۲۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۴۹
کد خبر: 82311145
T T
۰ نفر
معاون وزيركار: كشور نيروي كار ماهر و متخصص كمبود دارد

بجنورد- ايرنا- معاون امور اقتصادي و برنامه ريزي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: كشور با كمبود يا نبود نيروي ماهر و متخصص مواجه است و به همين دليل بايد نيروهاي ماهر و سازمان پذير تربيت شوند.

به گزارش ايرنا دكتر حجت الله ميرزايي چهارشنبه در نشست تخصصي پيرامون مسائل اقتصادي مقاومتي خراسان شمالي اظهار كرد: بايد نگاه مديران هم در اين حوزه تغيير كند زيراكه توسعه با پول به دست نمي آيد.
وي گفت: مديران دستگاه هاي اجرائي از فكر ساخت پروژه ها بيرون بيايند و به فكر برنامه ريزي و مديريت باشند و هم اكنون بايد مديريت ساز و كار داشته باشيم.
وي مسير اقتصاد مقاومتي را رهايي از مشكلات، تاب آوري در برابر چالش ها عنوان كرد و افزود: بايد اقتصاد را نسبت به آسيب هاي بيرون و درون مقاوم كنيم تا با كوچكترين تغييري دچار شكست نشود.
وي بر پايداري اقتصاد نيز تاكيد كرد و افزود: بايد اين شرايط را فراهم كنيم تا اقتصادي كه در معرض آسيب هاي متعدد دروني و بيروني است مقاوم شود.
وي اشاره اي به بلاياي طبيعي كه در كشور رخ مي دهد، كرد و افزود: از 50 نوع بلاياي طبيعي كه در دنيا اتفاق مي افتد 40 بلا در سطح كشور به وقوع مي پيوندد كه اين امر نيز موجب مي شود تا اقتصاد كشور به نوعي آسيب پذير شود.
معاون امور اقتصادي و برنامه ريزي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي بر اقتصاد دانش بنيان تاكيد كرد و افزود: افراد ماهر و متخصص، توليد فكر مي كنند كه اين امر باعث رقابتي شدن خواهد شد.
وي خطاب به مديران دستگاه هاي اجرائي گفت: حركت روند اقدامات گذشته ما را مقاوم نخواهد كرد چرا كه در گذشته از نظر اقتصاد بسيار آسيب ديديم.
وي به مشكلات و چالش كم آب، حفر چاه هاي غير مجاز، اضافه برداشت، افزايش سطح زير كشت محصولات كشاورزي، سكوت در برابر آب دزدي، ارائه مجوز هاي بي رويه اشاره اي كرد و گفت: چالشي كه هم اكنون در بحث محيط زيست و كمبود آب در كشور داريم ناشي از مديريت نادرست در سياست گذاري ها و برنامه مديران بود كه هم اكنون نبايد اين روند را ادامه دهيم.
وي آسيب رساندن به اقتصاد را نيز از روند نادرست سياست گذاري ها دانست و افزود: منابع طبيعي را تخريب، سرمايه اجتماعي را ضعيف و نيروي انساني را بي تاثير كرديم.
معاون امور اقتصادي و برنامه ريزي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در بخش ديگري از سخنانش گفت: استان خراسان شمالي در بين استان هاي كشور در پايين ترين رده درآمدي دارد.
وي افزود: اين استان از نظر بهره وري نسبت به كشور پايين است كه اين امر به علت دانش پايين و يا نبود ابزار هاي مناسب شكل گرفته است.
وي افزود: در توسعه بايد بلند مدت فكر كنيم و كوتاه مدت باعث چالش در آينده خواهد شد.
وي با بيان اينكه در توسعه رقابت محلي بي معني است افزود: بايد مزيت هاي منطقه اي شناسايي شود و بر اساس توسعه پايدار و بلند مدت كار شود.
وي همچنين از مديران دستگاه هاي اجرايي استان خراسان شمالي خواست تا فرصت هاي سرمايه گذاريي را شناسايي كنند و افزود: متاسفانه اين امر در استان انجام نشده است.
وي اظهار كرد: خراسان شمالي با سرمايه گذاران كسب و كار مدارا نمي كند و در اين حوزه سخت گيرانه عمل مي كنند.
وي افزود: سخت گيري ها باعث فرار سرمايه ها خواهند شد .
وي همچنين خواستار روند آسان سازي در مجوز ها شد و افزود: نبايد بروكراسي اداري سرمايه گذاران را دامنگير و يا زمين گير كنيم.
وي خواستار رفع تشريفات زائد اداري شد و افزود: نظام اداري بايد كارآمد و بايد با كسب و كار مهربان باشد.
وي همچنين از مديران خواست تا در تهران گروهي از استان خراسان شمالي ها تشكيل دهند و افزود: بايد اين افراد را دور هم جمع كنيم و مركز قدرت و لابي ايجاد كنيد كه روند كار ها شتاب مي بخشد.
وي گفت: همواره بخشي از كارهاي اين استان در تهران رقم مي خورد مديران كل بايد حضور مستمري داشته و پيگير امورات باشند.
رييس سازمان و مديريت برنامه ريزي خراسان شمالي گفت: 88 پروژه با هشت هزار و 900 ميليارد تومان به دبير خانه اقتصاد مقاومتي ارسال شده است.
حسن نادري افزود: برخي از پروژه هاي منبع درآمدي ندارند كه بايد اين امر توسط مديران بازنگري شود.
وي از مديران خواست تا پروژه هايي را تعريف كنند كه منبع درآمدي و يا رديف اعتباري داشته باشند و افزود: ساير پروژه ها تصويب نخواهند شد.
اين نشست با حضور مسئولان كشوري، مديران كل حوزه اقتصادي در سالن اجتماعات اسانداري خراسان شمالي برگزار شد.
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعي ** انتشار دهنده: سيدحسين قدسي

سرخط اخبار استان‌ها