۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۸:۱۵
کد خبر: 82286109
T T
۰ نفر
عملیات ساخت بلندترین سد آبی جهان در تاجیكستان آغاز شد

تهران - ایرنا - رئیس جمهوری تاجیكستان امروز شنبه طی مراسمی عملیات عمرانی ساخت بلندترین سد جهان با 335 متر ارتفاع در این كشور را كه سالها مورد مناقشه با اربكستان است ؛ آغاز كرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از دوشنبه، 'امامعلی رحمان' رئیس جمهوری تاجیكستان عملیات ساخت سد 'روگون' مورد مناقشه با ازبكستان را كه 4 میلیارد دلار نیز هزینه دارد ؛ آغاز كرد.
این گزارش به نقل از دفتر ریاست جمهوری تاجیكستان اعلام كرد كه وی آغاز بكار ساخت این سد را بزرگترین دستاورد امسال كشورش اعلام كرد و گفت: 'اگرچه سال ها از زمان برنامه ریزی برای ساخت این سد از قبل از استقلال تاجیكستان از شوروی می گذرد، اما اطمینان می دهم كه ساخت آن هیچ آسیبی به منابع آبی كشورهای همسایه وارد نمی كند'.
رحمان كه شخصا یك ساعت و نیم سوار بر بولدوزر خاك های اطراف را به ورودی رودخانه 'وخش' منتقل كرد و با مسدود كردن رودخانه و تغییر جهت دادن آن، ساخت سد روگون در 100 كیلومتری دوشنبه پایتخت را بنا نهاد، ابراز امیدواری كرد كشورش با ساخت این سد بتواند حتی نیاز برق كشورهای همسایه را نیز برآورده سازد.
طرح اولیه ساخت این سد در دهه 1970 در دوره حاكمیت شوروی بر این كشور ریخته شده بود اما این طرح بعد از استقلال این كشور بارها مورد اعتراض كشور پایین دستی رودخانه وخش یعنی ازبكستان قرار گرفت، چرا كه مسئولان آن كشور معتقدند با ساخت این سد ضربه سختی بر پیكر كشاورزی ازبكستان وارد خواهد آمد.
مراسم افتتاح ساخت این سد امروز درحالی با تشریفات خاص انجام شد كه دو روز قبل، بخش وسیعی از تاجیكستان به سبب خرابی نیروگاه آبی 'نورك' در تاریكی بسر برده بود.
در ماه ژوئیه بود كه دولت تاجیكستان از برنده شدن شركت عمرانی 'سالینی ایمپرگینو' ایتالیا برای ساخت این سد خبر داده بود كه با 335 متر ارتفاع، بلندترین سد آبی جهان نیز به حساب می آید.
آساق**1378**1392
مترجم علی نصیری**انتشار دهنده: ابوالفضل بابایی
۰ نفر