۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۱۶
کد خبر: 82286992
T T
۰ نفر
رئیس جمهوری تاجیكستان: هیچگاه همسایه ها را بی آب نمی گذاریم

تهران - ایرنا - «امامعلی رحمان» رئیس جمهوری تاجیكستان ، هنگام آغاز عملیات اجرایی طرح سد راغون، كه با 335 متر ارتفاع یكی از بلندترین سدها در جهان خواهد بود، به كشورهای همسایه پیام داد كه تاجیكستان هیچگاه و به هیچ وجه آنها را «بی آب» نخواهد گذاشت.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا به نقل از رسانه های تاجیكستان رحمان گفت: «مردم تاجیك در طول زمان های گذشته با همسایه‌‌های خود با حسن تفاهم و در فضایی از صلح و دوستی و همكاری زندگی كرده اند و اكنون با مسئولیت تمام اعلام می‌كنم ، كه ما با ادامه‌ این سنت نیك نیاكان ، به همسایه‌‌های خود در تامین آب توجه خواهیم داشت.»
این پیام رئیس جمهور تاجیكستان به پنج زبان خارجی، از جمله ازبكی، روسی، چینی و انگلیسی نیز منتشر شده است.
مجرای رودخانه وخش صبح 29 اكتبر (هشتم آبان) منحرف شد و با همین تغییر مسیر آب ، احداث سد نیروگاه برقابی راغون در تاجیكستان رسما آغاز شد.
دفتر مطبوعات ریاست جمهوری تاجیكستان نوشت: در این مراسم مدیران عالی رتبه وزارتخانه ها و دیگر نهادهای دولتی، اعضای مجالس و سفیران كشورهای خارجی شركت داشتند.
مقامات تاجیكستان می‌گویند، احداث سد راغون با هدف دستیابی این كشور به استقلال كامل انرژی ، آغاز شده است. به گفته آنها، « این سد خدمت بزرگی در تامین زندگی اقتصادی نسلهای امروز و آینده این كشور خواهد بود. با بهره برداری از نیروگاه امكان افتتاح و تاسیس دهها كارخانه‌ كوچك و بزرگ صنعتی و هزاران فرصت شغلی فراهم خواهد شد.»
دولت تاجیكستان راغون را «حیات و ممات» می‌داند و سال 2010 برای شروع احداث آن از اهالی و شركتها 186 میلیون دلار جمع آوری كرد، ولی احداث راغون با مخالفت برخی از كشورهای آسیای مركزی روبرو شد.
امامعلی رحمان گفت: با احداث این سد امكان آبیاری زمینهای كشاورزی برای كشورهای پایاناب نیز وجود دارد و مشكلی برای آنها ایجاد نمی كند.
به گزارش ایرنا، تاجیكستان و قرقیزستان كه رودخانه های بزرگ آسیای مركزی ابتدا از آنها می گذرد به استفاده از منابع آب برای احداث نیروگاههای برقابی تاكید دارند این درحالیست كه كشور های پایاناب شامل ازبكستان، قزاقستان و تركمنستان چنین اقدامی را موجب از بین رفتن منابع آبی و اختلال در كشاورزی خود می دانند. كشورهای پایاناب همچنین می گویند استفاده نامناسب كشورهای بالاآب باعث خشك شدن دریاچه آرال وآسیب رسیدن به محیط زیست می شود
وی افزود: تشخیص كارشناسان بانك جهانی و دانشمندان و كارشناسان مشهور جهانی در مورد كارشناسی بودن این سد نیز موید كارشناسی و استاندارد بودن این سد می باشد.
تاجیكستان برای اثبات آن كه طرح نیروگاه راغون برای محیط زیست ضرر ندارد و برای كشورهای منطقه نیز منفعت دارد سال 2007 از بانك جهانی خواستار بررسی و اظهار نظر علمی و بین المللی در مورد احداث این سد شده بود. كارشناسان این بانك بعد از هفت سال ارزیابی اساسی و اقتصادی و تأثیر اجتماعی و زیست محیطی امكان‌پذیری احداث نیروگاه راغون را تصدیق كردند.
در پی اعلام نظر بانك جهانی ، تابستان امسال دولت تاجیكستان با شركت ایتالیایی موسوم به «سلین امپریجیلا س. پ. ا.» (salini impregilo spa) قرارداد چندمیلیارد دلاری احداث راغون را امضا كرد و بر اساس توافقنامه ساختمان اساسی نیروگاه راغون را مرحله به مرحله 11 سال ادامه‌ خواهد داد. ارزش قرارداد سه میلیارد و 900 میلیون دلار است.
مقامات می‌گویند، بر اساس نقشه فاز اول چرخه اول نیروگاه آخر سال 2018 و فار دوم ماه آوریل سال 2019 به بهره برداری خواهد رسید.
نیروگاه برقابی راغون از سلسله نیروگاههای رودخانه وخش است كه در 110 كیلومتری شهر دوشنبه پایتخت تاجیكستان قرار دارد.
نیروگاه راغون شامل شش 6 چرخه تولید است كه هر كدام آنها 600 مگاوات قدرت دارند.
نیروگاه راغون با بلندی 335 متر بلندترین سد زمینی (گلی و سنگی) در جهان به حساب می آید و با توان سه هزار و 600 مگاوات بزرگترین نیروگاه برقابی در منطقه خواهد بود.
احداث نیروگاه راغون در پایان سالهای 70 میلادی در زمان شوروی سابق آغاز شد، ولی بعد از فروپاشی این اتحاد، قطع شد. پاكستان در سال 1992 با حكومت وقت تاجیكستان قرارداد بست و برای راغون وعده 500 میلیون دلار سرمایه‌گذاری داده بود، اما این قرارداد در پی شروع جنگ های داخلی در تاجیكستان اجرا نشد.
روسیه هم در سال 1994 با امضای یك موافقتنامه ساختن راغون را بر عهده گرفت، ولی این سند هم روی كاغذ ماند.
دولت تاجیكستان می‌گوید، نیروگاه راغون در صورت بهره برداری كامل سالانه بیش از 17 میلیارد كیلووات ساعت نیروی برق تولید می‌كند، كه هم برای تاجیكستان و هم برای منطقه‌های بزرگ پاكستان و افغانستان كافی است.
آساق**1663**ترجمه و گزارش: خسرو حسینی**انتشار دهنده:حسن حسین زاده
۰ نفر