۱۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۷:۵۷
کد خبر: 82330767
T T
۰ نفر
نمايشگاه طبيعت و زيبايي هاي سردشت در لاهه هلند برگزار شد

مهاباد- ايرنا- انجمن دفاع از حقوق مصدومان شيميايي شهرستان سردشت نمايشگاه طبيعت و زيبايي هاي اين شهرستان را در سازمان منع گسترش سلاح هاي شيميايي (OPCW) كه محل آن در لاهه هلند است، برپا كرد.

به گزارش ايرنا، رييس انجمن دفاع از حقوق مصدومان شيميايي سردشت روز شنبه در خصوص برپايي اين نمايشگاه روز شنبه به خبرنگار ايرنا گفت: نمايشگاه طبيعت و زيبايي هاي سردشت در حاشيه كنفرانس سالانه سازمان منع گسترش سلاح هاي شيميايي (OPCW) برگزار شد تا در كنار يادآوري حقوق مصدومان شيميايي شهرستان سردشت چهره اي از زيبايي هاي اين شهرستان را نيز به نمايش گذاشته شود.
رحيم واحدي هدف از برگزاري اين نمايشگاه را حمايت از محيط زيست و اهميت آن و بيزاري از استفاده از هر نوع سلاح شيميايي كه نه تنها اثرات تخريبي در انسان دارد بلكه موجب آثار تخريبي در محيط زيست مي شود، اعلام كرد.
وي گفت: با توجه به انتخاب مناسب موضوع نمايشگاه استقبال خوبي از آن در هلند شده است.
واحدي در خصوص ميزان تاثيرگذاري نمايشگاه بر اعضاي سازمان، افزود: مباحث مورد نظر انجمن همچون مطالباتي كه قربانيان سلاح هاي كشتار جمعي و نامتعارف از جامعه جهاني دارند و همچنين دل نگراني آنها در خصوص صلح و آشتي در دنيا در قالب اين نمايشگاه به اعضاي سازمان منتقل شد.
وي بيان كرد: نمايشگاه ياد شده به صورت بنر و بروشورهايي از تاريخچه و طبيعت شهرستان است و به مدت پنج روز از هشتم تا امروز سيزدهم آذر ماه در مقر اصلي سازمان منع گسترش سلاح هاي شيميايي برپاست.
واحدي اظهار كرد: انجمن دفاع از حقوق مصدومان شيميايي سردشت پيشنهاد 'نظارت مجدد بر استفاده نكردن از سلاح هاي كشتار جمعي و شيميايي' را به سازمان داد تا در كشورهايي مثل سوريه كه احتمال تكرار استفاده از سلاح هاي نامتعارف جنگي در گروه هاي درگير جنگ داخلي اين كشور وجود دارد، درست نظارت شود.
انجمن دفاع از حقوق مصدومان شيميايي شهرستان سردشت از سال 1381 شمسي عضو سازمان OPCW (سازمان منع سلاح هاي شيميايي) شده است.
كنوانسيون بين‌المللي منع جنگ‌افزارهاي شيميايي (Chemical Weapons Convention) مهم‌ترين معاهده بين‌المللي منع توليد، انباشت و استفاده از سلاح‌هاي كشتار جمعي و جنگ‌افزارهاي شيميايي است كه در ژانويه 1993 ميلادي در پاريس و نيويورك به تصويب نمايندگان 165 كشور عضو سازمان ملل متحد رسيد و از تاريخ 29 آوريل 1997 ميلادي، لازم ‌الاجرا شد.
ضامن اجراي كنوانسيون بين‌المللي منع جنگ‌ افزارهاي شيميايي، سازمان بازدارندگي جنگ‌افزارهاي شيميايي(Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons) است كه يك نهاد بين دولتي بوده كه در سال ١٩٩٧ ميلادي و با لازم‌الاجرا شدن كنوانسيون منع تسليحات شيميايي ايجاد شد.
مقر اين سازمان در شهر لاهه هلند واقع شده است و تشكيلات آن زير نظر دولت‌هاي امضا كننده كنوانسيون منع تسليحات شيميايي اداره مي‌شود.
شهر سردشت در هفتم تير سال 1366 توسط رژيم بعث عراق بمباران شيميايي شد و هزاران نفر در اثر اين حمله شيميايي كشته و مجروح شدند.
شهرستان سردشت با 120 هزار نفر جمعيت در جنوب آذربايجان غربي واقع است.
7562/3093**خبرنگار: پيمان پاكزاد

سرخط اخبار استان‌ها