نبیه بری: موضع سید حسن نصرالله، موقعیت حزب الله و جنبش امل را تقویت كرد

بیروت - ایرنا - « نبیه بری» رئیس جنبش امل و رئیس مجلس لبنان تاكید كرد: موضع و تصمیم « سید حسن نصرالله» دبیركل حزب الله كه مذاكره درباره تشكیل دولت جدید از سوی حزب الله و جنبش امل را به من واگذار كرد، موقعیت ما را در این مذاكره تقویت كرده است.

به گزارش ایرنا، نبیه بری در گفت وگو با روزنامه لبنانی السفیر كه روز دوشنبه منتشر شد، افزود: موضع سید حسن نصرالله همچنین بیانگر روابط و همپیمانی راهبردی حزب الله و جنبش امل است.
رئیس جنبش امل خاطرنشان كرد: در این شرایط ما می توانیم متناسب با حجم واندازه و حقوق خود به آنچه در دولت جدید می خواهیم دست یابیم و در نتیجه آنچه از قبل پیش بینی می كردیم اكنون به طور حتمی قابل تحقق است.
ژنرال عون دوشنبه هفته گذشته با كسب 83 رای از میان 127 رای نمایندگان پارلمان به عنوان سیزدهمین رئیس جمهوری لبنان انتخاب شد و بعداز ادای سوگند بلافاصله كار خود را با رایزنی با نمایندگان مستقل و فراكسیون های پارلمانی برای انتخاب نخست وزیر و تشكیل دولت جدید شروع كرد.
ژنرال عون بعداز دو روز رایزنی سرانجام « سعد حریری» رئیس حزب جریان المستقبل را به عنوان نخست وزیر معرفی و مامور تشكیل دولت جدید كرد.
حریری هم بعداز رایزنی غیرلازم با نمایندگان مستقل و فراكسیون های پارلمانی تلاش های خود را برای انتخاب دولت جدید كه گفته می شود 30 كرسی وزارتی خواهد داشت، آغاز كرده و امیدوار است تا قبل از سالگرد استقلال لبنان ( كمتر از یك ماه) دولت وحدت ملی را با مشاركت همه گروه های سیاسی تشكیل دهد.

** روابط با ژنرال عون
رئیس مجلس لبنان با تاكید به اینكه « صفحه روابط پیچیده با ژنرال « میشل عون» قبل از انتخابات ریاست جمهوری را به طور كامل بسته و در آرشیو سیاسی قرار داده است»، گفت كه «ملاقات هایش با رئیس جمهوری ژنرال میشل عون تاكنون دوستانه و مثبت بوده است».
وی تصریح كرد: ژنرال عون در این ملاقات ها نشان داد كه صادقانه برای همكاری آماده است و من هم در مقابل آمادگی برای همكاری را ابراز كردم.

** دلیل معرفی حریری برای نخست وزیری
نبیه بری با بیان اینكه « ابتدا درصدد اعلام نام سعد حریری برای نخست وزیری دولت جدید نبودم»، اظهارداشت: منتظر موضع فراكسیون حزب الله( وفاداری به مقاومت) در رایزنی های با رئیس جمهوری برای تعیین نخست وزیر بودم تا اگر نام سعد حریری را به عنوان نخست وزیر اعلام كرد من مخالفت كنم و اگر معرفی نكرد، موافقت كنم.
رئیس جنبش امل گفت: هدفم از این تصمیم جلوگیری از اقدام شایعه پردازن بود تا نگویند طائفه شیعه با نخست وزیری سعد حریری مخالفت كرد و زمینه را برای شعله ور كردن آتش درگیری و تنش های مذهبی فراهم كنند.
وی افزود: از سوی دیگر مصلحت نبود من با نخست وزیری حریری مخالفت كنم زیرا گفت وگوهای دوجانبه بین حزب الله و حزب جریان المستقبل برای كاهش تنش های مذهبی تحت نظارت من برگزار می شود.

** سهمیه ها در دولت
رئیس مجلس لبنان تاكید كرد:اگر ژنرال عون در مقام ریاست جمهوری به عنوان سهمیه وزارتی خود در دولت جدید یك وزیر شیعه داشته باشد این حق حزب الله و جنبش امل است كه یك وزیر مسیحی در دولت داشته باشند.

** تحركات مشكوك جعجع
نبیه بری هشدار داد: «سمیر جعجع» رئیس حزب « نیروهای لبنانی» برخی طرف ها از جمله حزب الله و جنبش امل را تحریك می كند كه به صفوف مخالفان دولت جدید بپیوندند تا فضا را برای او خالی كنند در حالی كه مصلحت ملی لبنان تشكیل دولت وحدت ملی در این برهه حساس اما بر اساس اصولی منصفانه و درست است.
رئیس جنبش امل خاطرنشان كرد: مانند گذشته دیگر موضوع یك سوم تضمین كننده ( تعطیل كننده) در دولت جدید مطرح نیست زیرا همپیمانی ها تغییر كرده است و فاصله های روشن بین دو گروه 8 و 14 مارس مانند گذشته نیست و البته این گزینه احتمال ایجاد تفاهم های سیاسی در هیات وزیران را نفی نمی كند.

** انتخابات پارلمانی
وی، برگزاری انتخابات پارلمانی بر اساس قانون فعلی یعنی« قانون شصتم» را صدمه ای به مرحله جدید لبنان و تمدید دوره كنونی پارلمان را هم موجب « هلاكت » لبنان دانست و گفت كه معتقد نیستم ژنرال عون با یكی از این دو گزینه موافق باشد بلكه خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی بر اساس قانون جدید انتخابات مبتنی بر اصل نسبیت است.
السفیر نوشت: سعد حریری نخست وزیر مامور تشكیل دولت جدید هم به نبیه بری پیام داده است كه خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی در موعد مقرر خود( ماه مه 2017) است و هیچ توجیهی برای تاخیر آن وجود ندارد به ویژه اینكه بتازگی انتخابات شوراهای شهر و روستا با موفقیت در لبنان برگزار شده است.
خاورم* 1324** انتشار دهنده: فردین پازوكی

سرخط اخبار جهان