نتیجه همكاری با وجود اختلاف های سیاسی اعضای اوپك/ قیمت نفت به بالای 50 دلار می رسد

تهران- ایرنا- وزیر نفت گفت: اعضای اوپك نشان دادند در عین رقابت و داشتن اختلافات شدید سیاسی، باز با هم همكاری و تعامل دارند و تصور می شود با همكاری غیر اوپكی ها، قیمت نفت خیلی محكم بالای 50 دلار برای هر بشكه بایستد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از وزارت نفت، بیژن زنگنه پس از بازگشت از اجلاس اوپك كه در مقر این سازمان در وین پایتخت اتریش برگزار شد، افزود: یكصد و هفتاد و یكمین نشست عادی وزیران نفت و انرژی سازمان كشورهای صادركننده نفت (اوپك، تصمیم مهمی در برداشت.
وی تاكید كرد: واقعیت این بود كه اوپك بیش از دو سال در بازار منفعل بود و برخی می گفتند اوپك دیگر مرده است.
وی اضافه كرد: نشست اعضای اوپك در الجزایر نشان دهنده حیات این سازمان بود و تصمیم گرفته شد تا تولید اوپك به سطح 32 میلیون و 500 هزار بشكه در روز برسد كه در واقع تصمیم نشست 171 اوپك همان تصمیم نشست الجزیره است ولی مقدار سهمیه هر كشور برای كاهش در این نشست تعیین شد.
زنگنه گفت: براساس نشست 171 اوپك، اعضا تصمیم گرفتند یك میلیون و 200 هزار بشكه كاهش تولید داشته باشند كه تولید اوپك را به 32 میلیون و 500 هزار بشكه در روز می رساند و همه كشورها به جز ایران موظف شدند 4.5 درصد از آخرین تولید خود را كه بر پایه ماه اكتبر است، كاهش دهند.
به گفته زنگنه، پایه تولید نفت خام ایران، پس از ماه‎ها آمد و رفت و بحث‎های فراوان، سرانجام بر مبنای بالاترین رقم تولید تاریخی ایران در سال 2005 كه گزارش منابع ثانویه منبع آن است، سه میلیون و 975 هزار بشكه در روز تعیین شد.
وزیر نفت ادامه داد: با این مبنا موافقت شد ایران تولید خود را به طور میانگین 90 هزار بشكه نسبت به رقم ماه اكتبر، در 6 ماه آینده كه دوره اعتبار این تصیم است، افزایش دهد.
زنگنه تاكید كرد: این نكته بسیار مهم است كه اعضای اوپك در عین رقابت و حتی داشتن اختلاف‎های شدید سیاسی باز می توانند همكاری و تعامل داشته باشند كه نمونه خوب آن موضع اخیر اوپك است.
وی افزود: اعضای این سازمان در عین حال كه با یكدیگر رقابت داشته و حتی در مواقعی اختلاف‎های شدید سیاسی دارند، توانستند با یكدیگر تعامل داشته باشند.
وزیر نفت تاكید كرد: قدرت هر كشور برای تولید و ظرفیت مازاد تولید حرف اول و آخر را در اوپك می زند و شما چنانچه قوی باشید، می توانید حرفتان را جلو ببرید، اما ضعیف كه باشید با خواهش و تمنا كسی به حرف و كار شما گوش نمی دهد.
زنگنه خاطرنشان كرد: وزارت نفت و بلكه كشور در این زمینه ایستادگی داشت و روی حرف خود ایستاد كه باید وضع تولید ایران به سطح پیش از تحریم‌ها برسد.
وی ادامه داد: البته خیلی ها هم انتقاد كردند كه ایران با این كار خود قیمت نفت را كم می كند، اما سرانجام با ایستادگی برای منافع ملی كه یك اصل بود، كار نتیجه داد.
زنگنه تصریح كرد: پیش بینی بازار كار دشواری است، اما از چهارشنبه شب (دهم آذر) - كه اوپك به توافق كاهش تولید دست یافت- تاكنون میانگین قیمت نفت بیش از پنج دلار برای هر بشكه افزایش یافته است.
زنگنه اضافه كرد: ماه دسامبر برای بازار، بد است و همه نفت نمی خرند و تقاضا كم می شود، سطح ذخیره سازی در انبارهای خود را كم می كنند كه سودهای آخر سال خود را نشان بدهند، اما سرانجام با همكاری روسیه این موفقیت حاصل شد.
وزیر نفت گفت: پس از مكالمه تلفنی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری فدراسیون روسیه، این كشور خیلی آشكارا مواضع خود را به كاهش تولید تغییر داد؛ در حالی كه پیش‎تر بحث طرح «فریز نفتی» را مطرح كرده بود و آنها قبول كردند تا تولید خود را 300 هزار بشكه در روز كاهش دهند.
به گفته وزیر نفت، چنانچه سهم 300 هزار بشكه ای روسیه در كنار 300 هزار بشكه ای كه قرار است بقیه كشورهای غیر عضو اوپك كاهش دهند، اضافه شود، بنظر می رسد قیمت‎ها خیلی محكم بالای 50 دلار برای هر بشكه بایستد.
زنگنه توان تولید جمهوری اسلامی ایران را سه میلیون و 800 و نزدیك به سه میلیون و 900 هزار بشكه در روز ذكر كرد و افزود: این موضوع واقعیتی است كه اكنون تولید می كنیم.
وی در عین حال با یادآوری اینكه ملاك تصمیم گیری در اوپك منابع ثانویه است، اظهار داشت: منابع ثانویه در اكتبر تولید نفت ایران را سه میلیون و 707 هزار بشكه در روز اعلام كردند.
وزیر نفت تاكید كرد: در همه كشورها تولید واقعی آنها با مقدار تولیدی كه منابع ثانویه اعلام می كنند، متفاوت است و از این رو جمهوری اسلامی باید ظرفیت تولید نفت خود را ارتقاء بخشد.
به گزارش ایرنا، یكصد و هفتاد و یكمین نشست اوپك با توافق اعضا برای كاهش تولید تا سقف 32 میلیون و 500 هزار بشكه در روز همراه بود و به دنبال آن روسیه نیز به عنوان بزرگترین تولیدكننده نفت جهان اعلام كرد كه برای همراهی با اوپك 300 هزار بشكه از تولید خود می كاهد.
ایران تنها كشوری است كه نه تنها تولید آن در 6 ماهه نخست سال آینده میلادی كاهش نمی یابد، بلكه مجاز به افزایش تولید تا 90 هزار بشكه در روز است.
به دنبال اعلام خبر توافق اوپكی ها، قیمت نفت در بازارهای جهانی 10 درصد رشد كرد.
تحلیلگران بازار انرژی امیدوارند با اجرای تصمیم اوپك و همراهی غیراوپكی ها قیمت نفت به حدود 50 تا 55 دلار در هر بشكه افزایش یابد.
قیمت سبد نفتی اوپك اكنون در محدوده 43 دلار و 83 سنت قرار دارد.
اقتصام** 1559 **2025**تنظیم كننده: حسین عضدی فسا** انتشار دهنده:لیلا جودی
۰ نفر