82333846
T T
۰ نفر
صالحی: در صورت نقض برجام واكنش ایران قاطع خواهد بود

تهران - ایرنا - معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان این كه متاسفانه اخیرا شاهد برخی رفتارها و اقدامات نامعقول در آمریكا هستیم تاكید كرد: در صورت نقض برجام از سوی سایر طرفها ، واكنش ایران قاطع و شدید خواهد بود.

به گزارش ایرنا، علی اكبر صالحی در نشست افتتاحیه كنفرانس بین المللی امنیت هسته ای كه امروز -دوشنبه- در وین در حال برگزاری است افزود: ایران تاكنون به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل كرده است و شروع كننده نقض تعهدات نخواهد بود.
وی اضافه كرد: پایداری این توافق منوط به انجام تعهدات و اقدام متقابل سایر طرف هاست.
صالحی در این سخنرانی همچنین با اشاره به ارتباط موضوعی امنیت هسته ای با چارچوب گسترده تر خلع سلاح و عدم اشاعه هسته ای نسبت به عدم وجود شفافیت در خصوص بیش از 80 درصد مواد هسته ای كه برای مقاصد نظامی مورد استفاده قرار می گیرد اظهار تاسف كرد و با اشاره به اینكه جمهوری اسلامی ایران از حامیان سرسخت جهان عاری از سلاحهای هسته ای است بر اهمیت تحقق منطقه خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای در همین چارچوب تصریح كرد.
وی جهانشمولی معاهده عدم اشاعه و ضرورت تشدید تلاشها در جهت امحای كامل سلاحهای هسته ای را مورد تاكید قرار داد.
صالحی با اشاره به امتناع غیرقابل توجیه رژیم اسرائیل از پیوستن به معاهده ان.پی.تی، برنامه هسته ای نظامی این رژیم را مایه نگرانی جدی و تهدیدی علیه امنیت منطقه ای و بین المللی دانست.
معاون رییس جمهوری در ادامه به تهدید حملات سایبری علیه تاسیسات اتمی و از جمله بكارگیری ویروس استاكسنت علیه كشورمان اشاره كرد و محكومیت این قبیل حملات از سوی همه كشورها را ضروری خواند و خواستار اتخاذ اقدامات و تدابیر جامع برای مقابله با این حملات شد.
وی همچنین با اشاره به مخاطرات ناشی از دسترسی گروهای تبهكار و تروریست ها به موادهسته ا ی و رادیو اكیتو، این موضوع را مایه نگرانی و تهدیدی علیه امنیت بین المللی دانست و در همین چارچوب نقش گسترش فنآوری های ارتباطی و فضای مجازی در تسهیل چنین دسترسی را مورد توجه قرار داد و از جمله بر ضرورت حفاظت و صیانت از اطلاعات حساس مرتبط با موضوعات امنیت هسته ای تاكید كرد.
صالحی در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: اقدامات مربوط به امنیت هسته ای نباید همكاری بین المللی در زمینه استفاده های صلح آمیز از انرژی هسته ای را تضعیف كرده و یا تحت الشعاع قرار دهد.
رئیس سازمان انرژی اتمی كشورمان در خاتمه اهم اقدامات و فعالیتهای كشورمان در زمینه تقویت امنیت هسته ای و همچنین همكاری های بین المللی ایران با سایر كشورها در این زمینه را تشریح كرد.
سیام**6084**1449*تنظیم:امیر خان زاده*انتشار:امیر كاردان راد
۰ نفر