۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۷:۱۳
کد خبر: 82286027
T T
۰ نفر
تایم : بیشتر مردم آمریكا نگران تقلب در انتخابات ریاست جمهوری هستند

تهران - ایرنا - مجله آمریكایی 'تایم' نوشت: انتخابات ریاست جمهوری آمریكا دارای نقاط ضعف فراوانی می باشد و سزاوار است با الگو گرفتن از انتخاباتهای موفق در سایر دمكراسی ها، این روند معیوب اصلاح شود.

'كیت ساموئلسون' در مقاله ای در این خصوص می نویسد : ' مردم امریكا از انتخابات ریاست جمهوری امسال ناراحت هستند.'
در این مقاله با بیان اینكه عوامل متعددی در شكل گیری این ناراحتی دخیل هستند، می افزاید : فارغ از دو نامزد انتخابات كه از دو حزب اصلی كشور می باشند، اغلب مردم نگران تقلب در انتخابات هستند.
' دونالد ترامپ' نامزد جمهوریخواهان موضوع احتمال تقلب در انتخابات را مطرح كرده است. مردم هم از این بابت نگران آنند كه ترامپ اگر بازنده اعلام شود؛ كوتاه نخواهد آمد،
در مجموع، روند انتخابات ریاست جمهوری امسال فشار روحی روانی سنگینی را بر مردم آمریكا وارد كرده است .
نویسنده مقاله با طرح این سوال كه آیا راه بهتری برای انتخابات وجود ندارد؟ یادآور می شود كه امروز در جهان بیشتر از 100 دمكراسی وجود دارند كه برگزاری انتخابات در آنها حاوی نكات قابل توجهی است كه می تواند سرمشق انتخابات آمریكا قرار گیرد.
با ارزیابی اجمالی انتخابات در این كشورها ؛ 7 پیشنهاد به طور اجمال جهت بهبود روند و كیفیت انتخابات آینده آمریكا مطرح می شود كه عبارتند از:
1 . ثبت نام از رای دهندگان فقط در روز انتخابات
روند ثبت نام از رای دهندگان در انتخابات های آمریكا حقیقتا گیج كننده است.
نخست اینكه هر ایالت قوانین خاص خود را دارد. هیچ مهلت ضرب الاجلی به صورت واحد برای ثبت نام وجود ندارد. قوانین حتی بطور مداوم بیان نمی شود. به عنوان مثال در ایالت ' آلاسكا' تقاضای ثبت نام رای دهندگان فقط 30 روز قبل از انتخابات دریافت می شود . در 'جورجیا' تقاضا نامه پست شده رای دهندگان باید تا دوشنبه پنجم باقی مانده به روز رای گیری تمبر مهر باطل بخورد .
اما در مقام مقایسه در كشوری مانند كانادا، هیچ مهلت ضرب الاجلی برای ثبت نام رای دهندگان وجود ندارد. شهروندان فقط در روز رای گیری هر زمان كه به پای صندوق رای می روند ثبت نام می كنند. این رویه آنقدر موثر بوده است كه میزان مشاركت مردم در انتخابات فدرال كانادا در سال 2015 به مرز 68.5 درصد رسید كه در مقایسه با حدود 57 درصد در انتخابات سال 2012 آمریكا؛ رقم چشمگیری است.
13 ایالت شامل ایالتهایی كه كانون بحث و جدل سخت انتخاباتی است شامل ایالت های ' آیووا' ؛ 'كلرادو' و 'نیو همپشایر' رای دهناگان در همان روز انتخابات ثبت نام می كنند اما ایالت های بیشتری می توانند به این فهرست افزوده شوند.
2 . ثبت نام خودكار مردم برای رای دادن
شیوه مطلوب دیگر این است كه اجازه دهیم دولت كار ثبت نام از رای دهندگان را انجام دهد به جای آنكه خود فرد اقدام كند.
در فرانسه؛ هر شهروندی كه به سن 18 سالگی می رسد به طور خودكار نامش به عنوان رای دهنده ثبت می شود .
در سوئد؛ رای دهندگان واجد شرایط از طریق فهرست ثبت نام مالیاتی برای رای دادن ثبت نام می شوند.
در آمریكا امسال ' اوره گون' اولین ایالتی بود كه از ثبت نام خودكار برای رای دادن، استفاده كرد. این روشی است ساده و مقرون به صرفه به این روش كه شهروندان واجد شرایط رای دادن هنگامی كه تقاضای ثبت نام برای رای دادن می كنند و یا هنگام تعویض گواهینامه رانندگی شان به طور خودكار نامشان به عنوان رای دهنده در فهرست رای دهندگان ثبت می شود.
در ماه مه روزنامه 'نیشن ' گزارش داد كه ایالت 'اوره گون' به طور میانگین در آن ماه 12889 رای دهنده جدید را در هر ماه ثبت كرده است كه سه برابر بیشتر از میانگین ماهانه ثبت شده در سال 2012 بود كه آمار آن 4163 تن بود.
'جاناتان براتر' از 'مركز بره نان' در مصاحبه با 'نیشن' گفته است: ' سیستم ایالت اوره گون واقعا موفق است. این شیوه رای گیری راهی روشن را پیش روی ایالت هایی می نهد كه می خواهند انتخابات شان قابل دسترسی تر و راحت تر برای رای دهندگان باشد. این روش رای دادن هم كم هزینه تر است و هم ضریب دقت عمل و امنیت رای دهندگان در آن بالاست ضمن آنكه پتانسیل تقلب در آن هم بسیار كم است '.
3 . كوتاه كردن مدت زمان مبارزات انتخاباتی
مدت زمان تبلیغات انتخاباتی نامزدها در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریكا بسیار طولانی بود كه البته در نوع خود هم فوق العاده زیان آور بود.
انتخابات 2016 از روز آغاز به كار تا 8 نوامبر كه زمان برگزاری انتخابات، است، 600 روز طول می كشد.
در مقام مقایسه؛ كشور كانادا سال گذشته طولانی ترین فصل مبارزات انتخاباتی را در تاریخ اخیر خود پشت سر گذاشت و تنها 11 هفته طول كشید، در ژاپن پروسه انتخابات در 12 روز انجام می شود.
در سراسر جهان فصل انتخاباتی در كشورهای مختلف بسیار محدود است و بطور میانگین فقط 6 هفته است با یك سیستم موفق سازماندهی شده ؛ حاوی اطلاعات مفید و حرفه ای برای مبارزات انتخاباتی.
تحلیلگران سیاسی معتقدند كه مردم آمریكا دیگر تاب تحمل یك رقابت سنگین طولانی مدت دیگر نظیر آنچه كه در عرض دو سال گذشته شاهد آن بودند را ندارند و نمی توانند از هردو حزب دمكرات و جمهوریخواه بخواهند این فرآیند را اصلاح كنند و فصل انتخاباتی كشور را كوتاه كنند.
4. به مردم فرصت داده شود، نامزدی غیر از نامزدهای معرفی شده را انتخاب كنند
كشورهای متعددی از جمله هند ؛ یونان ؛ اوكراین و كلمبیا گزینه ' رای دهندگان گزینه ای غیر از نامزدهای مطرح شده را بر روی برگه رای دارند.
این رویه انتخاب، به رای دهنده اجازه می دهد از این طریق اعلام كند كه هیچیك از نامزدهای معرفی شده در سیستم رای گیری را قبول ندارد و تصمیم گرفته در خانه ننشیند و روز رای گیری به پای صندوق رای بیاید و نظرش را در مورد نامزدها اعلام نماید.
در آمریكا فقط ایالت 'نوادا' یك چنین گزینه ای بر روی برگه رای درج كرده و از رای دهنده خواسته است كه می تواند اعلام كند هیچیك از كاندیداها را قبول ندارد .
5. به مردم فرصت داده شود كاندیداها را درجه بندی كنند، به جای آنكه مجبور باشند فقط یكی را انتخاب كنند
در ادامه این مقاله آمده است ؛ بسیاری از رای دهندگان موافق هیچ یك از نامزدهای معرفی شده از سوی دو حزب اصلی كشور نیستند اما از طرفی هم بیم آن دارند كه رای دادن به نامزد معرفی شده از سوی حزب سوم یعنی اینكه رای آنها در كل باطل است.
كشورهای استرالیا، هند و ایرلند برای حل این مشكل وارد عمل شده اند و به رای دهنده اجازه داده اند، گزینه هایش را درجه بندی كند. اگر انتخاب اول او شكافی در نتیجه ایجاد نكرد؛ آنگاه به سراغ انتخاب دوم او می روند تا زمانی كه یكی از كاندیداهای او حائز اكثریت آراء شود .
در ایالت 'مین' هم در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری در برگه رای از رای دهندگان سوال می شود ,آیا برای انتخابات فرمانداری و یا مجلس قانونگذاری و یا انتخابات كنگره موافق اند از این به بعد رای گیری به شیوه درجه بندی كاندیداها انجام گیرد یا نه .
یك نظرسنجی انجام گرفته توسط ' موسسه پورتلند پرس هرالد' پیش بینی كرده است كه به احتمال قوی مردم به این ابتكار عمل جدید رای مثبت خواهند داد و میزان آراء به حد نصاب خواهد رسید تا به صورت قانون در این ایالت به تصویب برسد.
6 . مردم را مجاب كنیم، رای بدهند
نگارنده مقاله با بیان اینكه در بیشتر از 22 كشور جهان رای دادن اجباری است، نوشت ؛
كشورهای اروگوئه كه سطح مشاركت مردم در انتخابات 96.1 درصد است و استرالیا كه 94 درصد است از جمله این كشورها بشمار می روند. در این كشورها رای دهندگان واجد شرایط اگر رای ندهند در حالت عادی جریمه می شوند از جمله جریمه مالی و یا موظف به انجام خدمات اجتماعی می گردند.
7 . برگزاری انتخابات در روز یكشنبه
از قرن نوزدهم به این سو انتخابات آمریكا در سه شنبه ای در ماه نوامبر برگزار می شود،
فلسفه انتخاب این روز در آن بود كه در این روز كشاورزان می توانستند سوار بر اسب برای رای دادن به حوزه های اخذ رای سفر كنند، اما این رویه در مورد كشورهای دیگر صدق نمی كند.
كشورهایی مانند یونان , استرالیا و برزیل این رویه متفاوت است و انتخابات در این كشورها در روز یكشنبه برگزار می شود. بسیاری معتقدند كه اگر آمریكا هم انتخاباتش را در روز یكشنبه برگزار كند ؛ آمریكایی های بیشتری فرصت حضور در پای صندوقهای رای را خواهند یافت . ''
اروپام**1591** 1908
مترجم : اقدس السادات حسینی، انتشار دهنده : افشار دارابی

سرخط اخبار جهان